Sida 1 av 2
Val av bredbandslambda!
Postat: tis aug 03, 2010 11:20 pm
av 940 Guldboxen
Här kommer 2st bblambdor jag är intresserad av!
Ska sitta i min Volvo 940, b230fk lh 2.4
Autogauge bblambda med LSU 4.9 sond
http://www.turbomeck.se/autogauge-bredbandslambda-2
LSU 4.2 sond med möjlighet till datalogg via serial kabel
http://www.streetperformance-butik.se/S ... Id=30-4100
Vad bör man välja? Och tänka på.
Jag ska i första hand använda den tillsammans med mitt lh 2.4 och sedan till ett Megasquirt.
Är det någon som loggat med AEM till datorn via serial kabel? Smidigt att man inte behöver koppla in det via sprutet för att logga tycker jag. Alltså att man inte behöver
Stor skillnad på sonderna 4.2/4.9?
Postat: ons aug 04, 2010 1:08 am
av Ludde_
Min AEM fungerar klockrent! dock inte provat att logga i sprutet än men det ska inte vara några problem.
ta den direkt från USA istället.
Min kartong låg hemma på bordet för 1400 spänn
Postat: ons aug 04, 2010 2:06 pm
av ogge
tp speed säljer lc1a för 2200kr.. med 2 utgångar en till mätare och 1 till sprutet
Postat: ons aug 04, 2010 4:41 pm
av Hanky
Hqtec som är en av 2 svenska återförsäljare har ett bra pris på lc1 med givare och display
http://www.hqtec.se/pc-46-3-lc-1-db.aspx
Postat: ons aug 04, 2010 6:08 pm
av 940 Guldboxen
Okej!
Två stycken som rekommenderar Lc1 istället.. innovate är ju känt.
Men vad är fördelarna? Där medföljer en serialkabel till pc såg jag i alla fall
Men den visar bara AFR och har inget "fält" som visar i färg lean/rich osv. Om jag inte missade det.
Postat: ons aug 04, 2010 6:46 pm
av dhedlund
Köpte en lc 1 för några veckor sedan.
Lite för mycket "lull lull" för mitt ändamål.
Det vart den för att jag ville ha en med mekanisk "display", alltså en med mätarnål och inte massor lysdioder som blinkar hit o dit.
Mätaren känns aningen plastig, annars är jag helnöjd med både funktion och utseende!
Men skall man som mig hålla koll på blandningen i en förgasar-sugmotor så är den kanske overkill.
Tjackade min av hqtec.se
Postat: ons aug 04, 2010 8:14 pm
av 940 Guldboxen
Det lustiga är att LC 1an har digital display på bilden..
Men det står ju att den är analog, fast samtidigt står det "Display
Svart med Blå sifror" ? Saxat från Hqtec hemsida.
Jag tycker lamporna kan vara bra med tanke på att det är lättöverskådat, dock så ska man ju ha misslyckats fruktansvärt om den går på lean och man missar det ändå med eller utan lampor
Men såg nu att det fanns flera olika.. Detta var en Lc-1 DB.
Blir svårt nu, AEM eller Innovate.. haha
Men innovate är ju faktiskt lite billigare till och med, och med svensk instruktion.
Postat: ons aug 04, 2010 8:40 pm
av B_Christoffersson
jag hoppar in hära lite med en fråga
jag är inne på att köpa en bredbandslamda i vinter till rodden med v8
nu är jag inte så haj på varken mappa eller bredbandslamda eller liknande men jag vill ja ha en bredbandslamda med 2 sonder för jag har ju 2 avgassystem och jag vill mäta båda
finns de någon altenativ till detta eller måste jag köpa 2 satser med bredbandslamda och koppla in dom parallt med varandra
någon som vet ??
Postat: ons aug 04, 2010 8:44 pm
av Tommy
Fast har för dubbla sonder
http://www.summitracing.com/parts/FST-170402/
funder själv på att köpa en sådan
Postat: ons aug 04, 2010 8:45 pm
av Andreas Lundmark
Innovate LM-2 finns med två sonder. Går lös på 7 tusen.
Postat: ons aug 04, 2010 8:58 pm
av Kristoffer Helle
7?
betalada 3200-3500 för min på ebay
Postat: ons aug 04, 2010 9:23 pm
av B_Christoffersson
okej ja men då finns de alltså de var inte dåligt
7 papp var därmot inte lika kul men fanns de billigare så ska jag köpa en sådan i vinter
Postat: ons aug 04, 2010 9:24 pm
av mattias
B_Christoffersson skrev:finns de någon altenativ till detta eller måste jag köpa 2 satser med bredbandslamda och koppla in dom parallt med varandra
Svetsa lambda-mutter på båda sidor, och flytta sonden emellan för att dubbelkolla att dom går likadant när det är mappat/inställt färdigt. Något mer än så känns lite överkurs på en vanlig gat-motor, men är det en extrem race-motor, där man ändå vill datalogga allt och inte har så många drift-timmar, så är det förstås berättigat att hålla koll på båda bankerna. Man kan motivera avgastemp för varje cylinder på samma sätt. Är motorn dyr, så kan man kosta på att "övervaka" den också.
Jag får väl göra lite reklam för VEMS "round" som jag säljer, en 52 mm mätare (digitala siffror) med Bosch LSU4.2 sond för 2500 kr med frakt. Skillnaden är att den också har ingång för en K-givare (avgastemp) och kan visa detta på displayen, och har stöd för AIM-dataströmmar. Om man inte kopplar den till ett styrsystem utan bara använder den som den är, kan man datalogga med dator kopplad till den, och med fördel dra in varvtal och någon 0-5 Volt givare till mätaren.
Av de jag sålt har jag ännu inte hört av någon som förstört själva mätaren, däremot kan sonderna gå sönder om man monterar dom fel, kör alldeles för fett (för länge) eller får olja/fukt på mät-cellen, gärna i kombination med att den står oanvänd långa stunder.
Skillnaden mellan LSU4.2 och 4.9 i databladen verkar vara att 4.9 kan visa en något fetare blandning (lambda 0.65) men noggrannheten är lika mellan lambda 0.70-1.10.
Postat: ons aug 04, 2010 9:48 pm
av 940 Guldboxen
Okej!
Jag är nyfiken på om någon loggat med serialkabel till dator? Alltså inte loggat via sprutet då menar jag.. Utan bara signal in.
Varvtalet kan man alltså kombinera med VEMS Round? Men bör väl gå med andra också? Annars är det ju inte så jätteintressant att logga..
Postat: ons aug 04, 2010 10:43 pm
av Gustav
En sån har jag testat lite på en motor som satt i bänk.
Rätt trevlig måste jag säga!
Ska kunna läsa in varvtal oxå.
Kan även logga om du kopplar den mot dator.
Nackdelen med den är att jag har för mig att det var ganska rappligt kablage...
Det kan man ju förståss göra om efter eget tycke och smak, och väl installerat i bilen märks det ju inte.