bakaxel med 5.28 i utväxling??

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
smen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: ons mar 26, 2008 3:12 pm
Ort: skövde
Kontakt:

bakaxel med 5.28 i utväxling??

Inlägg av smen »

jag har en sådan axel på asconan just för närvarande men har en fundering om det kan ge sej när jag nu har en volvo lina i bilen och växellådan är för tillfället en m90. blir lite orolig för att det skall skita sej med utväxlingen mellan bakaxel och växel lådan. någon som kan komma några svar. har i åtanke att sätta dit en 1031 axel om det skulle vara stor risk. bättre att sälja en nyrenoverad 5.28 diff axel.
bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Hmm jag förstår inte riktigt vad det är du frågar efter? Skita sig på vilket sätt?

Utväxlingar M90:
................... M90H... M90H2... M90L... M90L2
1:a växeln.... 3.54:1.... 3.54:1.... 3.91:1.... 3,91:1
2:a växeln.... 2.05:1.... 2.05:1.... 2.20:1.... 2.20:1
3:a växeln.... 1.38:1.... 1.38:1.... 1.38:1.... 1.38:1
4:a växeln.... 1.00:1.... 1.00:1.... 1.00:1.... 1.00:1
5:a växeln.... 0.81:1.... 0.70:1.... 0.81:1.... 0.70:1

Det är bara att mata in i en utväxlingskalkylator och se vad du får för hastigheter etc. (du kommer att få varva kring 3500rpm för att hålla 100km/h (beroende på däck osv))

Om du bör byta opelaxeln mot en 1030/31 kan du bara själv svara på ;)
Beror ju helt och hållet på hur mycket effekt du har i motorn, en klar fördel med volvoaxeln är ju att den är något billigare att skruva i och håller bättre.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar