Sida 1 av 2

Motorolja efter renovering

Postat: tor jul 01, 2010 2:03 pm
av Awdr
Tänkte lägga i en billig olja som jag har vid första varmkörningen efter en motorrenovering. Vad ska jag ha då? Tänkte biltemas helsyntet. Sen kommer jag köra mobil 1 helsyntet 5w50.

Re: Motorolja efter renovering

Postat: tor jul 01, 2010 2:29 pm
av carfreak
Awdr skrev:Tänkte lägga i en billig olja som jag har vid första varmkörningen efter en motorrenovering. Vad ska jag ha då? Tänkte biltemas helsyntet. Sen kommer jag köra mobil 1 helsyntet 5w50.
Jag brukar hälla i biltemas olja vid uppstart samt inkörning, först varmkör jag motorn, ca. 20min med 2500RPM, sen ur med oljan och i med ny biltema olja, köra 100mil, sen oljebyte till en bättre olja som motorn ska gå på sen!

Postat: tor jul 01, 2010 2:53 pm
av j björk
Det finns olika uppfattning om det där.

1, man ska ha en minst lika fin olja som senare, det är ju här man behöver smörjande, rengörande och kylande egenskaperna som mest.

2, en enkel mineralolja för att kolvringarna ska slita in sig.

I vilket fall låter ju biltema syntet som fel val :wink:

Postat: tor jul 01, 2010 5:48 pm
av B_Christoffersson
j björk skrev:Det finns olika uppfattning om det där.

1, man ska ha en minst lika fin olja som senare, det är ju här man behöver smörjande, rengörande och kylande egenskaperna som mest.

2, en enkel mineralolja för att kolvringarna ska slita in sig.

I vilket fall låter ju biltema syntet som fel val :wink:
jag håller med björk
men de beror lite på vad man gjort i motorn också
mm men har man tex bytt kam så skulle jag använda bästa mljliga oljan vid uppstart då men vill köra in den med bästa möjliga smörjning

jag kan fårstå att de känns som lite bortkastade pengar men tänker man på lite längre sikt så är de en väldigt bra investering

olja är en väldigt viktig del i en motor som oftast slarvas lite med

Postat: tor jul 01, 2010 6:52 pm
av hauge
Mjaaa

Anledningen till att man vill ha en mineral vid inkörningen är just för att den har sämre bärighet vid tunna oljefilmer. Alltså kommer ringar och lopp att slitas ner mer (och bli jämnare/tätare) innan det blir någon form av jämvikt mellan oljans bärighet och ytfinheten jämfört med en syntet. Om man skulle köra in med en syntet så skulle med denna argumentationen det innebära att man sannolikt skulle få en större oljeförbrukning. Effektmässig skillnad skulle jag tro är icke mätbar

Sen har vi argumentet att många (flesta???) tillverkare petar in syntet redan från första start.
Jag har funderat på det ganska mycket och kommit fram till att det måste vara som så att motorfabrikanterna har möjlighet att få fram betydligt snävare toleranser på loppen och därigenom kan använda betydligt finare stenar vid sluthoningen (än en motorrenoverare) så att det räcker med en syntet för att få tillräcklig anliggning/inslitning på ringarna.
Sen så har de möjlighet att matcha kolvringsdimensioner med respektive lopp (vet inte om de gör det, men volvo gör/gjorde det på ramlagrena i alla fall) och det minskar också kraven på inslitning

edit: är det bara kammen så skulle jag inte köra med nån annan olja än den vanliga
(om det inte är en cheva förståss.. då skulle jag slå i lite STP också för inkörningen)

Postat: fre jul 02, 2010 11:20 pm
av LindqvisT
j björk skrev:Det finns olika uppfattning om det där.

1, man ska ha en minst lika fin olja som senare, det är ju här man behöver smörjande, rengörande och kylande egenskaperna som mest.

2, en enkel mineralolja för att kolvringarna ska slita in sig.

I vilket fall låter ju biltema syntet som fel val :wink:
Vad är det för fel på biltema syntet olja?

Mvh

Postat: sön jul 04, 2010 10:01 am
av Awdr
Aja det blev biltemas 5w50 fullsytet olja till varmkörning och inkörning. Köpte deras 10liters dunk för runt femhundringen. Riktigt bra pris :D

Postat: sön jul 04, 2010 1:37 pm
av mbma
ja det måste väl funka? du kan köpa 10liter av denna istället för typ 2liter av någon annan som ni tycker duger. är det inte bara bättre att byta efter halva intervallen som ni planerat att köra?

Postat: sön jul 04, 2010 2:05 pm
av The
Nu säger jag inte att biltemas syntetolja är dålig, utan detta är rent allmänt.

