Saké Expressen!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Cassius
Forumsberoende

Saké Expressen!

Inlägg av Cassius »

Mitt bland alla tyska pråmar och svenska traktorer sticker då och då en å annan pilsk liten japsare upp! :D hehe

Tänkte jag kunde presentera vad jag ska syssla med i vinter också, en projekttråd har efterfrågats och här kommer en! :)

Bilen:

En -88 (enda årsmodellen i sverige) Nissan 180ZX Turbo

Projekt:

Bygga Drifting kärra ur den med "hyffsad" gatpotential men samtidigt hålla utställnings finish! (nåja, vi får väl se om de sista i alla fall :P hehe)

Bilen står idag i garaget i väntan på att skjutas i höjden med en omgång pallbockar. En del delar har införskaffats och en del skall införskaffas!

Motor specen är som följer:

Orginal stakar (vikt justerade)
Orginal kolvar (vikt justerade)
Gördel från 200SX
Lättat svänghjul
Balanserad vev
Värre tryckplatta (förslag mottages gärna! Bör helst palla 400nm eller mer! :))

Portad topp mest troligt.
Omslipad kam som de ser ut.
Nytt hemmabyggt insug, eller runners från orginal och plenum från 200SX (för att få spjällhuset framåt) - Ej bestämt mig än :P
Extraktorgrenrör. Orginalet duger kanske som ett lättare bojsänke?
200SX spridare, 377cc.

IC'n är bestående av 3st ihop svetsade och ihop kapade Audi S2 paket. Som riktmärke ska ett S2 paket säga stopp vid ca 350hk, och jag har 3! :twisted:

Turbon blir en KKK K27 med dessa specs:
inlopp 42mm
avgas 65mm
a/r avgas ca 0.64 (enligt säljaren)

Vi börjar väl med de, just nu undrar jag lite över hur turbon kommer fungera, motorn är endast på 1,8l och jag siktar på 300 strecket (mer klarar inte orginal kolvar och stakar egentligen) Tror ni man kan få bra fart på den med en vassare kam och ett bra extraktorgrenrör? (org kammen har 256 graders duration och typ 10mm lyft) WG'n vet jag också man kan "modda" lite för att få bättre fart på spool up'en. <- nån som orkar förklara hur?

Orkar inte ksata upp nån bild just nu, de kommer då jag har nått vettigt att visa istället :p hehe
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Någon med mer kött på turbinerna kan väl uttala sig om huruvida turbon eventuellt kan tänkas fungera typ? För mycke mottryck lär jag ju inte få i alla fall! :D
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Update!

Då jag pysslat med annat ett par veckor har de inte blivit så jätte, jätte mycke gjort på bilen! De har meckats avgassystem på andra bilar, fixat bruksbilen, osv! Men om en vecka är jag arbetslös igen så då ska jag se till å lyfta ur motorn och sätta den i ett stativ, sen ringa TMS och kolla vad dom begär för att bygga en fin helbur åt bilen :)

Nedan följer lite bilder samt en lista på vad som införskaffats nyligen!

*tändmoduler till sprutet! (behöver fortfarande en modul till, men har kablarna till dom i alla fall!)
*oljekylare! Tog en från en Merca 350 som var stor och fin tyckte jag ;) Nästan lika stor som en Opel Omega kylare! :D hehe, ska de vara överdim så ska de ;)
*Coilovers! Visserligen nån universal modell, men de blir enklare att arbeta med än att bygga helt egna samt att dom var billiga! :)
*Sportstolar! Beggade, men i nyskick!
*4-p. bälten! Elstyrda så dom är som orginal bältena tills g-krafterna blir för stora och en kännare slår till och låser bältesrullarna! Mycket praktiskt skulle jag tro!
*Reläbräda med låda och kablage till MegaSquirtet!
*Färdig kabelhärva till MS skall införskaffas snart! (Affären uppgjord redan)
*Lufttempgivare till MS'et (inte de lättaste att få tag i tyvärr men jag hitta en ;))

Rensat! :)
Bild
Bild
Här finns de lite, lite plats faktiskt ;)
Bild
Provmonterade en coilover fram på orginal benet! Märkte samtidigt att de är svinigt enkelt att byta olja i dom så man får dom lite stummare ;)
Bild
Stilstudie i hur ett grenrör INTE ska se ut!
Bild
Detta ska då alltså ha gått igenom hos SBP i Norsjö :S
Bild
(ni kanske kan se glipan mot röret?)
Stolarna! (tyvärr sne bild men..)
Bild

Så de rullar framåt! Bilen har i vissa kretsar även fått ett nytt smeknamn, "El Rapido!" ;)

Sen är K27an såld! Blir en annan turbo till denna med bättre respons, fick kalla fötter, vill inte ha laddet så j*vla sent!
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

kul bygge...du gjorde nog rätt i att sälja K27an. på en driftingbil vill man väl ha snabb turborespons. mer bilder...ser kul ut!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Gör det bästa av gamla katalysatorn och rensa den, på en 88:a behöver du inte ha den i funktion så vitt jag vet - bara den sitter där.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

mattias skrev:Gör det bästa av gamla katalysatorn och rensa den, på en 88:a behöver du inte ha den i funktion så vitt jag vet - bara den sitter där.
hehe, om du inte lägger märke till de på bilden så är den ganska rensad redan :P dom har tryckt ett 3" rör rätt igenom den å punktat fast den så den inte ska glida runt bara! :D hehe

140ttic: jo, de vill man ju gärna ha! fast jag är varvkåt så jag kunde ha levt med ett lite senare ladd ;) Men nu ska jag leta en turbo som kommer aningens snabbare ;) Mer bilder kommer då de finns nått att visa! :)
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

ja få se nu... idag har man spenderat ett par tusen! Blev både nyttiga delar, trim samt styling ;) Och igår skruvade man.. nu är de växellådan och motorfästena som håller motorn kvar! annars är den redo att lyftas ur!

