svets diff??
Men kan rengöra med startgas oxå . men glöm inte blåsa ur gasen med trycklyft efteråt. Det kan lätt smälla lite smått annars
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis jun 20, 2006 10:38 pm
AGADIFF !!
AGADIFF är bara kul några tips för att svetsa. 1: skaffa övergångs pinnar (P5) tror att det är svart till rostfritt 2,0 mm inte tjockare (blir för varmt)
2: svetsa i omgångar ha inte bråttom pga värme.
3: sist men inte minst va j....t noga med rengörning (även mellan svetsningarna slagga ordentligt). sen har du världens bästa diff.
4: använd lite tunnare axelolja INTE ATF min heter mobilfluid 424 vet inget mer om oljan det var det enda som stod på fatet.
har svetsat ca: 10st axlar ingen har rasat pga svetsen. lycka till alla racers
2: svetsa i omgångar ha inte bråttom pga värme.
3: sist men inte minst va j....t noga med rengörning (även mellan svetsningarna slagga ordentligt). sen har du världens bästa diff.
4: använd lite tunnare axelolja INTE ATF min heter mobilfluid 424 vet inget mer om oljan det var det enda som stod på fatet.
har svetsat ca: 10st axlar ingen har rasat pga svetsen. lycka till alla racers
Ring på 070-636 25 43
svetsa med pinne är vell inget direkt måste? jag svetsade min med mig svetsen hemma å det har hållit än så länge. Det enda tipset är vell att man ska lägga i material så blir det mindre risk för att den ska spricka
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
- Ort: Mora
- Kontakt:
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Svetsar man med drivaxlarna i så kan härdningen gå ur med haveri som resultat.TommyBrand skrev:Hur stora problem har ni med att drivaxlarna går av?
Svetsade en 142a, ena drivaxeln på den gick av när jag svängde i en korsning.
Hade en 264a också, på den gick en drivaxel när jag spann över ett brunnslock.
Har jag haft otur eller är dom flesta drivaxlar så klena?
Eller om du haft ur drivaxlarna och inte satt dom på samma sida igen, då vrids dom tillbaka och mattas därmed ut och går av.
Svetsar man utan axlarna i och sätter rätt axel på rätt sida, så ska dom hålla rätt bra.
Att stå och spinna med ena hjulet på trottoarkanten eller på annat sätt få väldigt mycket fäste på ena hjulet jämfört med andra är ju logiskt sett väldigt obra...
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Jag drar upp denna igen med en följdfråga
Jag hade tänkt svetsa med diffen i bilen, en omega dvs delad nakvagn ifall de gör nån skillnad? Men vad ska man rengöra med för att inte hamna i ett inferno av brinnande oljerester? Avfettning och sen spola ur med vatten?
Olja, duger vanlig motorolja kanske?
Jag hade tänkt svetsa med diffen i bilen, en omega dvs delad nakvagn ifall de gör nån skillnad? Men vad ska man rengöra med för att inte hamna i ett inferno av brinnande oljerester? Avfettning och sen spola ur med vatten?
Olja, duger vanlig motorolja kanske?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
De är väl ATF olja? dvs samma som normalt has i bakaxeln? Hade för mig att de inte behövdes lika bra olja efter att man svetsat ihop diffen?NikkO skrev:Olja till bakaxeln att sedan använda vid körning? Motorolja är inget jag skulle använda, en 80w-90/140 api-gl 5 olja är nog det bästa.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
NJA ATF = Automatic Transmission FluidCassius skrev:De är väl ATF olja? dvs samma som normalt has i bakaxeln? Hade för mig att de inte behövdes lika bra olja efter att man svetsat ihop diffen?NikkO skrev:Olja till bakaxeln att sedan använda vid körning? Motorolja är inget jag skulle använda, en 80w-90/140 api-gl 5 olja är nog det bästa.
