Sida 1 av 1

242 -75 Bakvagn för 400-500hk?

Postat: mån jun 28, 2010 11:47 am
av Grusbusen
Hej

Har bakvagns funderingar på kommande projektet.
Kommer köra liknande setup som Amazonen.

B234 turbo.
ZF låda.
1031 med Torsen.

Bilen kommer gå gata, bana och lite strip.
Är alltså en vettig kompromiss jag är ute efter.
Ingen dräpare utan robust bil med mycke köra lite mecka.
På Amazonen kör jag fyrlänk och panhardstag.

Funderar på om man på 242an kan behålla org. nedre bärarmar, förstärka utsatta punkter. Nya justerbara momentstag. Flytta upp fästerna till momentstagen på axeln och i chassit för att få en längre hävarm med mindre belastning på infästningar osv.

Kom gärna med åsikter och förslag!

Postat: tor jul 01, 2010 11:00 am
av Grusbusen
Bjuder på en bild på den då intet ont anade nyinköpta -75an. I hopp om komentarer :thumbright:

Bild

Postat: sön jul 11, 2010 6:45 pm
av Fredriktak
Grusbusen skrev:Bjuder på en bild på den då intet ont anade nyinköpta -75an. I hopp om komentarer :thumbright:

Bild
Ser fin ut! Dom är coola 242orna! Lycka till med projektet, du får skapa en projekt tråd så man kan hänga med i utvecklingen :)

Postat: sön jul 11, 2010 7:22 pm
av j björk
Andra övre stag är väl det första att satsa på.
Bussningar och hylsan runt bussningarna håller inte.
Sedan ett par hårda bussningar i bakre nedre, alltså de som sitter i axeln.
Sedan håller upphängningen för mer stryk än axeln.

Postat: tis jul 20, 2010 8:22 pm
av Grusbusen
Tackar för tipsen!
Nya övre stag låter vettigt. Tänkte även passa på att göra de justerbara med vantskruv. Tror ni man behöver höja infästningarna på axeln och i chassit för att få mindre krafter eller kan man köra org. höjd tor ni?

Visst är de gamla rackarna rätt coola :thumbright:
Ska lägga upp en tråd när vi sätter igång till hösten.

Postat: ons jul 21, 2010 8:38 am
av j björk
Du kan nog köra org. höjd ur hållbarhetssynpunkt, men det kan ju vara intressant att kunna ändra för andra chassireaktioner kanske.

Undre inföstningen i karossen kanske inte är så dumt att förstärka lite också.