945a D24 trycker ur sig mängder med olja via vevhusventen.

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre aug 22, 2008 11:10 am

945a D24 trycker ur sig mängder med olja via vevhusventen.

Inlägg av Lepsyl »

Köpte en 945a med d24 turbo intercooler idag och allt verkade bra med olja och allt tills jag började köra då den helt plötsligt började tappa orken och då stannade jag och då var det olja överallt som hade kommit från vevhusventilationen och då hade den tryckt ur sig 5l olja på bara några mil.

Vad kan det vara som är fel?

Bilen går väldigt dåligt och pumpen och ev kammen är förmodligen felställda, kanske kan ha något med kammen att göra?
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

d24 brukar inte ventilera så mycket även om dom är helt slut

står pumpen fel så ryker den oftast vitt eller svart och går dåligt men de påverkar inte vevhusventilationen

står kammen fel så slår de i

men kolla så inte vevhusventilationen är täppt eller nå liknande

men jag tror du har en spräckt kolv eller en bränd kolv så de är nog tyvär bara byta bottendelen på motorn tyvär

är de någon som har laborerat med laddtrycket tidigare eller är de en orginal bil

jag har haft ca 15 turbodieslar och jag har aldrig knäckt en enda motor förutom en jag kokade sönder en totalt med de var inte någon annans fel än mitt eget
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre aug 22, 2008 11:10 am

Inlägg av Lepsyl »

Den ryker mer brunt enligt polarn som låg bakom och ville lätt börja ryka även vid låg belastning.

Men känns inte som ventilationen kan vara täppt när det är just där den sprutar ut all olja? eller ventilerar den på fler ställen än på kåpan?

Förfmodligen har någon varit där och skruva för det var 2,5" tums system hela vägen och det visslade mycket från turbon men har ingen mätare så vet inte vad den laddar.
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av joel »

sprucken topp, sprucket block eller knäckt ringland på en eller flera kolvar...
180zx..

joel lindell
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre aug 22, 2008 11:10 am

Inlägg av Lepsyl »

Vart skulle sprickorna i toppen eller blocket vara isåfall då?
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

För tillbaks bilen till den som du köpte den av..
wccc.fi är ett forum
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre aug 22, 2008 11:10 am

Inlägg av Lepsyl »

Att jag skulle lämna tillbaka den menar du?
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre aug 22, 2008 11:10 am

Inlägg av Lepsyl »

Har kollat över motorn lite mer nu och kammen och pumpen står rätt enligt alla regler jag kan och då känns det ju inge vidare att den inte startar endå.

Har tyvär ingen möjlighet att kolla kompet men den gör inte mycket motstånd när man drar runt den med 40cm spärrskaft

Är det bara hiva ur skiten och renovera/köpa en annan?
Skriv svar