Val av bredbandslambda!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 334
- Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
- Ort: Enköping
Val av bredbandslambda!
Här kommer 2st bblambdor jag är intresserad av!
Ska sitta i min Volvo 940, b230fk lh 2.4
Autogauge bblambda med LSU 4.9 sond
http://www.turbomeck.se/autogauge-bredbandslambda-2
LSU 4.2 sond med möjlighet till datalogg via serial kabel
http://www.streetperformance-butik.se/S ... Id=30-4100
Vad bör man välja? Och tänka på.
Jag ska i första hand använda den tillsammans med mitt lh 2.4 och sedan till ett Megasquirt.
Är det någon som loggat med AEM till datorn via serial kabel? Smidigt att man inte behöver koppla in det via sprutet för att logga tycker jag. Alltså att man inte behöver
Stor skillnad på sonderna 4.2/4.9?
Ska sitta i min Volvo 940, b230fk lh 2.4
Autogauge bblambda med LSU 4.9 sond
http://www.turbomeck.se/autogauge-bredbandslambda-2
LSU 4.2 sond med möjlighet till datalogg via serial kabel
http://www.streetperformance-butik.se/S ... Id=30-4100
Vad bör man välja? Och tänka på.
Jag ska i första hand använda den tillsammans med mitt lh 2.4 och sedan till ett Megasquirt.
Är det någon som loggat med AEM till datorn via serial kabel? Smidigt att man inte behöver koppla in det via sprutet för att logga tycker jag. Alltså att man inte behöver
Stor skillnad på sonderna 4.2/4.9?
Anders Morén
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
tp speed säljer lc1a för 2200kr.. med 2 utgångar en till mätare och 1 till sprutet
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Hqtec som är en av 2 svenska återförsäljare har ett bra pris på lc1 med givare och display
http://www.hqtec.se/pc-46-3-lc-1-db.aspx
http://www.hqtec.se/pc-46-3-lc-1-db.aspx
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 334
- Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
- Ort: Enköping
Okej!
Två stycken som rekommenderar Lc1 istället.. innovate är ju känt.
Men vad är fördelarna? Där medföljer en serialkabel till pc såg jag i alla fall
Men den visar bara AFR och har inget "fält" som visar i färg lean/rich osv. Om jag inte missade det.
Två stycken som rekommenderar Lc1 istället.. innovate är ju känt.
Men vad är fördelarna? Där medföljer en serialkabel till pc såg jag i alla fall

Men den visar bara AFR och har inget "fält" som visar i färg lean/rich osv. Om jag inte missade det.
Anders Morén
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 137
- Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
- Ort: Motala
- Kontakt:
Köpte en lc 1 för några veckor sedan.
Lite för mycket "lull lull" för mitt ändamål.
Det vart den för att jag ville ha en med mekanisk "display", alltså en med mätarnål och inte massor lysdioder som blinkar hit o dit.
Mätaren känns aningen plastig, annars är jag helnöjd med både funktion och utseende!
Men skall man som mig hålla koll på blandningen i en förgasar-sugmotor så är den kanske overkill.
Tjackade min av hqtec.se
Lite för mycket "lull lull" för mitt ändamål.
Det vart den för att jag ville ha en med mekanisk "display", alltså en med mätarnål och inte massor lysdioder som blinkar hit o dit.
Mätaren känns aningen plastig, annars är jag helnöjd med både funktion och utseende!
Men skall man som mig hålla koll på blandningen i en förgasar-sugmotor så är den kanske overkill.
Tjackade min av hqtec.se
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 334
- Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
- Ort: Enköping
Det lustiga är att LC 1an har digital display på bilden..
Men det står ju att den är analog, fast samtidigt står det "Display
Svart med Blå sifror" ? Saxat från Hqtec hemsida.
Jag tycker lamporna kan vara bra med tanke på att det är lättöverskådat, dock så ska man ju ha misslyckats fruktansvärt om den går på lean och man missar det ändå med eller utan lampor
Men såg nu att det fanns flera olika.. Detta var en Lc-1 DB.
Blir svårt nu, AEM eller Innovate.. haha
Men innovate är ju faktiskt lite billigare till och med, och med svensk instruktion.
Men det står ju att den är analog, fast samtidigt står det "Display
Svart med Blå sifror" ? Saxat från Hqtec hemsida.
Jag tycker lamporna kan vara bra med tanke på att det är lättöverskådat, dock så ska man ju ha misslyckats fruktansvärt om den går på lean och man missar det ändå med eller utan lampor

Men såg nu att det fanns flera olika.. Detta var en Lc-1 DB.
