Har en golf diesel -85! 1,6l 40kW!
När jag varvar mycket och släpper så går motorn ner på ca 2000 varv å håller dig där tills man tvingar ner den med koppling broms och en växel!
Då blir den lugn och fin igen..
Och ja jag har kollat så gasstaget går hela vägen tillbaka!
Misstänker att det är nått bekymmer med den där kallstarts grejen eller nån fjäder i pumpen som är kass eller nått..
Har slitit kallstarts spaken fram å tillbaka medans tomgången rusar.. inget händer..
några tips?
Tomgångsproblem Golf 2 diesel
Stannar den om du slår av tändningen?
Alltså när den går på för högt tomgångsvarv..
Alltså när den går på för högt tomgångsvarv..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
Jag hade ett liknande problem en gång när jag haft isär pumpen.
Då hade jag satt armen till gasen ett kugg fel på splinsen.
(alltså på axeln som kommer upp ur pumpen)
Då hade jag satt armen till gasen ett kugg fel på splinsen.
(alltså på axeln som kommer upp ur pumpen)
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Men det konstiga är ju att när tomgången börjat skena då när man tvingar ner den till kanske 1300 varv å lägger i neutralen så går han ner till vanlig tomgång (600-700 varv) sen först när man varvar upp den över 2000 igen så stannar den där igen..
Jag har justerat på ställskruven medans motorn varit igång.
Jag har justerat på ställskruven medans motorn varit igång.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 760
- Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
- Ort: luleå
är pumpen för uppställd så kan den få detta fenomenEmyl skrev:Men det konstiga är ju att när tomgången börjat skena då när man tvingar ner den till kanske 1300 varv å lägger i neutralen så går han ner till vanlig tomgång (600-700 varv) sen först när man varvar upp den över 2000 igen så stannar den där igen..
Jag har justerat på ställskruven medans motorn varit igång.
gasar du mellan varje halvvarv du skruvat ut pumpen de bör man göra för att se hur den reagerar
annars har du ni inne i pumpen som kärvar och då är de lika bra att byta pump för att renovera den kostar stora pengar