mikuni 40or på en trike med volvo b20
mikuni 40or på en trike med volvo b20
tjena har pratat med mängder med folk o alla säger olika. saken gäller går det sätta dit mikuni40or på en volvo b20 borrad till b21. alltså mikuni 40or från en r1 det är vacuumförgasaren. o jag måste ha öppna sportluftfilter på då motorn ska sitta i en trike för utseendets skull. skulle vara väldigt tacksam för svar på denna fråga från nån som verkligen vet vad han talar om. inga gissningar o spekulationer. tack på förhand.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
ok så om jag sätter riktigt korta insug på så kan jag köra med öppna filter?. på hur kort sträcka kan jag gå ner från förgasarnas 40mm till toppens 36mm ? saken är den att jag måste få rum med benet på sidan av motorn så min tanke var först att vinkla insuget 125 grader uppåt o låta förgasarna sitta över ventilkåpan . men det kan ju också gå att köra riktigt korta insug o sätta en 45 graders siliconslang innan förgasaren som dom öppna filtrena sitter iErland Cox skrev:Försök få förgasarna så nära toppen som möjligt så funkar bränslekurvan bäst. Erland.
[/quote] går det köra dom förgasarna utan luftburken då.det finns ju ingen dynojet sats till dom för öppna filter. som sagt så vill jag ha svar från kunniga personer o ingen gissningstävlan.[/quote]
Att man behöver bestycka om förgasarna när man sätter dom på en helt
annan motor, dessutom med en helt annan typ av luftfilter är väl en självklarhet.
Att man behöver bestycka om förgasarna när man sätter dom på en helt
annan motor, dessutom med en helt annan typ av luftfilter är väl en självklarhet.
går det köra dom förgasarna utan luftburken då.det finns ju ingen dynojet sats till dom för öppna filter. som sagt så vill jag ha svar från kunniga personer o ingen gissningstävlan.[/quote]Enok skrev:
Att man behöver bestycka om förgasarna när man sätter dom på en helt
annan motor, dessutom med en helt annan typ av luftfilter är väl en självklarhet.[/quote]går det å få förgasarna från en r1 att funka utan luftburken det går ju slangar från förgasarna dit. vissa säger att det är bara o låta hålen in i förgasaren vara mens nån annan sa att jag måste vika dom dubbla alltså plugga. en människa sa att när han suger i dom slangarna så åker trottlarna upp. då har det ju med undertrycket från luftburken att göra.finns här någon som vet?
det beror ju isåfall på att förgasaren inte är gjord för öppna filter eller helt utan.å även om jag inte når dom riktigt höga varvtalet som du nämner så når jag ju det kritiska flödet redan vid halva varvtalet i o med att motorn är dubbelt så stor kubikmässigt.Kadett4wd skrev:Du får nog skreva med benen
Att Motorcyklarna är känsliga på luftburken beror väl på 'avstämningen'
Den blir viktig på höga varvtal, som din Volvomaskin aldrig når
Kompisen satte en R1 motor i en Kadett 1200 city, den blöddra över 9000rpm, satte dit stdluftburken så gick den bra igen.
men du har rätt allting funkar efter onödigt mycket jobb här gäller det å få en r1 förgasare o lira ihop med en borrad b20 med öppna filter. om det inte är någon som provat detta med gott resultat väljer jag nog en annan förgasare.mikael skrev:verkligen ett seriöst svarThe skrev:Klart det går.. Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Vakuumet som en B20 gir oppover på varv har en helt annen kurve enn en R1-motor, så det å bolte de på og vente at de virker kan man bare glemme. At man KAN få det til å virke er en selvfølge, men da er jeg sikker på at den vil trenge endringer i vakuumspjellet, forgassernåla og dyse-oppsettet for å virke bra. 99% av alle sånne MC-gassere-på-bilmotor-konverteringer krever det.
-Bjørn