Blir svårt nu, AEM eller Innovate.. haha
Men innovate är ju faktiskt lite billigare till och med, och med svensk instruktion.
Anders Morén
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
jag hoppar in hära lite med en fråga
jag är inne på att köpa en bredbandslamda i vinter till rodden med v8
nu är jag inte så haj på varken mappa eller bredbandslamda eller liknande men jag vill ja ha en bredbandslamda med 2 sonder för jag har ju 2 avgassystem och jag vill mäta båda
finns de någon altenativ till detta eller måste jag köpa 2 satser med bredbandslamda och koppla in dom parallt med varandra
någon som vet ??
jag är inne på att köpa en bredbandslamda i vinter till rodden med v8
nu är jag inte så haj på varken mappa eller bredbandslamda eller liknande men jag vill ja ha en bredbandslamda med 2 sonder för jag har ju 2 avgassystem och jag vill mäta båda
finns de någon altenativ till detta eller måste jag köpa 2 satser med bredbandslamda och koppla in dom parallt med varandra
någon som vet ??
Fast har för dubbla sonder
http://www.summitracing.com/parts/FST-170402/
funder själv på att köpa en sådan
http://www.summitracing.com/parts/FST-170402/
funder själv på att köpa en sådan
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
- Andreas Lundmark
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör aug 25, 2007 12:42 am
- Ort: Karlskoga
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
Svetsa lambda-mutter på båda sidor, och flytta sonden emellan för att dubbelkolla att dom går likadant när det är mappat/inställt färdigt. Något mer än så känns lite överkurs på en vanlig gat-motor, men är det en extrem race-motor, där man ändå vill datalogga allt och inte har så många drift-timmar, så är det förstås berättigat att hålla koll på båda bankerna. Man kan motivera avgastemp för varje cylinder på samma sätt. Är motorn dyr, så kan man kosta på att "övervaka" den också.B_Christoffersson skrev:finns de någon altenativ till detta eller måste jag köpa 2 satser med bredbandslamda och koppla in dom parallt med varandra
Jag får väl göra lite reklam för VEMS "round" som jag säljer, en 52 mm mätare (digitala siffror) med Bosch LSU4.2 sond för 2500 kr med frakt. Skillnaden är att den också har ingång för en K-givare (avgastemp) och kan visa detta på displayen, och har stöd för AIM-dataströmmar. Om man inte kopplar den till ett styrsystem utan bara använder den som den är, kan man datalogga med dator kopplad till den, och med fördel dra in varvtal och någon 0-5 Volt givare till mätaren.
Av de jag sålt har jag ännu inte hört av någon som förstört själva mätaren, däremot kan sonderna gå sönder om man monterar dom fel, kör alldeles för fett (för länge) eller får olja/fukt på mät-cellen, gärna i kombination med att den står oanvänd långa stunder.
Skillnaden mellan LSU4.2 och 4.9 i databladen verkar vara att 4.9 kan visa en något fetare blandning (lambda 0.65) men noggrannheten är lika mellan lambda 0.70-1.10.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 334
- Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
- Ort: Enköping
Okej!
Jag är nyfiken på om någon loggat med serialkabel till dator? Alltså inte loggat via sprutet då menar jag.. Utan bara signal in.
Varvtalet kan man alltså kombinera med VEMS Round? Men bör väl gå med andra också? Annars är det ju inte så jätteintressant att logga..
Jag är nyfiken på om någon loggat med serialkabel till dator? Alltså inte loggat via sprutet då menar jag.. Utan bara signal in.
Varvtalet kan man alltså kombinera med VEMS Round? Men bör väl gå med andra också? Annars är det ju inte så jätteintressant att logga..
Anders Morén
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
Tack till:
Kenny o fellsan för lackering!
Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!
www.garaget.org/drift-is-the-shit
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
En sån har jag testat lite på en motor som satt i bänk.Tommy skrev:Fast har för dubbla sonder
http://www.summitracing.com/parts/FST-170402/
funder själv på att köpa en sådan
Rätt trevlig måste jag säga!
Ska kunna läsa in varvtal oxå.
Kan även logga om du kopplar den mot dator.
Nackdelen med den är att jag har för mig att det var ganska rappligt kablage...
Det kan man ju förståss göra om efter eget tycke och smak, och väl installerat i bilen märks det ju inte.
Gustav Sundberg