Det är inte bättre att köra på en sämre olja och byta oftare, det man vill ha i en bra olja är en stadig oljefilm och det har inte en dålig olja oavsett hur ofta du än byter. Och i fallet turbo så vill man även ha en olja som tål höga temperaturer utan att koksa.

Mao är det bättre att köra längre på en bra olja än kort på en dålig..

Postat: sön jul 04, 2010 2:05 pm
av caterpillar
:arrow: oljen i dag, er kansje en MYCKET betre alternativ, enn da motoren blev tegnet, å prod...
kansje oljen som er i dag, var racing oljer for 5 år siden :lol:

Postat: mån jul 05, 2010 12:13 am
av SWR
hauge skrev:Sen har vi argumentet att många (flesta???) tillverkare petar in syntet redan från första start.
Jag har funderat på det ganska mycket och kommit fram till att det måste vara som så att motorfabrikanterna har möjlighet att få fram betydligt snävare toleranser på loppen och därigenom kan använda betydligt finare stenar vid sluthoningen (än en motorrenoverare) så att det räcker med en syntet för att få tillräcklig anliggning/inslitning på ringarna.
Sen så har de möjlighet att matcha kolvringsdimensioner med respektive lopp (vet inte om de gör det, men volvo gör/gjorde det på ramlagrena i alla fall) och det minskar också kraven på inslitning
...eller det at de ikke vil ha ting til å vare evig, for da får de ikke solgt nye biler... økonomi og miljøkrav har mye å si på design og løsninger i en motor som skal kunne selges i tusentalls biler, og det er slett ikke alltid den designmessig beste tekniske løsningen som brukes, spesielt hvis økonomiavdelingen klager over lite delesalg...

Postat: mån jul 05, 2010 6:52 pm
av mattsvart
någon av alla snvändare här som kan påvisa någon form av dålig erfarenhet av biltemas olja?

då menar jag inte i stil med "det är biltema, det är klart det är skit"

utan mer genomtänkta saker än så.

jag är skeptisk till att biltemas olja som uppfyller de krav som står märkta på etiketten skulle vara nämnvärt sämre än motsvarande olja med en fancy lapp på...

det som jag har fått lära mig skiljer billig kontra dyr olja är kvaliteten på basen (råoljan) samt andelen hokuspokus tillsatser för att kompenser för en mer bristfällig bas.

Mvh

Postat: mån jul 05, 2010 7:49 pm
av SR
Endel av Biltemas oljor är samma som säljs på statoil har jag hört

Postat: mån jul 05, 2010 8:04 pm
av The
mattsvart skrev:någon av alla snvändare här som kan påvisa någon form av dålig erfarenhet av biltemas olja?

då menar jag inte i stil med "det är biltema, det är klart det är skit"

utan mer genomtänkta saker än så.

jag är skeptisk till att biltemas olja som uppfyller de krav som står märkta på etiketten skulle vara nämnvärt sämre än motsvarande olja med en fancy lapp på...

det som jag har fått lära mig skiljer billig kontra dyr olja är kvaliteten på basen (råoljan) samt andelen hokuspokus tillsatser för att kompenser för en mer bristfällig bas.

Mvh
Det är väl snarare tvärt om, kvaliten på råoljan är nog tämligen likartad (finns inte så många med egna rafinaderier) däremot är det additiverna som avgör hur bra oljan faktiskt är. Det är ju trots allt tillsatserna som ger oljan egenskaperna och inte tvärt om.

Biltemas olja är inte skit, och uppfyller garanterat de krav som står på lappen att den uppfyller. Tappas av statoil.
Tar man Biltemas 10-40 racingolja så är den ju faktiskt inte speciellt mycket billigare än "märkesolja" som uppfyller samma specifikationer.
Dock så tycker jag personligen att olja är så pass liten del av totalkostnaden att det inte är värt att "chansa".
Kan man lägga 10k på vevstakar och kolvar kan man köpa olja för några kronor extra per liter :)

Postat: tis jul 06, 2010 7:25 am
av gegge
Fick tipset att köra mineralolja vid uppstart för att den är klistrigare..?

Tror inte att Biltemas olja är dålig, men den bryts ner snabbare vid höga temperaturer som förstör viskositeten så att den blir tunnare.

Köra länge på en bra olja skulle jag inte göra, jag mår illa när jag ser svart klet under cyliderkåpan full med sot och restprodukter från förbränningen - hellre en ren och ljus. (Även om man inte kan se på en olja om den är slut...)

Jag kör bara fullsyntet av bästa sort och byter minst 1 gång varje år.