Vi börjar med bufén! :D

Bild

Här har vi då en BOSCH b-pump med ett rätt stort bränslefilter ;) Skalla klara cirkus 300 pålls den pumpen! Vi har en hallgivare, ett par magneter, kabelstam färdigkopplad för MS, 200SX spjällhus, en specialgjord oljeslang för montering av ett mitsu TD04 agg, ett oljefilter-förflyttningskitt, en oljetermostat och en omgång nya vevlager! De var småbitarna, nu till dagens stora inköp! Detta kommer spara mig massor av tid!!

Bild

Och "monterat"

Bild

Ett minst sagt välgjord grenrör avsett för ett Mitsu TD04 agg med 7ans vinklade avgashus! Så nu blir de till å leta ett 18T agg med 7ans vinklade! Nån som har eller vet av ett? :D

Sen var de ju som sagt lite styling också, oljepåfyllnads-locket är i carbonlook och det står "DRIFT Sport" på de, tyckte de var passande ;)

Bild

Ber om ursäkt för bildkvaliten, orkade inte vara så noga :P
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck

Inlägg av Gren »

Mycket skum motor brorsan hade en sådan.8 tändstift på en 4:a men passa dig hans nissan brann upp
Micke!
För mycket laddtryck

Inlägg av Micke! »

Kul med lite uppdateringar :) följer ditt bygge på zatzy men kan ju följa det här med :)

lycka till!
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Gren skrev:Mycket skum motor brorsan hade en sådan.8 tändstift på en 4:a men passa dig hans nissan brann upp
Måste vart SBS då :P hehe. Nä allvarligt, vad orsakade branden? (jag har ju då iofs en 2 eller var de 3kg släckare som jag ska ha i bilen men...)
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck

Inlägg av Gren »

Vet inte han tittade ut mot parkeringen och då rök det från bilen.
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Detta har hänt sen senast (jag låter bilderna tala lite för sig själva):

Bild

Här ligger de delar! Ett 180 tråg och ett 200 tråg, kommer nog köra på 200 tråget då de var mycket fräschare! De syns även en kam, en vev, en omgång stakar och kolvar samt två toppar! :)

Bild

Här har vi sen allt junk som satt på och runt motorn! bl a kabelstammen :P

Bild

Och de mega-pimpade motorblocket ;) hehe

De händer lite i övrigt också som inte kan visas på bilderna! Kamaxel problemet har jag löst t ex! Även baklysena! Fast dom kommer inte bli likadana som alla andras ;) hehe. De kommer att komma ett nytt insug som är bolt on mot toppen istället för 200sx insuget som behöver en hel del jobb för att gå att använda! Allt detta kommer handlas från utlandet så man får väl se när de dyker up..

Nån som vet föresten om man måste betala nån moms på saker som handlas inom EU?

Comments? (kom igen å ge denna tråd lite liv nu!!)
Micke!
För mycket laddtryck

Inlägg av Micke! »

Följer ju tråden på zatzy men kan ju kommentera här då det blir en lite mer "personlig tutch" :)

Ser ju bra ut att det blir lite uppdateringar! Har ju ståt lite stilla tycker jag.

Är det alltså ingen skilland mellan trågen? Vad är det för skillnad på blocket i övrigt mellan 200an och 180n? Men planerna är alltså att köra med 8v topp eller?

Ser ju ut som ett trevligt ormbo du har att tampas med där! Men du ska skippa det mesta och köra med eftermarknads sprut och sånt?

Vad är det för något coolt insug du har köpt då? Är det nå efermarknads trimgrejer?

Ja coolt bygge.. Och jag letar verkligen med ficklampa pinnsett efter en hyfsat billig 180zx nu. Har verkligen fått blodad tand för lite difting efter att ha testat en kompis 200sx :)

Lite synd var det nog att man inte kom på det lite tidigare och köpte den du äger nu. Den låg ju hyfsat rätt i kurs! och var ju i närheten.
Användarvisningsbild
svammlet
Lite mer laddtryck

Inlägg av svammlet »

najs, tror jag har spanat in din bil tidigare, då den stod utanför nått garage :P
lycka till med bygget!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Coolt bygge.

http://img.photobucket.com/albums/v437/ ... CN1677.jpg

Denna bilden påminner en bild jag knäppde då jag höll på montera min.

Hade största gummiklubban på golvet och argaste rörtången :D

- Monterade dock inte ihop med dem, men det såg smått roligt ut :D
Skriv svar