BMW 2002 -75

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

BMW 2002 -75

Inlägg av Nicke Nyman »

Efter påtryckningar av mina kära vänner AA och CH så blev jag tvingad att lägga upp en projekttråd på mitt nya projekt sen Volvon är såld.

I vart fall är de en BMW 2002 Luxus från 1975. Tyvärr så har den ju de rektangulära baklysena, men de är väl bara att vänja sig.
Planen är väl att få till ett skapligt chassie med lagom motor. Har inga högt flygande planer för motorn i början. CH's turbomaskin skulle vara perfekt för mina ändamål. Den motorn tycker jag går kalasbra, än om ägaren själv tycker de är småstörningar mest hela tiden. I det avseendet är jag inte lika kräsen. Så målet står väl kring 250-300hk. Bilen är ju ganska lätt, och med tanke på all rost är den ännu lättare. I vart fall så har jag handlat på mig ett S38 insug som ska gå från 6 spjäll till 4. Något måste man ju får härma från mina vänner :) Och en del andra saker oxå! ;)

Motorspec:

Org 2 liters bottendel.
Org topp, orörd, kan tänkas bli annan kam och fjädrar.
Något vettigt sprut.
Hade i början tänkt åka sugmotor 2011, men kanske blir turbo ändå.


Chassie och bromsspec:
Koni Sport dämpare, H/R fjädrar
Bussningskit Superflex
E21 nav med 323 skivor samt Volvo 240 4-kolvsok fram. Org bak.
Stålomspunna bromsslangar slangar.

Invändigt:
Blir de väl någon sittafaststol och sportratt.
Ev bur i framtiden men inte till att börja med.

Utvändigt:
Turbobreddning och spoiler fram
Alufälgar 15x7" med R-däck

De är väl kort och gott planerna, de kommer väl ändras skulle jag tro genom resans gång men såhär blir de när man skriver ihop de första man tänkt iaf. :)
Här kommer de bilder på bilen samt lite som blivit gjort, inte hunnit så långt än, väntar på att mina kompisar ska komma och påpeka allt som ska fixas. Kommentera gärna! :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Är inte tänkt att jag ska ha vita mätartavlor, får se om den där varvräknaren får leva kvar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Dessa fälgar tror jag kommer sitta som en keps på bilen! :)

De var allt för nu! Försöker väl uppdatera när de hänt något som är värt att visa upp eller så.

MVH
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kommer bli gutt. Bygg en turbo snurra direkt inte speciellt mycket mer jobb :)
Lyrre
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tis maj 09, 2006 9:42 pm
Ort: Åkullsjön

Inlägg av Lyrre »

Den är ju betydligt snyggare nu än när jag hade den iaf =) Blå med silver skärmbreddare "jätte snyggt" :P
Teori är när man vet allt och inget fungerar.
Praktik är när allting fungerar och ingen vet varför.
Å i detta hur så förenas teori och praktik.
Ingenting fungerar och ingen vet varför
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Ser skitbra ut med gråmetallic, lite snabba 2or sen är du ju på G. :thumbright:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Inlägg av gasekke »

Kul med fler 02:or , finns det ngn tidsplan eller får det ta den tid som behövs?
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Den ska rulla varje sommar så inga lång uppdateringar här inte. Kapish :eclipsee_steering:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

chellquist skrev:Den ska rulla varje sommar så inga lång uppdateringar här inte. Kapish :eclipsee_steering:
Kul att du skrev de här, så jag har svart på vitt när de ska mekas! ;) Då kan jag ju lita på att du dyker upp och göra lååånga kvällar! :)

Tidsplanen är att den ska köras med till våren!

Gråmetallic va o ta i. Sprayfärgad gråsilver över ALLA lister, typ maskerat rutorna och sen sprayat allt, inkl gummilisterna.. INTE OK!! :thumbdown:

Men man får väl vad man betalar för, så de blir väl att jobba med såna förfiningar vid sidan om allt annat.

MVH
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

härligt att du fick tag på en bil :thumbright:, fanns att göra på den du :P kör
på sugmotor tycker jag, kanske denna länk får dej mer sugen :P. jag har
börjat hämta grejer för att bygga den översta motorn fast med stora
förgasare, saknar andra kolvar än så länge annars har jag de mesta :).
http://www.bmwcs.com/forum/viewtopic.php?id=4865
larse norsken edvardsen
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Nicke Nyman skrev:
chellquist skrev:Den ska rulla varje sommar så inga lång uppdateringar här inte. Kapish :eclipsee_steering:
Kul att du skrev de här, så jag har svart på vitt när de ska mekas! ;) Då kan jag ju lita på att du dyker upp och göra lååånga kvällar! :)

Tidsplanen är att den ska köras med till våren!

