Sida 1 av 2
mercedes 190 + M50b25 regbes
Postat: mån sep 20, 2010 6:36 pm
av svinarjeans
hej, är det överhuvudtaget möjligt att regbesikta en 190 2.3 sportline med en M50b25 vanos??
Postat: mån sep 20, 2010 6:37 pm
av svinarjeans
hamnade kanske i fel avdelning nu

Postat: mån sep 20, 2010 8:35 pm
av therealpinto
Det är knappast omöjligt. Men för att veta hur behöver man veta effekt och vridmoment på båda motorerna och årsmodell på bilen...
/Gustaf
Postat: mån sep 20, 2010 10:08 pm
av svinarjeans
therealpinto skrev:Det är knappast omöjligt. Men för att veta hur behöver man veta effekt och vridmoment på båda motorerna och årsmodell på bilen...
/Gustaf
effekten är väl runt 135hk på 190n och i M50 motorn är det runt 190 har jag för mig, vrid har jag dock ingen aning om.
är det att regga som ombyggt fordon som gäller då??
Mvh
Postat: tis sep 21, 2010 2:21 am
av The
Är det för besvärligt att lägga 10s på att googla fram svaret?
M50TUB25 (med vanos) 193hk / 250Nm (gjutjärnsmotor med alutopp)
M52TUB25 170hk / 245Nm (helalu)
En intressant grej är att USA modellerna av M52 var gjutjärnsfodrade istället för nikasilbehandlade pga högre svavelinnehåll i bränslet.
Postat: tis sep 21, 2010 7:25 am
av therealpinto
Då är det ju ombyggt fordon som gäller.
/Gustaf
Postat: tis sep 21, 2010 9:18 am
av svinarjeans
okej, och då bilen väger strax över 1300 så får man ha runt 265hk då om man går efter 15kw/100kg tjänstevikt?
vart går gränsen för ombyggt fordon? räcker det om man byter motor eller måste man byta bromsar mm. också??
Postat: tis sep 21, 2010 9:31 am
av therealpinto
Du måste byta till exempel minst motor, låda, bakaxel och HELA bromssystemet.
15 kW/100 kg är den teoretiska maxeffekten, men beroende på vilka bromsar etc. du väljer så kan SFRO sätta ett lägre tak. Det blir en dialog med "din" besiktningsman.
/Gustaf
Postat: tis sep 21, 2010 12:04 pm
av svinarjeans
therealpinto skrev:Du måste byta till exempel minst motor, låda, bakaxel och HELA bromssystemet.
15 kW/100 kg är den teoretiska maxeffekten, men beroende på vilka bromsar etc. du väljer så kan SFRO sätta ett lägre tak. Det blir en dialog med "din" besiktningsman.
/Gustaf
okej, motor och låda är bytt till bmw redan, är tänkt att de ska dit ett megasquirt också, går de att regga med megasquirt om man etanolkonverterar på samma gång??
och hela bromssystemet är större skivor och värre OK då??
någon som kan mercedes bra och vet vilka bromsar och vilken bakaxel man ska ha??
Postat: tis sep 21, 2010 12:48 pm
av therealpinto
Kör man e85 så kan man regga med annat sprut.
Byta bromsar innebär att man får byta skivor och ok runtom samt huvudbromscylinder.
/Gustaf
Postat: tis sep 21, 2010 1:08 pm
av svinarjeans
okej då verkar de ju kunna gå att regga med motorn som sitter i då!
finns de några riktlinjer som visar på ett ungefär hur stora bromsskivor mm. ska vara eller är de bara så stora som möjligt som gäller??

Postat: tis sep 21, 2010 6:05 pm
av therealpinto
Minst så stora att de matchar vikt och effekt på bilen, men det är inte bara storlek utan också funktion det handlar om.
Ska man "maxa" 15kW/100kg krävs rejäla bromsar (vi snackar kanske 305-330 mm skivor fram) men också att man jobbar en hel del med att förstärka karossen och förbättra vägegenskaper etc.
/Gustaf
Postat: tis sep 21, 2010 6:21 pm
av svinarjeans
okej men hur förstärker man karrossen? svetsar man en massa skarvar som man gör med rallybilar då? eller är det fjäderbensstag och sånt? kan du ge något exempel på nåt som förstärker karrossen??
Postat: tis sep 21, 2010 8:08 pm
av therealpinto
Sömsvetsning, extra plåt, plåtvinklar ("gussets"), stag, det finns många varianter och det skiljer från bil till bil. Men det brukar handla om:
A: förstärka infästningar för motor, växellåda och bakaxel
B: göra infästningspunkterna för fram- och bakvagn styvare och kraftigare
C: göra hela karossen mer vridstyv
Exakt vad som kan göras i din bil måste du som byggare klura ut.
/Gustaf
Postat: tis sep 21, 2010 11:06 pm
av svinarjeans
okej känns som jag vet lite mer nu om vad som ska göras, får väl se hur de går för mig o bygga bilen
mvh