Stum vevaxel, b234f

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Stum vevaxel, b234f

Inlägg av icklas »

jag saxar min beskrivning från min garage tråd:

ahapp, så vare med detta!. jag hann inte byta startmotor innan det blev nå annat lurt.

veven är helt STUM!, efter att ha startat bilen och den stått en stund, så började den knacka lite illa från tryckarna!?. kollade då lamporna och såg att oljekanan lös. stängde av bilen på engång.

tänkte att oljetrycksventilen hade hängt sig igen, för bra med olja fanns. fixade lite och skulle sedan prova starta då ja märke att startmotorn inte ens orkar vrida runt motorn.

för dåligt kräm i batteriet tänkte jag och koppla startkablar från annan bil. inte ens då ville det sig. så jag tog ett långt skafft med hylsa på vevaxeln och provade vrida runt men den är helt stumm åt bägge håll!.

kan det nu vara så att eftersom tryckarna inte fått nå olja att kolvarna har blivit att ligga mot ventilerna på 2 cylindrar, en som vill upp och en som vill ner. då blir det ju stummt åt bägge håll?...

MVH
_________________

ge mig gärna eran åsikt av va ni tror ha blitt och hur det ha uppkommit. :roll:
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Om hydraultryckare inte får olja slutar ventilerna att öppna, eller öppnar väldigt lite.

Om den stått och gått utan oljetryck tills den börjat knacka känns det som stor risk för att den skurit...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Inlägg av Ferken »

Ingen växel i då? :p
Annars har dem skurit
Fredrik
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Har oljepumpen skurit? Sitter ju lustigt till i nedre hörnet..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Inlägg av icklas »

så om inte tryckarna får olje så öppnas ventilerna inte? och bör då inte ha fått kröckta ventiler alltså?

jag har ingen växel i:P..

så då har troligtvis ett vevlager nypit då?
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Ludde_
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: ons jun 17, 2009 12:08 am
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Ludde_ »

icklas skrev:så om inte tryckarna får olje så öppnas ventilerna inte? och bör då inte ha fått kröckta ventiler alltså?

exakt, får tryckarna ingen olja så blir dom "mjuka" = den kan inte trycka ner ventilen, alternativt trycka ner den väldigt lite
Bmw m50b25turbo hx40 e85 192hk+
Kalle Ludvigsson
Ludde206@hotmail.com
0733644112
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Inlägg av icklas »

Ludde_ skrev:
icklas skrev:så om inte tryckarna får olje så öppnas ventilerna inte? och bör då inte ha fått kröckta ventiler alltså?

exakt, får tryckarna ingen olja så blir dom "mjuka" = den kan inte trycka ner ventilen, alternativt trycka ner den väldigt lite
ah det va ju bra!, bara montera en ny motor å byta lager på den andra så kan man bygga turbo motor av den då 8)
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Skriv svar