Dana 60 el. Ford 9?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Chrysler_Matte
Lite mer laddtryck

Dana 60 el. Ford 9?

Inlägg av Chrysler_Matte »

Håller ju på med en Valiant som blir ganska så rejält ombyggd.
Framvagnen är klar, torped och kardantunnel börjar ta form så det är snart dax att bege sig bakåt på bilen och ordna till bakvagnen och montera bakaxel.

Har kikat lite på både Ford 9" och Dana 60, men vet inte riktigt vad som vore lämpligast.
Är en gatreggad bil, och ska så vara men är även tänkt att köra lite rakt fram på bana, så det ökar ju kraven lite på bitarna.

Motorn är en 5.7 Hemi som blir överladdad med turbo, och bakom den sitter en T56, med lite fränare koppling från SPEC till att börja med.

Upphängningen blir 4 länk med coilovers och "snesträva" för övrigt.
Har ju Volvos bc fram (164 spindlar o nav, för att vara exakt.) så vore ju underbart om man kunde få till så att man har det bak också, vad tror ni om det?

Vad skulle ni rekommendera för bakaxel (osv) i detta fall?
//Mathias

-64 Valiant 5.7L HEMI R/T
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

nya ford 8,8 tum är annars en stadig axel
den kommer från nyare ford mustang och har oftast diff orginal
samt skivbromsar i 2 olika dimentioner

en med 262 mm bromsskivor samt en med 300 mm bromsskivor
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Du kan ju inte frångå konceptet och sätta dit en FÅÅRRD-axel såklart.
En Dana 60 låter ju mkt bättre, men lite tung att snurra runt med på bana kanske...
Räcker inte en 8 3/4"?
Panhard-stag? Vore inte ett Watt-länk bättre?
carfreak
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Oavsett vilken du väljer utav de 2 så är det ruskigt fina axlar!
Styvfadern min kör med både Dana och Fård axlar..

Bla en Dana i denne muskelknutten: http://www.garaget.org/?car=157938&image=1485946

Skicka ett PM till honom och rådfråga! Hälsa från MrCarfreak!
//Christian
THE SHOP
För mycket laddtryck

Inlägg av THE SHOP »

Dana 60 är på tok för tung! Det fins fina 8 3/4 som du kan andvända. Annars föredrar jag 9" alu klump så blir den inte så tung.
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

Dana 60 skall väl va tyngst, men alla de dära kraftiga axlarna väger ju satan allihopa. Jagar man enstaka kilo spelar det väl roll, men annars tror jag att det handlar om vad man får tag i för en vettig penning.

Har själv en kortad fåård 8.8 o den är inget som man lyfter själv, vilket jag kunde göra med originalaxeln, GM 7.5"

Skall man ha en 8.8 så är det bättre att inte ta den från mustangen, då mustangaxlar är dyra (vad jag har sett i alla fall).
De sitter på också på aerostar och den "bästa" är från Explorer. Då får man 31-splines drivaxlar och diffbroms som std ... trummor eller skivor beroende på årsmodell.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Chrysler_Matte
Lite mer laddtryck

Inlägg av Chrysler_Matte »

Oj här har det skrivts en del. Det tackar man för allihopa!

Fåårds 8.8 lät som en intressant axel faktiskt, som jag får kolla lite närmare på.

Sen tror jag faktiskt inte att 8 3/4 axeln räcker i långa loppet, åtminstone inte lika långt som 9"/8.8" eller D60.

Ska prata med grabbarna på Speed Pro och se vad dem kan ta fram för grejjer till vettigt pris. Dem hade ju någon drive på axlar för inte så länge sedan, såg jag.

Och priset styr ju valet ganska mycket som någon skrev.

Förresten, Dana 60, har inte dem C-clips som låsning för drivaxlarna ungefär som GMs axlar?
Och det är väll inte okej att ha när man kör dragracing?
//Mathias

-64 Valiant 5.7L HEMI R/T
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

fård 8.8 har c-clips (sägs vara en kopia på GM:s 12-bultade)

Dana 60 har två olika varianter har jag för mig efter vad jag kommer ihåg när jag kikade på det alternativet. Hel och halvflytande axlar...ingen är av c-clipstyp. De helflytande är lätta att se, då de har en stor "centrumkapsel" i axeländen ... ser ut som en stor centrumkapsel på en fälg.
Det sägs att danan har dyra delar... har inte kollat upp det.

Om man ändå måste bygga om axeln så är c-clips i utgångsaxeln inget problem i sig.

För mig stod valet mellan GM:s 8.5", chrysler 8 3/4 eller nått annat lika starkt eller starkare. Skulle jag köpt en 8.5" eller 8 3/4 så hade kostnaden sprungit iväg radikalt jämfört med 8.8 axeln jag hittade till en vettig peng.

(Har förresten en fård 8.8 från en aerostar i källaren med 3.55 o diffbroms.)

