"Synpunkter" ang. turbo till 5.7 Hemi
- Chrysler_Matte
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tis okt 02, 2007 9:08 pm
- Ort: Västerås
"Synpunkter" ang. turbo till 5.7 Hemi
Ja snart börjar det verkligen bli dags att införskaffa en turbo för att kunna göra grenrör osv, med andra ord: färdigställa bilens främre del.
Har kikat runt lite och hittat en beg. HX60 med 26ans avg.hus men som ska vara i fint skick fortfarande, för ett par tre tusen kronor.
Tanken är då att köra med singelturbo och en större modell av IC (som jag redan har sitter på plats).
Men hittar ingen kompressor mapp på HX60 #26avg.hus, och är inte så grym på att avläsa sådana mappar heller för att vara ärlig.
Därför frågar jag här istället: vad tror ni?
Har kikat runt lite och hittat en beg. HX60 med 26ans avg.hus men som ska vara i fint skick fortfarande, för ett par tre tusen kronor.
Tanken är då att köra med singelturbo och en större modell av IC (som jag redan har sitter på plats).
Men hittar ingen kompressor mapp på HX60 #26avg.hus, och är inte så grym på att avläsa sådana mappar heller för att vara ärlig.
Därför frågar jag här istället: vad tror ni?
//Mathias
-64 Valiant 5.7L HEMI R/T
-64 Valiant 5.7L HEMI R/T
Den borde väl räcka till om du ska mysladda lite på gatan, med en V8 av den här volymen behöver du inte vänta på turbon heller.
Vilken grund-effekt är det i sugmotorn (5.7 Hemi)?
Vilket laddtryck, eller tänkt effekt vill du uppnå?
Den här frågan hör lika väl hemma under "allmän motorteknik" i turbo-avdelningen men jag lämnar den här så länge.
Vilken grund-effekt är det i sugmotorn (5.7 Hemi)?
Vilket laddtryck, eller tänkt effekt vill du uppnå?
Den här frågan hör lika väl hemma under "allmän motorteknik" i turbo-avdelningen men jag lämnar den här så länge.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Chrysler_Matte
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tis okt 02, 2007 9:08 pm
- Ort: Västerås
Hm, ok. Då kanske den passar bra att köra med i början medans man lär sig och får bilen körklar.
5.7 Hemin ligger på ca 350hk original, sugmotor.
Har tänkt att peta i en vassare kam, match porta allting. (Och svarva/fräsa av kolvarna lite för att få ner kompet samt byta till så mycket ARP bultar som möjligt för att få en lite stadigare bottendel)
Antar att HX60in gärna vill ladda på en del för att "må" bäst.
Så jag tänkte att runt 1.5 bar kanske fungerar bra? Dock absolut inte på eller över 2bars sträcket.
Och effekt mål har jag lite svårt att säga, då jag inte riktigt vet själv vad jag tänkt lägga mig på. Men kan ju vara kul och se hur länge ett STD block / vevparti hänger med.
Ber om ursäkt om jag postat fel, -isåfall får Du gärna rätta till det!
5.7 Hemin ligger på ca 350hk original, sugmotor.
Har tänkt att peta i en vassare kam, match porta allting. (Och svarva/fräsa av kolvarna lite för att få ner kompet samt byta till så mycket ARP bultar som möjligt för att få en lite stadigare bottendel)
Antar att HX60in gärna vill ladda på en del för att "må" bäst.
Så jag tänkte att runt 1.5 bar kanske fungerar bra? Dock absolut inte på eller över 2bars sträcket.
Och effekt mål har jag lite svårt att säga, då jag inte riktigt vet själv vad jag tänkt lägga mig på. Men kan ju vara kul och se hur länge ett STD block / vevparti hänger med.

Ber om ursäkt om jag postat fel, -isåfall får Du gärna rätta till det!
//Mathias
-64 Valiant 5.7L HEMI R/T
-64 Valiant 5.7L HEMI R/T
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Jag tycker det är ganska skönt om man kan hitta allt V8 relaterat i "Amerikanska bilar & hot rods". Här har jag hittat mycket överladdad information när jag sökt
Däremot så kan man väl ställa samma krav som i "Allmän motorteknik" och tillämpa Mattias mall för att beskriva motorkonceptet?
Motor-modell :
Motorstyrning: Insprutning, förgasare, bensin, etanol ?
Bottendel :
Data på toppen : Ventilstorlek, flöde, duration/lyft på kamaxeln
Grenrör :
Insug :
Effektmål :
Användningsområde :

Däremot så kan man väl ställa samma krav som i "Allmän motorteknik" och tillämpa Mattias mall för att beskriva motorkonceptet?
Motor-modell :
Motorstyrning: Insprutning, förgasare, bensin, etanol ?
Bottendel :
Data på toppen : Ventilstorlek, flöde, duration/lyft på kamaxeln
Grenrör :
Insug :
Effektmål :
Användningsområde :
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Jag tror snarare att man passerar 750 hk vid 1 bar, största kostnaden i sammanhanget är nog drivlina. Tänk på att 1.5 bar blir en helvetes massa vrid från en sån här motor, som att köra med 14 liters sugmotor.
Den här motorn har väl insprutning original?
Den här motorn har väl insprutning original?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
kolla upp hur tjocka kolvtopparna är innan du svarvar(fräser av dom, ta även en titt så ringarna inte hamnar för nära kolvtoppen,detta kan bli väldigt tråkigt om så är fallet.Chrysler_Matte skrev:Hm, ok. Då kanske den passar bra att köra med i början medans man lär sig och får bilen körklar.
5.7 Hemin ligger på ca 350hk original, sugmotor.
Har tänkt att peta i en vassare kam, match porta allting. (Och svarva/fräsa av kolvarna lite för att få ner kompet samt byta till så mycket ARP bultar som möjligt för att få en lite stadigare bottendel)
Antar att HX60in gärna vill ladda på en del för att "må" bäst.
Så jag tänkte att runt 1.5 bar kanske fungerar bra? Dock absolut inte på eller över 2bars sträcket.
Och effekt mål har jag lite svårt att säga, då jag inte riktigt vet själv vad jag tänkt lägga mig på. Men kan ju vara kul och se hur länge ett STD block / vevparti hänger med.![]()
Ber om ursäkt om jag postat fel, -isåfall får Du gärna rätta till det!
varför inte köra E85 så slipper du kompresionsproblemet ?
mvh
rock on
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor nov 23, 2006 12:20 pm
- Ort: ljungby
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Viktigt som fn, rekommenderar andra kolvar där ringarna ligger lite längre ned istället!duster340 skrev:kolla upp hur tjocka kolvtopparna är innan du svarvar(fräser av dom, ta även en titt så ringarna inte hamnar för nära kolvtoppen,detta kan bli väldigt tråkigt om så är fallet.
varför inte köra E85 så slipper du kompresionsproblemet ?