Sida 1 av 1
Bmw diff?
Postat: tis aug 10, 2010 8:48 pm
av kickassford
har fått en bmw diff, troligtvis från en E36 325.
snurrade o räknade utväxlingen, ungefär 3,15:1 verkar den ha.
någon som kan identifiera klumpen och kan styrka min gissning?
hur är hållbarheten på en sån här?


Re: Bmw diff?
Postat: tis aug 10, 2010 9:51 pm
av Niklas Sandström
Med den främre medbringaren är det en M3 3,0 diff och den har också 3,15:1 i utväxling. Är riktigt hållbar och ska du göra dig av med den så är jag spekulant.
Postat: tis aug 10, 2010 9:59 pm
av Pizza
PMa alla sifdror påden så slår jag den i ETK imorrn på jobbet, men de ser onekligen ut som en M3 3.0 diff som har just 3.15:1.
BMW nummret ska se ut tex 12 34 5 678 910
Pizza
Postat: ons aug 11, 2010 9:30 am
av kickassford
hm.. dom ända numren jag har hittat finns på bild ovan.. vart brukar numret sitta?
id-brickan som brukar sitta på diffkåpan saknas.
om det inte är en M3 diff, vad kan det vara då?
vad finns det för olika utväxlingar som passar i denna?
Postat: ons aug 11, 2010 11:42 am
av Niklas Sandström
Det är bara M3 som har en medbringare för CV knut, 325 har en rund eller fyrkantig till vanligt knutkors. Så om inte medbringaren är bytt så är det en M3 klump.
Det finns ingen utväxling som passar rakt på då M3:an har M14 bultar till kronhjulet och alla andra har M12. Så antingen måste man tillverka passbultar eller ha en passhylsa.
Dom 188 utväxlingar som passar är.
3,45
3,64
3,73
3,91
4,10
4,27
4,45
Sedan finns det följande BMW Motorsport utväxlingar.
4,36
4,56
4,67
4,75
4,88
5,00
5,13
5,28
5,44
Jag har en extra 3,64 liggande.
Postat: tor aug 12, 2010 4:52 pm
av kickassford
har öppnat upp diffkåpan på den och möttes av detta:

Postat: tor aug 12, 2010 5:02 pm
av Niklas Sandström
Det var ju lite lurit med en AGA diffad klump.
Jag är dock intresserad av ingående medbringaren beroende på vad det är för cc på bulthålen.
Postat: tor aug 12, 2010 5:27 pm
av kickassford
jag kan mäta om du vill.
saken är den att jag behöver en smidig o kraftig diff som ska klara 500-600 v8 turbohästar och har då fått tipset om E36 diffen ska klara det, vad tror ni?
isf får denna duga som tills jag får tag på en fräsh klump och känner att jag vill kosta på en riktig diffbroms. är det bara lamelldiff som gäller till dom här?
Postat: tor aug 12, 2010 11:47 pm
av B_Christoffersson
annars kan jag fixa en diff från en bmw 740 med v8 om du är intresserad
de är ju ganska så stadig
Postat: lör okt 02, 2010 12:34 am
av kickassford
tack för erbjudandet men tanken var att hålla sig till en "vanlig" klump så det inte blir så bökigt när/om man behöver delar.
dock skulle ja behöva en medbringare för vanligt knutkors som sitter på en "non-M3" eller kanske rentav en komplett klump.
måste jaga rätt på drivaxlar o en bit av kardanaxeln så jag kan skarva..
men vad jag inte förstår är hur fasen denna stöds i framkant? är det bara det fjuttiga M6 (eller var det M8?) hålet man använder sig av?
Postat: lör okt 02, 2010 10:44 am
av Niklas Sandström
Vi skulle kunna byta medbringare då jag har ett gäng till vanligt knutkors och är ute efter en till cv knut om den har ett cc på 86mm.
Till E36 så sitter den i framkant med en M12 nere till höger.