Motorolja efter renovering

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Awdr
För mycket laddtryck

Motorolja efter renovering

Inlägg av Awdr »

Tänkte lägga i en billig olja som jag har vid första varmkörningen efter en motorrenovering. Vad ska jag ha då? Tänkte biltemas helsyntet. Sen kommer jag köra mobil 1 helsyntet 5w50.
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
carfreak
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Motorolja efter renovering

Inlägg av carfreak »

Awdr skrev:Tänkte lägga i en billig olja som jag har vid första varmkörningen efter en motorrenovering. Vad ska jag ha då? Tänkte biltemas helsyntet. Sen kommer jag köra mobil 1 helsyntet 5w50.
Jag brukar hälla i biltemas olja vid uppstart samt inkörning, först varmkör jag motorn, ca. 20min med 2500RPM, sen ur med oljan och i med ny biltema olja, köra 100mil, sen oljebyte till en bättre olja som motorn ska gå på sen!
//Christian
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det finns olika uppfattning om det där.

1, man ska ha en minst lika fin olja som senare, det är ju här man behöver smörjande, rengörande och kylande egenskaperna som mest.

2, en enkel mineralolja för att kolvringarna ska slita in sig.

I vilket fall låter ju biltema syntet som fel val :wink:
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

j björk skrev:Det finns olika uppfattning om det där.

1, man ska ha en minst lika fin olja som senare, det är ju här man behöver smörjande, rengörande och kylande egenskaperna som mest.

jag håller med björk
men de beror lite på vad man gjort i motorn också
mm men har man tex bytt kam så skulle jag använda bästa mljliga oljan vid uppstart då men vill köra in den med bästa möjliga smörjning

jag kan fårstå att de känns som lite bortkastade pengar men tänker man på lite längre sikt så är de en väldigt bra investering

olja är en väldigt viktig del i en motor som oftast slarvas lite med
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

Mjaaa

Anledningen till att man vill ha en mineral vid inkörningen är just för att den har sämre bärighet vid tunna oljefilmer. Alltså kommer ringar och lopp att slitas ner mer (och bli jämnare/tätare) innan det blir någon form av jämvikt mellan oljans bärighet och ytfinheten jämfört med en syntet. Om man skulle köra in med en syntet så skulle med denna argumentationen det innebära att man sannolikt skulle få en större oljeförbrukning. Effektmässig skillnad skulle jag tro är icke mätbar

Sen har vi argumentet att många (flesta???) tillverkare petar in syntet redan från första start.
Jag har funderat på det ganska mycket och kommit fram till att det måste vara som så att motorfabrikanterna har möjlighet att få fram betydligt snävare toleranser på loppen och därigenom kan använda betydligt finare stenar vid sluthoningen (än en motorrenoverare) så att det räcker med en syntet för att få tillräcklig anliggning/inslitning på ringarna.
Sen så har de möjlighet att matcha kolvringsdimensioner med respektive lopp (vet inte om de gör det, men volvo gör/gjorde det på ramlagrena i alla fall) och det minskar också kraven på inslitning

edit: är det bara kammen så skulle jag inte köra med nån annan olja än den vanliga
(om det inte är en cheva förståss.. då skulle jag slå i lite STP också för inkörningen)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
LindqvisT
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av LindqvisT »

j björk skrev:Det finns olika uppfattning om det där.

Vad är det för fel på biltema syntet olja?

Mvh
Användarvisningsbild
Awdr
För mycket laddtryck

Inlägg av Awdr »

Aja det blev biltemas 5w50 fullsytet olja till varmkörning och inkörning. Köpte deras 10liters dunk för runt femhundringen. Riktigt bra pris :D
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
mbma
För mycket laddtryck

Inlägg av mbma »

ja det måste väl funka? du kan köpa 10liter av denna istället för typ 2liter av någon annan som ni tycker duger. är det inte bara bättre att byta efter halva intervallen som ni planerat att köra?
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Nu säger jag inte att biltemas syntetolja är dålig, utan detta är rent allmänt.

Det är inte bättre att köra på en sämre olja och byta oftare, det man vill ha i en bra olja är en stadig oljefilm och det har inte en dålig olja oavsett hur ofta du än byter. Och i fallet turbo så vill man även ha en olja som tål höga temperaturer utan att koksa.

