Sida 1 av 5
Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92
Postat: mån aug 02, 2010 8:03 am
av Pysen
Tänkte starta en tråd om mitt långsamtgående projekt med en Mazda Miata Turbo. Efter en dag på konbanan tillsammans med med lek kompisen Fredde så vart det mer än uppenbart att väghållningen var rätt schysst men att bilen lider av svåra motorproblem. Som tur var så hade vi mellanöl och kunde smida listiga planer för att åtgärda detta.
Motorn är bara på 1600cc men ska få hjälp av nedstående för att bli frisk:
- Ett grenrör som int dämm (citat Bosse L) med Holmgrens WG
- S200 Turbo
- Separata spjäll
- Stor IC
- Vassare kammar och mekaniska lyftare
- Bättre koppling
- Autronic SM4
- E85 Bränsle
Postat: mån aug 02, 2010 8:16 am
av Pysen
Postat: mån aug 02, 2010 8:27 am
av Pysen
Med våra biceps så var det ett lätt beslut att ta bort servot för att få ett bättre grenrör.

Postat: mån aug 02, 2010 10:05 am
av mattias
Man har hört en del om det här projektet på djungeltrumman, stackars lilla Mazda - jag tror det dracks för mycket mellanöl när planerna smeds.
Jag har själv sett insugsdetaljerna, ni har bra verktyg i eran vedbod!

Postat: mån aug 02, 2010 10:20 am
av Pysen
Insuget och spjällhusen vart lite kronan på verket, tyvärr så strular Bredband2 igen så jag kan inte ladda upp bilder på detta ännu. Men det underlättar givetvis att man känner nån med CNC i garaget och att ens mellanöls kompisar daskar till en när man tänker fel

Postat: mån aug 02, 2010 7:51 pm
av CoJo_Racing
Kommer nog att bli fint detta! Mx5 turbo är rusktigt kul!
Kolla gärna in vårat turbobygge.
http://www.garaget.org/?car=108860
Postat: mån aug 02, 2010 9:02 pm
av Pysen
Hoppas på lite mer körglädje tidigare var det rätt tröstlöst att accelerera , vad sitter det för kammar/lyftare i eran?
Hittade en bild på "trim-kitet" för varma sidan, notera att vi även lagt krut på designgrejor som färg och sånt.....fint värre.

Postat: mån aug 02, 2010 9:12 pm
av G.Nauta
Nog för att det är lite av en "Frisör bil"

Men, jag får krypa till korset och erkänna att det här är vrål fränt

Postat: tis sep 07, 2010 3:51 pm
av Pysen
Postat: tis sep 07, 2010 3:56 pm
av Jonas Ohlsson
wow! mycket snyggt

vad blev det för tider i åmslekörningarna?
Postat: tis sep 07, 2010 4:33 pm
av Pysen
Körde inte i år och fjolåret vill jag helst inte prata om men nästa år blir det nog lustigt och se vad som händer.
Postat: tor sep 09, 2010 7:42 pm
av Pysen
Kamaxlarna slipades om och monterades med solida lyftare och lashcaps. Inte helt enkelt att få lashcapsen till rätt mått +/- 1 hundradel tur att man känner duktiga yrkesmän.
Då den kombinerade vev/kamgivaren kändes som en dålig lösning svarvade Fredde en plugg och en ny givare sattes direkt på kamdrevet.
Omslipade kamprofiler ENEM I2
296/108/9.8/2.2 ventilspel 0.25
Lyftare mazdaspeed (34.1g)
Laschcaps 5.5x5mm Kent cams (1.7g gram oslipade)
(Orginal lyftare vägde 50.4g med olja)

Postat: ons sep 15, 2010 8:31 pm
av Pysen
Toppen monterad på motorn och kringutrustning testmonterad för att pyssla lite med kablar givare slangar osv.

Postat: ons sep 15, 2010 8:54 pm
av Daniel-635
Mycket väl utnyttjat utrymme för grenröret
Ser riktigt fint ut.
Den blåa Miatan på garaget länken snokade jag lite runt på Sportvagnsträffen.
Såg fint ut på den med.
Postat: tor sep 16, 2010 5:41 am
av Pysen
Daniel-635 skrev:Mycket väl utnyttjat utrymme för grenröret
Ser riktigt fint ut.
Den blåa Miatan på garaget länken snokade jag lite runt på Sportvagnsträffen.
Såg fint ut på den med.
Tack, får väl erkänna att det vart en del varianter innan alla runners i lika längd. Hade tänkt turbon vid sidan av motorn först men då vart det mycket ormbo och konstiga vinklar.