"Synpunkter" ang. turbo till 5.7 Hemi

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Chrysler_Matte
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tis okt 02, 2007 9:08 pm
Ort: Västerås

"Synpunkter" ang. turbo till 5.7 Hemi

Inlägg av Chrysler_Matte »

Ja snart börjar det verkligen bli dags att införskaffa en turbo för att kunna göra grenrör osv, med andra ord: färdigställa bilens främre del.

Har kikat runt lite och hittat en beg. HX60 med 26ans avg.hus men som ska vara i fint skick fortfarande, för ett par tre tusen kronor.

Tanken är då att köra med singelturbo och en större modell av IC (som jag redan har sitter på plats).

Men hittar ingen kompressor mapp på HX60 #26avg.hus, och är inte så grym på att avläsa sådana mappar heller för att vara ärlig.

Därför frågar jag här istället: vad tror ni?
//Mathias

-64 Valiant 5.7L HEMI R/T
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Den borde väl räcka till om du ska mysladda lite på gatan, med en V8 av den här volymen behöver du inte vänta på turbon heller.

Vilken grund-effekt är det i sugmotorn (5.7 Hemi)?
Vilket laddtryck, eller tänkt effekt vill du uppnå?

Den här frågan hör lika väl hemma under "allmän motorteknik" i turbo-avdelningen men jag lämnar den här så länge.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Chrysler_Matte
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tis okt 02, 2007 9:08 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Chrysler_Matte »

Hm, ok. Då kanske den passar bra att köra med i början medans man lär sig och får bilen körklar.

5.7 Hemin ligger på ca 350hk original, sugmotor.
Har tänkt att peta i en vassare kam, match porta allting. (Och svarva/fräsa av kolvarna lite för att få ner kompet samt byta till så mycket ARP bultar som möjligt för att få en lite stadigare bottendel)

Antar att HX60in gärna vill ladda på en del för att "må" bäst.
Så jag tänkte att runt 1.5 bar kanske fungerar bra? Dock absolut inte på eller över 2bars sträcket.
Och effekt mål har jag lite svårt att säga, då jag inte riktigt vet själv vad jag tänkt lägga mig på. Men kan ju vara kul och se hur länge ett STD block / vevparti hänger med. :twisted:

Ber om ursäkt om jag postat fel, -isåfall får Du gärna rätta till det!
//Mathias

-64 Valiant 5.7L HEMI R/T
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Painlake Racing »

Jag tycker det är ganska skönt om man kan hitta allt V8 relaterat i "Amerikanska bilar & hot rods". Här har jag hittat mycket överladdad information när jag sökt :)

Däremot så kan man väl ställa samma krav som i "Allmän motorteknik" och tillämpa Mattias mall för att beskriva motorkonceptet?

Motor-modell :
Motorstyrning: Insprutning, förgasare, bensin, etanol ?
Bottendel :
Data på toppen : Ventilstorlek, flöde, duration/lyft på kamaxeln
Grenrör :
Insug :
Effektmål :
Användningsområde :
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Med en singel HX60 så blir det nog rätt lättspoolad på en sån stor motor.

Med 1,5 bar så lär du väl landa kring 750hk om man räknar med kompsänkningen. Plus några extra hästar beroende på vilken kam du väljer.

Så behöver rätt bra förgasare för den motorn du håller på att bygga också :)
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag tror snarare att man passerar 750 hk vid 1 bar, största kostnaden i sammanhanget är nog drivlina. Tänk på att 1.5 bar blir en helvetes massa vrid från en sån här motor, som att köra med 14 liters sugmotor.

Den här motorn har väl insprutning original?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
duster340
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jun 03, 2009 8:04 pm

Inlägg av duster340 »

Chrysler_Matte skrev:Hm, ok. Då kanske den passar bra att köra med i början medans man lär sig och får bilen körklar.

5.7 Hemin ligger på ca 350hk original, sugmotor.
Har tänkt att peta i en vassare kam, match porta allting. (Och svarva/fräsa av kolvarna lite för att få ner kompet samt byta till så mycket ARP bultar som möjligt för att få en lite stadigare bottendel)

Antar att HX60in gärna vill ladda på en del för att "må" bäst.
Så jag tänkte att runt 1.5 bar kanske fungerar bra? Dock absolut inte på eller över 2bars sträcket.
Och effekt mål har jag lite svårt att säga, då jag inte riktigt vet själv vad jag tänkt lägga mig på. Men kan ju vara kul och se hur länge ett STD block / vevparti hänger med. :twisted:

Ber om ursäkt om jag postat fel, -isåfall får Du gärna rätta till det!
kolla upp hur tjocka kolvtopparna är innan du svarvar(fräser av dom, ta även en titt så ringarna inte hamnar för nära kolvtoppen,detta kan bli väldigt tråkigt om så är fallet.
varför inte köra E85 så slipper du kompresionsproblemet ?

mvh
rock on
lille-skutt
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor nov 23, 2006 12:20 pm
Ort: ljungby

Inlägg av lille-skutt »

jag tippar på närmare 1200hk på 1,5i ladd om allt stämmer :roll:
learning by trail and error
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Jag har en perfekt 81mm turbo till den motorn hx 60 är för liten med 350-400hp sugmotor 8a!
jp
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: mån sep 20, 2004 4:36 pm
Ort: Röbäck
Kontakt:

Inlägg av jp »

duster340 skrev:kolla upp hur tjocka kolvtopparna är innan du svarvar(fräser av dom, ta även en titt så ringarna inte hamnar för nära kolvtoppen,detta kan bli väldigt tråkigt om så är fallet.
varför inte köra E85 så slipper du kompresionsproblemet ?
Viktigt som fn, rekommenderar andra kolvar där ringarna ligger lite längre ned istället!
/JP

SIMPSON -The Leader in Motorsports Safety
Simpson Shop
Viper Shop
Skriv svar