Mao är det bättre att köra längre på en bra olja än kort på en dålig..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

:arrow: oljen i dag, er kansje en MYCKET betre alternativ, enn da motoren blev tegnet, å prod...
kansje oljen som er i dag, var racing oljer for 5 år siden :lol:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

hauge skrev:Sen har vi argumentet att många (flesta???) tillverkare petar in syntet redan från första start.
Jag har funderat på det ganska mycket och kommit fram till att det måste vara som så att motorfabrikanterna har möjlighet att få fram betydligt snävare toleranser på loppen och därigenom kan använda betydligt finare stenar vid sluthoningen (än en motorrenoverare) så att det räcker med en syntet för att få tillräcklig anliggning/inslitning på ringarna.
Sen så har de möjlighet att matcha kolvringsdimensioner med respektive lopp (vet inte om de gör det, men volvo gör/gjorde det på ramlagrena i alla fall) och det minskar också kraven på inslitning
...eller det at de ikke vil ha ting til å vare evig, for da får de ikke solgt nye biler... økonomi og miljøkrav har mye å si på design og løsninger i en motor som skal kunne selges i tusentalls biler, og det er slett ikke alltid den designmessig beste tekniske løsningen som brukes, spesielt hvis økonomiavdelingen klager over lite delesalg...
-Bjørn
Användarvisningsbild
mattsvart
För mycket laddtryck

Inlägg av mattsvart »

någon av alla snvändare här som kan påvisa någon form av dålig erfarenhet av biltemas olja?

då menar jag inte i stil med "det är biltema, det är klart det är skit"

utan mer genomtänkta saker än så.

jag är skeptisk till att biltemas olja som uppfyller de krav som står märkta på etiketten skulle vara nämnvärt sämre än motsvarande olja med en fancy lapp på...

det som jag har fått lära mig skiljer billig kontra dyr olja är kvaliteten på basen (råoljan) samt andelen hokuspokus tillsatser för att kompenser för en mer bristfällig bas.

Mvh
Christoffer Larsson, Björkvik, Sörmland
SR
För mycket laddtryck

Inlägg av SR »

Endel av Biltemas oljor är samma som säljs på statoil har jag hört
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

mattsvart skrev:någon av alla snvändare här som kan påvisa någon form av dålig erfarenhet av biltemas olja?

då menar jag inte i stil med "det är biltema, det är klart det är skit"

utan mer genomtänkta saker än så.

jag är skeptisk till att biltemas olja som uppfyller de krav som står märkta på etiketten skulle vara nämnvärt sämre än motsvarande olja med en fancy lapp på...

det som jag har fått lära mig skiljer billig kontra dyr olja är kvaliteten på basen (råoljan) samt andelen hokuspokus tillsatser för att kompenser för en mer bristfällig bas.

Mvh
Det är väl snarare tvärt om, kvaliten på råoljan är nog tämligen likartad (finns inte så många med egna rafinaderier) däremot är det additiverna som avgör hur bra oljan faktiskt är. Det är ju trots allt tillsatserna som ger oljan egenskaperna och inte tvärt om.

Biltemas olja är inte skit, och uppfyller garanterat de krav som står på lappen att den uppfyller. Tappas av statoil.
Tar man Biltemas 10-40 racingolja så är den ju faktiskt inte speciellt mycket billigare än "märkesolja" som uppfyller samma specifikationer.
Dock så tycker jag personligen att olja är så pass liten del av totalkostnaden att det inte är värt att "chansa".
Kan man lägga 10k på vevstakar och kolvar kan man köpa olja för några kronor extra per liter :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck

Inlägg av gegge »

Fick tipset att köra mineralolja vid uppstart för att den är klistrigare..?

Tror inte att Biltemas olja är dålig, men den bryts ner snabbare vid höga temperaturer som förstör viskositeten så att den blir tunnare.

Köra länge på en bra olja skulle jag inte göra, jag mår illa när jag ser svart klet under cyliderkåpan full med sot och restprodukter från förbränningen - hellre en ren och ljus. (Även om man inte kan se på en olja om den är slut...)

Jag kör bara fullsyntet av bästa sort och byter minst 1 gång varje år.
Skriv svar