Motorolja efter renovering
Motorolja efter renovering
Tänkte lägga i en billig olja som jag har vid första varmkörningen efter en motorrenovering. Vad ska jag ha då? Tänkte biltemas helsyntet. Sen kommer jag köra mobil 1 helsyntet 5w50.
Re: Motorolja efter renovering
Jag brukar hälla i biltemas olja vid uppstart samt inkörning, först varmkör jag motorn, ca. 20min med 2500RPM, sen ur med oljan och i med ny biltema olja, köra 100mil, sen oljebyte till en bättre olja som motorn ska gå på sen!Awdr skrev:Tänkte lägga i en billig olja som jag har vid första varmkörningen efter en motorrenovering. Vad ska jag ha då? Tänkte biltemas helsyntet. Sen kommer jag köra mobil 1 helsyntet 5w50.
//Christian
Det finns olika uppfattning om det där.
1, man ska ha en minst lika fin olja som senare, det är ju här man behöver smörjande, rengörande och kylande egenskaperna som mest.
2, en enkel mineralolja för att kolvringarna ska slita in sig.
I vilket fall låter ju biltema syntet som fel val
1, man ska ha en minst lika fin olja som senare, det är ju här man behöver smörjande, rengörande och kylande egenskaperna som mest.
2, en enkel mineralolja för att kolvringarna ska slita in sig.
I vilket fall låter ju biltema syntet som fel val

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
jag håller med björkj björk skrev:Det finns olika uppfattning om det där.
1, man ska ha en minst lika fin olja som senare, det är ju här man behöver smörjande, rengörande och kylande egenskaperna som mest.
2, en enkel mineralolja för att kolvringarna ska slita in sig.
I vilket fall låter ju biltema syntet som fel val
men de beror lite på vad man gjort i motorn också
mm men har man tex bytt kam så skulle jag använda bästa mljliga oljan vid uppstart då men vill köra in den med bästa möjliga smörjning
jag kan fårstå att de känns som lite bortkastade pengar men tänker man på lite längre sikt så är de en väldigt bra investering
olja är en väldigt viktig del i en motor som oftast slarvas lite med
Mjaaa
Anledningen till att man vill ha en mineral vid inkörningen är just för att den har sämre bärighet vid tunna oljefilmer. Alltså kommer ringar och lopp att slitas ner mer (och bli jämnare/tätare) innan det blir någon form av jämvikt mellan oljans bärighet och ytfinheten jämfört med en syntet. Om man skulle köra in med en syntet så skulle med denna argumentationen det innebära att man sannolikt skulle få en större oljeförbrukning. Effektmässig skillnad skulle jag tro är icke mätbar
Sen har vi argumentet att många (flesta???) tillverkare petar in syntet redan från första start.
Jag har funderat på det ganska mycket och kommit fram till att det måste vara som så att motorfabrikanterna har möjlighet att få fram betydligt snävare toleranser på loppen och därigenom kan använda betydligt finare stenar vid sluthoningen (än en motorrenoverare) så att det räcker med en syntet för att få tillräcklig anliggning/inslitning på ringarna.
Sen så har de möjlighet att matcha kolvringsdimensioner med respektive lopp (vet inte om de gör det, men volvo gör/gjorde det på ramlagrena i alla fall) och det minskar också kraven på inslitning
edit: är det bara kammen så skulle jag inte köra med nån annan olja än den vanliga
(om det inte är en cheva förståss.. då skulle jag slå i lite STP också för inkörningen)
Anledningen till att man vill ha en mineral vid inkörningen är just för att den har sämre bärighet vid tunna oljefilmer. Alltså kommer ringar och lopp att slitas ner mer (och bli jämnare/tätare) innan det blir någon form av jämvikt mellan oljans bärighet och ytfinheten jämfört med en syntet. Om man skulle köra in med en syntet så skulle med denna argumentationen det innebära att man sannolikt skulle få en större oljeförbrukning. Effektmässig skillnad skulle jag tro är icke mätbar
Sen har vi argumentet att många (flesta???) tillverkare petar in syntet redan från första start.
Jag har funderat på det ganska mycket och kommit fram till att det måste vara som så att motorfabrikanterna har möjlighet att få fram betydligt snävare toleranser på loppen och därigenom kan använda betydligt finare stenar vid sluthoningen (än en motorrenoverare) så att det räcker med en syntet för att få tillräcklig anliggning/inslitning på ringarna.
Sen så har de möjlighet att matcha kolvringsdimensioner med respektive lopp (vet inte om de gör det, men volvo gör/gjorde det på ramlagrena i alla fall) och det minskar också kraven på inslitning
edit: är det bara kammen så skulle jag inte köra med nån annan olja än den vanliga
(om det inte är en cheva förståss.. då skulle jag slå i lite STP också för inkörningen)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Vad är det för fel på biltema syntet olja?j björk skrev:Det finns olika uppfattning om det där.
1, man ska ha en minst lika fin olja som senare, det är ju här man behöver smörjande, rengörande och kylande egenskaperna som mest.
2, en enkel mineralolja för att kolvringarna ska slita in sig.
I vilket fall låter ju biltema syntet som fel val
Mvh
Nu säger jag inte att biltemas syntetolja är dålig, utan detta är rent allmänt.
