turbo i skoter 2takt,rörrams chassie

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

turbo i skoter 2takt,rörrams chassie

Inlägg av Fredrik Y »

Som rubriken lyder., vet att det finns ett spec. forum för skoter men där värkar det inte hända mycket.
Har en polaris snurra som ska turbo matas.
har löst oljetrycket till turbon, Men behöver hjälp att lösa soppa trycket.
kan inte ha en el pump eftersom att det inte finns något direkt elsystem.
tänker inte ladda mycket kanske 0.6-0,7 bar när allt fungerar.
ska andvända vanliga mikuni förgasare

mvh fredrik
Senast redigerad av Fredrik Y den ons apr 12, 2006 5:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Om man suger istället för att trycka igenom gasarna, hur löser man det med soppan då?

Borde ju bli enklare.
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

Det är väl bara att montera en laddspole och en likriktarbrygga så har du ju laddström till batteriet, du måste ha elpump!!
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

finns remdrivna soppapumpar som klarar 200psi på summitracing...
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Y »

fizz skrev:finns remdrivna soppapumpar som klarar 200psi på summitracing...
hittade inte riktigt på hemsidan, hur mycket kostar en sådan?
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

turbo i skoter 2 takt

Inlägg av Fredrik Y »

hittade bensin pumpen till slut. Men börjar fundera på om det räcker med att kopla bort lyset och sätta en konding på kabeln mellan motorn och pumpen..

har hört runt lite och tydligen så har snowrider turbo matat en liknande maskin för länge sedan... ingen som vet något om de? :lol:
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

olja...

Inlägg av Evert »

jo,du säger att du löst problemet med oljan till turbon. så kan du berätta mer om hur du gått tillväga och hur installationen ser ut?? :roll:
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Re: olja...

Inlägg av Fredrik Y »

Evert skrev:jo,du säger att du löst problemet med oljan till turbon. så kan du berätta mer om hur du gått tillväga och hur installationen ser ut?? :roll:
jag kommer att bygga om en oljepump från en passat så att jag får remdrift på den, sedan får man räkna ut hur stor remskiva man får andvända för att få rätt tryck.
Sedan ska jag koppla in den på remen som driver vatten pumpen.

sedan ska jag dra slangar från turbon till oljepumpen och tillbaka på samma slang tänkte jag kopla in ett kärl så att jag kan fylla på olja.
Bäntin
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor sep 22, 2005 8:52 am
Ort: Jeppo Finland

Inlägg av Bäntin »

Om man suger jenom föggarna,så behövs bara tillräcklig bränsletillförsel,inget förhöjt tryck!


/berra
Allt under 1bar e sugmotor.........
Användarvisningsbild
Jonas_S
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön jan 16, 2005 1:32 am
Ort: UMEÅ

Inlägg av Jonas_S »

det finns väl ändå smörjfria tvåtakts turbos eller??
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

turbo i skoter 2takt

Inlägg av Fredrik Y »

jo det finns det men jag har ej råd till ett sådant.
Om bygget går på mer en 5000kr så är det billigare att byta motor till en större.
har löst soppa problemet nu men kom på en faktor som jag ej har tänkt på :cry:
Kommer tändningen att fungera eller måste man ställa om den?
på bilar så ställer väll tändningen om sig när det kommer ladtryck.
kommer det att gå att ha allt orginal i tändningen eller kommer den att gå dåligt när det kommer ladtryck?
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

Om 5000kr är taket så är nog en turbokonvertering på en tvåtaktare ingen bra ide, dom flesta som jag vet har haft ett rätt stabilt kolvkonto innan det har funkat skapligt.
Tvåtaktare är inte alls så lätt att ha och göra med som fyrtaktare, lite för magert eller lite för mycket tändning SMACK så byter man kolvar.
Personligen så gillar jag tvåtakt bäst av allt.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Inlägg av dgyldmark »

Fins bara en person för detta ämnet Lennart Zander, Han beskriver mkt bra men med fack ord om överladdning av 2taktare, boostbusters.com
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Inlägg av Barkis »

Vad är det för förgasare du har? Det måste vara vakumförgasare, iaf om du ska trycka igenom dom, mekaniska fungerar inte! Ifall du nu har vakumförgasare så är det bara se till att du har högre tryck i flottörhuset och bränsle än laddtryck, sedan behöver du trycksätta trottelmebranens ovansida och limma alla anslutningar, hela grejen går ut på att förgasarna inte ska märka att dom blir tvångsmatade! Gör du detta rätt så behöver du inte ens bestycka om förgasarna efter turbokonverteringen :wink:


Du behöver ha en soppapump med en tryckregulator och ett pitotrör nånstanns på trycksidan för att skapa övertryck sedan är det väl lurigt med 2-taktarnas avgaspulser, jag har bara konverterat 4-takts hoj
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

turbo i skoter 2 takt

Inlägg av Fredrik Y »

har hört att mikuni är dom bästa förgarana att trycka i genom?
(är vanliga 38or)
men hela iden har lagt på is! eftersom att jag inte vet hur tändningen beter sig.
ids ej byta ut den mot någon eftermarknads produkt. :(
Skriv svar