Tomgångsproblem Golf 2 diesel

En plats för olje-brännare!
Emyl
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jun 02, 2010 10:08 pm
Kontakt:

Tomgångsproblem Golf 2 diesel

Inlägg av Emyl »

Har en golf diesel -85! 1,6l 40kW!

När jag varvar mycket och släpper så går motorn ner på ca 2000 varv å håller dig där tills man tvingar ner den med koppling broms och en växel!
Då blir den lugn och fin igen..

Och ja jag har kollat så gasstaget går hela vägen tillbaka!

Misstänker att det är nått bekymmer med den där kallstarts grejen eller nån fjäder i pumpen som är kass eller nått..

Har slitit kallstarts spaken fram å tillbaka medans tomgången rusar.. inget händer..

några tips?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Stannar den om du slår av tändningen?
Alltså när den går på för högt tomgångsvarv..
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Kallstarten har inget med tomgången att göra,men problemet som du skriver om så brukar man få när man har skruvat för mycket på bränsleskruven.. :hihi:
wccc.fi är ett forum
Emyl
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jun 02, 2010 10:08 pm
Kontakt:

Inlägg av Emyl »

Ja!, den stannar när man vrider av tändningen!

Det har inte med bränsleskruven att göra, har justerat i den.. när jag sänker den där så måste jag hålla gas för att hålla igång bilen innan tomgången skenar
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

hur mycket justerar du ut skruven per gång

de kan räcka med ett halvvarv så blir de en jäkla skillnad
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag hade ett liknande problem en gång när jag haft isär pumpen.
Då hade jag satt armen till gasen ett kugg fel på splinsen.
(alltså på axeln som kommer upp ur pumpen)
Emyl
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jun 02, 2010 10:08 pm
Kontakt:

Inlägg av Emyl »

Men det konstiga är ju att när tomgången börjat skena då när man tvingar ner den till kanske 1300 varv å lägger i neutralen så går han ner till vanlig tomgång (600-700 varv) sen först när man varvar upp den över 2000 igen så stannar den där igen..

Jag har justerat på ställskruven medans motorn varit igång.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

Emyl skrev:Men det konstiga är ju att när tomgången börjat skena då när man tvingar ner den till kanske 1300 varv å lägger i neutralen så går han ner till vanlig tomgång (600-700 varv) sen först när man varvar upp den över 2000 igen så stannar den där igen..

Jag har justerat på ställskruven medans motorn varit igång.
är pumpen för uppställd så kan den få detta fenomen
gasar du mellan varje halvvarv du skruvat ut pumpen de bör man göra för att se hur den reagerar

annars har du ni inne i pumpen som kärvar och då är de lika bra att byta pump för att renovera den kostar stora pengar
Skriv svar