behöver hjälp med en 1030 aluminiumaxel

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
mikael
Lite mer laddtryck

behöver hjälp med en 1030 aluminiumaxel

Inlägg av mikael »

tjena grabbar skulle behöva lite hjälp. för något år sedan började jag bygga en volvotrike. b20 motor bv35 automatlåda 1030 aluaxel volvo polarisfälgar mm enbart volvodelar så långt det går. till problemet jag införskaffade en 1030 aluminiumaxel typ grA ny pinjong krondrev lager o packboxar införskaffades. i o med att jag breddat upp polarisfälgarna med 335 däck så har jag kortat ner bakaxeln. drivrören är kortade och givetvis har lappen på hur mycket kommit bort. nu till frågan vet någon hur långa rören är standard. så jag kan korta drivaxlarna lika mycket som jag kortat rören dom avstuckna i svarven rören åkte med till skroten en gång vid städning då jag var helt säker på att lappen med måtten låg i arkivet någon som kan mäta ett drivrör eller har tipps att ge till någon som har någon axel liggandes för måttuppgift. vore tacksam för svar mvh micke
Bassek
För mycket laddtryck

Inlägg av Bassek »

Har för mig att det sitter likadana drivaxlar i alu-axel`n som i en standardaxel, har du kvar bromsoksöronen på din axel borde det gå att mäta på en standardaxel mellan bromsoksöronen och få fram skillnaden. MVH Basse
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Har några såna axlar liggandes i delar i garaget, kan be farssan mäta om han åker dit, kan dock dröja några dagar i värsta fall.
mikael
Lite mer laddtryck

Inlägg av mikael »

Ersviken skrev:Har några såna axlar liggandes i delar i garaget, kan be farssan mäta om han åker dit, kan dock dröja några dagar i värsta fall.
ok jättebra be att han mäter bägge ifall det skulle skilja något emellan dom har ej för mig det men ifall.
mikael
Lite mer laddtryck

Inlägg av mikael »

Bassek skrev:Har för mig att det sitter likadana drivaxlar i alu-axel`n som i en standardaxel, har du kvar bromsoksöronen på din axel borde det gå att mäta på en standardaxel mellan bromsoksöronen och få fram skillnaden. MVH Basse
det går också mäta en vanlig axels totallängd därefter min dra av mellanskillnaden o dela på två
G-son
Forumsberoende

Re: behöver hjälp med en 1030 aluminiumaxel

Inlägg av G-son »

mikael skrev:...jag införskaffade en 1030 aluminiumaxel typ grA...
Grupp A hade väl 1031-baserad aluminiumbakaxel som kostar en arm och ett ben om man ens hittar nån idag? 1030 aluaxeln sägs inte vara någon höjdare hållbarhetsmässigt (sämre än standard 1030) men den duger säkert om man inte misshandlar grejerna i onödan. Ett tjugotal kilo lägre ofjädrad vikt är ju alltid trevligt.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Varje axelände är ca 53cm lång, var å mätade idag
Skriv svar