Gråmetallic va o ta i. Sprayfärgad gråsilver över ALLA lister, typ maskerat rutorna och sen sprayat allt, inkl gummilisterna.. INTE OK!! :thumbdown:

Men man får väl vad man betalar för, så de blir väl att jobba med såna förfiningar vid sidan om allt annat.

MVH
Vafalls gillar du inte lackeringen?? Det är ju jag som lagt den showlacken med äkta biltemaburkar :hihi: Gorde ju värsta svarta huven och lacka även grillen och fälgarna :lol: Btw översta bilderna är från min annons har du frågat om du fick låna dom :lol:

Anledningen att det vart som det vart är för att den var äckelblå även den på alla gummilister halft avflagnat blandat med rost och hälften av listerna saknades + att den är bucklig som satan. Började slipa ner den och hade tänkt lägga en riktig lack och köpa lister mm. Men såg direkt att den var lackad med 1komp och jag ides inte ta den plåtren och laga all rost som kom fram under spacklet utan åkte på biltema och handlade och sen sålde jag den direkt :hihi:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Fick bilderna av tidigare ägaren, men jag antar att de är lugnt! ;)

Näe, kan inte påstå att jag gillar lacken, men de ska väl gå att få ordning på denna oxå. ;)

Får se vad de blir för koncept på motorn, men 22500kr för den setupen var ju kanske inte jättemycket pengar, men då är de nästan lika enkelt att bygga turbo och få samma effekt, för kanske mindre pengar!

// N.
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

mja de där priserna var ju då 1975 men är man duktig på att meka motor och har kontakter så kan man få de där hk ganska lätt

jag köpte en tii motor utan insprut (suttit i en e28) för en skitsumma då
han inte visste var de va för motor så har ju rätt motor att börja på för
att få till en sån där 230hk motor.

de enda jag behöver göra nu är:

porta (gör ev själv)
1mm större ventiler (får hjälp för en skitsumma av en kompis)
336 graders kam (dyrast)
slipa till sfäriska förbränningsrum (gör själv)

då har jag sån topp som behövs (toppen heter e12)

bottendelen

få tag på kolvar som är sfäriska
hona blocket (gör själv)
balansera kolvar (gör själv)
balansera stakar (gör själv)
balansera vev, svänghjul och koppling (lämnar in)


så motorn kommer i stort sett inte kosta så grymt mycke då jag har
kunskap och verktyg att göra det mesta själv + att jag har ett ganska
stort kontaktnät innom motorer, de som kommer bli allra dyrast är ju att
köpa 336graders kammen då den går på 5700kr, vet om en som har en
att sälja till bra bud men bara för att så har man inte pengar över till de
nu när man hittar de :P.
larse norsken edvardsen
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

De låter ju "enkelt" och inte så tidsödande, men i slutändan tar allt väldigt lång tid. Just nu känns de som, jag är glad om jag kommer ut med bilen nästa sommar med sugmotor.

// N.
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

Nicke Nyman skrev:De låter ju "enkelt" och inte så tidsödande, men i slutändan tar allt väldigt lång tid. Just nu känns de som, jag är glad om jag kommer ut med bilen nästa sommar med sugmotor.

// N.

för att få bra resultat ska man inte stressa :) vintern är ju lång :D
larse norsken edvardsen
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

beemern skrev:för att få bra resultat ska man inte stressa :) vintern är ju lång :D
Precis, och som synes är denna kaross allt annat än färdig för lack! ;)

// N.
beemern
För mycket laddtryck
Inlägg: 311
Blev medlem: sön jun 15, 2008 12:30 am
Ort: östersund/lit

Inlägg av beemern »

Nicke Nyman skrev:
beemern skrev:för att få bra resultat ska man inte stressa :) vintern är ju lång :D
Precis, och som synes är denna kaross allt annat än färdig för lack! ;)

// N.


samma för mej men är mycke bättre än din, jag har bara de klassiska, hörnen på trösklar, fjädertorn hö-bak och lite i fronten, kommer plocka den plåtren i vinter för att blästra den och lacka den helvit under :D.

om inte någon av dina kompisar har så har jag en uppsättning lister liggande hemma för rutor och så, TROR jag har allt förutom tätlisterna till dörrarna men ge ett fint bud så kan jag skicka dom :)
larse norsken edvardsen
Skriv svar