När man kortar en bakaxel så är drivaxlarna det minsta problemet. De beställer man via summit racing o tillverkas av Moser som man vill ha dem för ca 150$ styck om man inte nöjer sig med att låta göras nya splines på de befintliga om det går (inte alla det går på)
"fordändar" för den som inte vill ha c-clips finns också att tjöpa på summit
B_Christoffersson
Forumsberoende

hauge skrev:fård 8.8 har c-clips (sägs vara en kopia på GM:s 12-bultade)

Dana 60 har två olika varianter har jag för mig efter vad jag kommer ihåg när jag kikade på det alternativet. Hel och halvflytande axlar...ingen är av c-clipstyp. De helflytande är lätta att se, då de har en stor "centrumkapsel" i axeländen ... ser ut som en stor centrumkapsel på en fälg.
Det sägs att danan har dyra delar... har inte kollat upp det.

Om man ändå måste bygga om axeln så är c-clips i utgångsaxeln inget problem i sig.

För mig stod valet mellan GM:s 8.5", chrysler 8 3/4 eller nått annat lika starkt eller starkare. Skulle jag köpt en 8.5" eller 8 3/4 så hade kostnaden sprungit iväg radikalt jämfört med 8.8 axeln jag hittade till en vettig peng.

(Har förresten en fård 8.8 från en aerostar i källaren med 3.55 o diffbroms.)

När man kortar en bakaxel så är drivaxlarna det minsta problemet. De beställer man via summit racing o tillverkas av Moser som man vill ha dem för ca 150$ styck om man inte nöjer sig med att låta göras nya splines på de befintliga om det går (inte alla det går på)
"fordändar" för den som inte vill ha c-clips finns också att tjöpa på summit
nja där tror jag du har fel
nyare ford mustang 8,8 tums axeln har inte c-klipp

jag letade en axel til min rodd och då köpte jag en 8,8 tums axel från fort mustang 2005 med 300 mm skivbromsar
jag betalade 4000 kr för axeln och den har diff och rullar 2500 mil

och den axeln ska inte ha c-klipp vad jag vet
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

kollat ???
Säger inte att du har fel, men de 8.8 som jag har öppnat dvs de från aerostar o explorer har c-clips. Mustangen skall ha det också, efter vad jag förstått

Nu är det 90-tals fårdaxlar jag har kikat på och inte så nya som 2005.. möjligt att de ändrat

Å andra sidan är det lätt att kolla.. bara att hissa upp bilen o är det ett axiellt glapp på drivaxeln så är det c-clips. Har man skivor så kan glappet vara lite svårare att känna om bromsoket inte flyter lätt.

enligt denna sidan borde mustangerna fortfarande ha c-clips:
http://www.moserengineering.com/axles/s ... apter.html
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

En vallesextifyra men modern hemi och T56 borde inte väga mer än ... 1500kg?
SJÄLV skulle jag ju aldrig frångå "MoPar-conceptet" med ett sånt bygge men det spelar ju ingen roll...
En 8 3/4 håller förmodligen nästan hur länge som helst om du inte har jättebreda däck och klister på banan...
... en Dana 60 kommer du ha väldigt svårt att ta livet av hur f-n du än gör!
GM's 12-bultade håller ju för mkt stryk och den 10-bultade kanske inte lika bra men å andra sidan får du väl 4-5st för samma pris som en Dana60?

Intressant bygge som jag gärna skulle se mer/massor av!
B_Christoffersson
Forumsberoende

hauge skrev:kollat ???
Säger inte att du har fel, men de 8.8 som jag har öppnat dvs de från aerostar o explorer har c-clips. Mustangen skall ha det också, efter vad jag förstått

Nu är det 90-tals fårdaxlar jag har kikat på och inte så nya som 2005.. möjligt att de ändrat

Å andra sidan är det lätt att kolla.. bara att hissa upp bilen o är det ett axiellt glapp på drivaxeln så är det c-clips. Har man skivor så kan glappet vara lite svårare att känna om bromsoket inte flyter lätt.

enligt denna sidan borde mustangerna fortfarande ha c-clips:
http://www.moserengineering.com/axles/s ... apter.html
jag ger mig :doh: du har rätt :wink:
satan i gatan säger jag då bara
jag köpte ju min axel för att den inte skulle ha c-klipp :doh:

nåja jag har de nyare stadigare axeln i alla fall med 31 splines och den ska vara ganska stadig i alla fall lättare och stadigare än chevas 12 bult som den faktiskt är en kopia av som jag nyss läste mig till

kolla hära
http://www.carcraft.com/techarticles/11 ... index.html

nåja nu gräver jag inte ner mig över detta jag ska ändå köpa nya drivaxlar då min axel ska kortas ca 15 cm på varje sida
och nya riktiga drivaxlar är inte så dyra

sen vete fan hur en drivaxel ska kunna lossna och åka ut ur axeln när man har skivbromsar de borde ju vara smått omöjligt om de nu inte bryter lös bromsoket mm

dock får man inte köra fortare än 10,90 med c-klipp på dragracing oavsett vilken sorts axel man kör med
Skriv svar