Det är inte bättre att köra på en sämre olja och byta oftare, det man vill ha i en bra olja är en stadig oljefilm och det har inte en dålig olja oavsett hur ofta du än byter. Och i fallet turbo så vill man även ha en olja som tål höga temperaturer utan att koksa.
Mao är det bättre att köra längre på en bra olja än kort på en dålig..
Det är inte bättre att köra på en sämre olja och byta oftare, det man vill ha i en bra olja är en stadig oljefilm och det har inte en dålig olja oavsett hur ofta du än byter. Och i fallet turbo så vill man även ha en olja som tål höga temperaturer utan att koksa.
Mao är det bättre att köra längre på en bra olja än kort på en dålig..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
...eller det at de ikke vil ha ting til å vare evig, for da får de ikke solgt nye biler... økonomi og miljøkrav har mye å si på design og løsninger i en motor som skal kunne selges i tusentalls biler, og det er slett ikke alltid den designmessig beste tekniske løsningen som brukes, spesielt hvis økonomiavdelingen klager over lite delesalg...hauge skrev:Sen har vi argumentet att många (flesta???) tillverkare petar in syntet redan från första start.
Jag har funderat på det ganska mycket och kommit fram till att det måste vara som så att motorfabrikanterna har möjlighet att få fram betydligt snävare toleranser på loppen och därigenom kan använda betydligt finare stenar vid sluthoningen (än en motorrenoverare) så att det räcker med en syntet för att få tillräcklig anliggning/inslitning på ringarna.
Sen så har de möjlighet att matcha kolvringsdimensioner med respektive lopp (vet inte om de gör det, men volvo gör/gjorde det på ramlagrena i alla fall) och det minskar också kraven på inslitning
-Bjørn
någon av alla snvändare här som kan påvisa någon form av dålig erfarenhet av biltemas olja?
då menar jag inte i stil med "det är biltema, det är klart det är skit"
utan mer genomtänkta saker än så.
jag är skeptisk till att biltemas olja som uppfyller de krav som står märkta på etiketten skulle vara nämnvärt sämre än motsvarande olja med en fancy lapp på...
det som jag har fått lära mig skiljer billig kontra dyr olja är kvaliteten på basen (råoljan) samt andelen hokuspokus tillsatser för att kompenser för en mer bristfällig bas.
Mvh
då menar jag inte i stil med "det är biltema, det är klart det är skit"
utan mer genomtänkta saker än så.
jag är skeptisk till att biltemas olja som uppfyller de krav som står märkta på etiketten skulle vara nämnvärt sämre än motsvarande olja med en fancy lapp på...
det som jag har fått lära mig skiljer billig kontra dyr olja är kvaliteten på basen (råoljan) samt andelen hokuspokus tillsatser för att kompenser för en mer bristfällig bas.
Mvh
Christoffer Larsson, Björkvik, Sörmland
Det är väl snarare tvärt om, kvaliten på råoljan är nog tämligen likartad (finns inte så många med egna rafinaderier) däremot är det additiverna som avgör hur bra oljan faktiskt är. Det är ju trots allt tillsatserna som ger oljan egenskaperna och inte tvärt om.mattsvart skrev:någon av alla snvändare här som kan påvisa någon form av dålig erfarenhet av biltemas olja?
då menar jag inte i stil med "det är biltema, det är klart det är skit"
utan mer genomtänkta saker än så.
jag är skeptisk till att biltemas olja som uppfyller de krav som står märkta på etiketten skulle vara nämnvärt sämre än motsvarande olja med en fancy lapp på...
det som jag har fått lära mig skiljer billig kontra dyr olja är kvaliteten på basen (råoljan) samt andelen hokuspokus tillsatser för att kompenser för en mer bristfällig bas.
Mvh
Biltemas olja är inte skit, och uppfyller garanterat de krav som står på lappen att den uppfyller. Tappas av statoil.
Tar man Biltemas 10-40 racingolja så är den ju faktiskt inte speciellt mycket billigare än "märkesolja" som uppfyller samma specifikationer.
Dock så tycker jag personligen att olja är så pass liten del av totalkostnaden att det inte är värt att "chansa".
Kan man lägga 10k på vevstakar och kolvar kan man köpa olja för några kronor extra per liter

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Fick tipset att köra mineralolja vid uppstart för att den är klistrigare..?
Tror inte att Biltemas olja är dålig, men den bryts ner snabbare vid höga temperaturer som förstör viskositeten så att den blir tunnare.
Köra länge på en bra olja skulle jag inte göra, jag mår illa när jag ser svart klet under cyliderkåpan full med sot och restprodukter från förbränningen - hellre en ren och ljus. (Även om man inte kan se på en olja om den är slut...)
Jag kör bara fullsyntet av bästa sort och byter minst 1 gång varje år.
Tror inte att Biltemas olja är dålig, men den bryts ner snabbare vid höga temperaturer som förstör viskositeten så att den blir tunnare.
Köra länge på en bra olja skulle jag inte göra, jag mår illa när jag ser svart klet under cyliderkåpan full med sot och restprodukter från förbränningen - hellre en ren och ljus. (Även om man inte kan se på en olja om den är slut...)
Jag kör bara fullsyntet av bästa sort och byter minst 1 gång varje år.