Trailer med övervikt i Sverige

Tjata om vad som helst .
Finnsebbe
För mycket laddtryck

Trailer med övervikt i Sverige

Inlägg av Finnsebbe »

Hur noga är svenska polisen angående överskridande av maximal tillåten släpvagnsvikt? Tänkte hämta en 240:a på trailer och använda en 240 som dragbil. Maximala tillåtna släpvagnsvikten för 240 är visst ungefär lika som tjänstevikten. Överlasset skulle alltså vara lika mycket som trailerns vikt.
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck

Inlägg av Henrik Bergstrand »

Har du BE körkort?

Om inte så bara kör.. blir du tagen så blir det enbart överlas.. men hade du hatt BE kort och failat på släp och bil så hade du åkt på olovig körning och hela den soppan.. :doh: :doh:
Ryker det inte svart är det inte intressant!
mbma
För mycket laddtryck

Inlägg av mbma »

ungefär vad för böter blir det på enbart överlast da?
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K.jonsson »

Det beror på hur mycket överlast det blir har inte kolla på just det men har för mig senast jag prata med polisen om det där så har man 45% överlast blir det olovlig körning.
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

jag körde en cheva van som man får dra 620 kg med
släpet bakom var en maskintrailer som vägde 2500 kg
på trailern hade jag min cheva pickupp 4x4 som vägde ca 2600 kg

alltså ca 4500 kg överlast
de resulterade i olovlig körning men inte en kr i böter konstigt nog

dom behöver inte ha våg för att ge böter för överlast
dom kollar bara vad bilen får dra sen kollar dom släpets vikt samt eventuell last men oftast har redan släpet överstigit bilens maxvikt och olovlig körning kommer som ett brev på posten

dock är de inga problem med körkortet första gången man får bara en prick typ
sen ska man ju alltid neka till böter oavsett vad de gäller
jag fick hem idag ett åklagar beslut för att jag nekat till böter pga att jag kört utan reggplåt och jag klarade mig igen ;) åtalet var nerlagt
dsimila
Forumsberoende

Inlägg av dsimila »

Olovlig körning med obes bil och utan körkort går på 1500kr. 3 år sen.
Vet en som körde rattfull med finsk körkort i svergie . Han fick behålla kortet men fick 3 mån körförbud.
Finnsebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av Finnsebbe »

Körkortet räcker till. Har finskt BEC, tillåter över alla personbilssläp. Det är alltså bilen tillåtna släpvagnsvikt som skulle överskridas.

Vad gör polisen? Körningen måste säkerligen avbrytas, och böterna kommer kanske, men vågar man återuppta dragningen efter att polisen åkt iväg?
B_Christoffersson
Forumsberoende

Finnsebbe skrev:Körkortet räcker till. Har finskt BEC, tillåter över alla personbilssläp. Det är alltså bilen tillåtna släpvagnsvikt som skulle överskridas.

Vad gör polisen? Körningen måste säkerligen avbrytas, och böterna kommer kanske, men vågar man återuppta dragningen efter att polisen åkt iväg?
när dom tog mig så fick jag köra några kilometer för att komma av e4an men sen fick jag ringa bärgare enligt polisen
sen skruvade dom en plåtarna eller dom röck faktiskt av plåtatna de var vist nå gorm med att man var tvungen att betala skatten också och så var de vist någon besiktning som man hade hoppat över

jag fixade dock släpvagnsbelysningen som tydligen också var trasig och sen körde jag resterande 10 mil hem
Per Håkansson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Per Håkansson »

Ett populärt trick på är att ta bort plåtarna på bilen man har på släpet, Om man då blir stoppad så har dom lite göra å ta fram vad det är för bil å vad den väger genom chassienr, Men det funkar ju inte på en 240.....
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Värt att tänka på att en 240 inte nödvändigtvis väger lika mycket som en annan 240. En 242 med förgasarmotor och utan servo etc. är väl åtminstone 150kg lättare än en 245 insprutare med servo etc. Sedan får man räkna bort 70kg eftersom bilen man drar inte har förare, man kan se till att tanken är tom, flytta reservhjul etc. till dragbilen... Ingen aning om det kan räcka i ditt fall, men det blir ju iaf inte värre.
Oves Bror
För mycket laddtryck

Inlägg av Oves Bror »

Förra gången jag blev stoppad med detta problemet så var det släpets totalvikt som gällde, blev stoppad med tomt släp med en totalvikt på 1600kg och bilen fick dra 1580kg. Det klassades då som olovlig körning iom att jag bara har B kort.

Kollar dom aktuell vikt nu för tiden? va några år sen jag blev stoppad....
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
mbma
För mycket laddtryck

Inlägg av mbma »

G-son skrev:Värt att tänka på att en 240 inte nödvändigtvis väger lika mycket som en annan 240. En 242 med förgasarmotor och utan servo etc. är väl åtminstone 150kg lättare än en 245 insprutare med servo etc. Sedan får man räkna bort 70kg eftersom bilen man drar inte har förare, man kan se till att tanken är tom, flytta reservhjul etc. till dragbilen... Ingen aning om det kan räcka i ditt fall, men det blir ju iaf inte värre.
det är väl skitsamma dom går välenbart på vad bilen väger på pappret ändå så? det är vad jag alltid fått höra när folk snakat om detta ämne.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Dom går på bilens tjänstevikt enligt papper.
Chevelle SS -65
B_Christoffersson
Forumsberoende

Stener skrev:Dom går på bilens tjänstevikt enligt papper.
släpet går dom då efter totalvikten på även om man inte har last på de
jag var ju upp i rätten för mig överlast
och då stog på på min bils reggbevis att jag fick dra ett släp som vägde max 630 kg eller nå sånt
släpet vägde inte mer än de de var typ 20 kilo under eller nå sånt men släpets totalvikt var 2500 och jag åkte ju dit även fast jag drog en snygftvalls för rätten

igentligen borde jag inte ha gjort nå olagligt för de stog i mitt reggbevis på bilen att jag får dra ett släp som vägen endast 630 kilo på b körkort
nu vägde ju inte släpet nå mera heller men ändå åkte jag på överlast

de borde ju stå på reggbeviset att släpets totalvikt inte får överstiga 630 kg och inte att släpet får väga 630 kg
nåja de var tydligen min skyldighet att kolla upp så de var bara bita i de sura äpplet och inse att man åkte dit
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Stener skrev:Dom går på bilens tjänstevikt enligt papper.
:doh:
Hur gör dom med oregistrerade bilar, t.ex. en folkracebil? Gissar?
Skriv svar