Det är nog hypoid olja du tänker på
Hypoid oljan kännetecknas att den tål höga tryck ( och den luktar illa )
Den finns även med LS Tillsats LS = Limited slip = lamell diff
Det behövs nu inte när man kör aga diff utan en vanlig 80W-90 olja
Har aldrig hört någon som kört med någon annan sorts olja i bakaxeln
Däremot i vissa manuella växellådor kör man ATF
OK, ja då får jag skriva upp olja på att köpa listan också dåT-27 skrev:NJA ATF = Automatic Transmission FluidCassius skrev: De är väl ATF olja? dvs samma som normalt has i bakaxeln? Hade för mig att de inte behövdes lika bra olja efter att man svetsat ihop diffen?
Det är nog hypoid olja du tänker på
Hypoid oljan kännetecknas att den tål höga tryck ( och den luktar illa )
Den finns även med LS Tillsats LS = Limited slip = lamell diff
Det behövs nu inte när man kör aga diff utan en vanlig 80W-90 olja
Har aldrig hört någon som kört med någon annan sorts olja i bakaxeln
Däremot i vissa manuella växellådor kör man ATF
Men, rengöring? Är startgas de enklaste att använda? Själv funderade jag på diesel vända ett, sen avfettning och vatten följt av blåsning med tryckluften?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
jag gjorde bara rent med brakeclean sen tryckluft.
har fungerat fint
har fungerat fint
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor nov 23, 2006 12:20 pm
- Ort: ljungby
faan så känsliga folk e här då, de trodde ja inte! ja plockar ur diffen å tvättar den i bensin då de rengör bättre än de mesta, sen blåsa bort de sista me tryckluften! sen bränner ja allt i ett svep mellan diffdreven, mellan diffdrev å korg så slipper pinnen i mitten ta upp hela belastningen, ja har brännt flertalet diffar så hårt att lagrena är blåa, ar aldrig haft problem me lager som gett upp eller gnällt, bara låtit diffen svalna utomhus i ett par 3 timmar sen så e de bara att stoppa dit den igen å slå i drivaxlarna å stoppa valfri olja som smörjer, min senaste diff har idag rullat strax över 2000mil nu me motorolja som smörjning å me blåanlöpta lager, å axeln e knäpptyst, bara fått byta ut 4 drivaxelpar under denna tiden pga att dom har vridit sig, inte gått av men vredna!
kör på detta sätt året runt å inga problem i besiktningen heller bara man håller efter oken bak lite me lite burning så!
btw den diffen som sitter i nu har ja brännt på 420amp industrisvets på jobbet! inga problem å inget fjantigt kylande under svetsningen då bygger du ju in spänningar i materialet å de e INTE bra för gjutjärn
detta e min erfarenhet iaf! vill man kan ju vara så seriös att man plockar va lager å kronhjul innan, men de har ja aldrig orkat!
kör på detta sätt året runt å inga problem i besiktningen heller bara man håller efter oken bak lite me lite burning så!
btw den diffen som sitter i nu har ja brännt på 420amp industrisvets på jobbet! inga problem å inget fjantigt kylande under svetsningen då bygger du ju in spänningar i materialet å de e INTE bra för gjutjärn
detta e min erfarenhet iaf! vill man kan ju vara så seriös att man plockar va lager å kronhjul innan, men de har ja aldrig orkat!
learning by trail and error
Det ända farliga jag varit med om med svetsdiff e när folk inte rengjort ordentligt efter dom svetsat klumpen på plats,så de lägger sig skit mellan kronhjul och pinjong så bakaxeln låser sig.. Det kan ju vara jobbigt i högre hastigeter..
fylla klumpen med massa skrot blir bara jobbigt när man kör av en drivaxel..
Haha har sett för länge sen någonstans man kunde köpa några plattor som man bulta i klumpen istället för att svetsa,Jätte Puckat Ju
fylla klumpen med massa skrot blir bara jobbigt när man kör av en drivaxel..
Haha har sett för länge sen någonstans man kunde köpa några plattor som man bulta i klumpen istället för att svetsa,Jätte Puckat Ju