940 grenrör på 240? Även kamfråga

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
dennishusell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:51 pm

940 grenrör på 240? Även kamfråga

Inlägg av dennishusell »

Hej!
Har sökt runt lite men inte hittat nåt så jag frågar här :)
Har fått tag i ett 940 turbo grenrör som jag tänkte sätta på min 240 turbo. Kommer turbon att hamna "på samma plats" som innan? Alltså så att downpipe mm passar lika bra som innan? Eller kommer tex turbon hamna lite högre upp och längre ut så det inte når?

Edit:
Har en fråga till, vilken kam ska man ta?
Har ju B21ET, IC, tänkte ladda 0,7-0,8, 940 grenröret och sen kam. Eventuellt portad 405 topp men inte prio 1 just nu.
Har en åkerbil med B23A så jag kan få en A-kam gratis och den har jag ju hört ska vara ganska bra? Eller finns det någon annan kam som är "så mycket bättre" att det är värt att köpa en sån istället för att ta en gratis A-kam?
Har även en B230E som kommer från en 240 GLT -86, är det någon rolig kam i den?

Tack på förhand :)
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: 940 grenrör på 240? Även kamfråga

Inlägg av Xuri »

dennishusell skrev:Hej!
Har sökt runt lite men inte hittat nåt så jag frågar här :)
Har fått tag i ett 940 turbo grenrör som jag tänkte sätta på min 240 turbo. Kommer turbon att hamna "på samma plats" som innan? Alltså så att downpipe mm passar lika bra som innan? Eller kommer tex turbon hamna lite högre upp och längre ut så det inte når?

Edit:
Har en fråga till, vilken kam ska man ta?
Har ju B21ET, IC, tänkte ladda 0,7-0,8, 940 grenröret och sen kam. Eventuellt portad 405 topp men inte prio 1 just nu.
Har en åkerbil med B23A så jag kan få en A-kam gratis och den har jag ju hört ska vara ganska bra? Eller finns det någon annan kam som är "så mycket bättre" att det är värt att köpa en sån istället för att ta en gratis A-kam?
Har även en B230E som kommer från en 240 GLT -86, är det någon rolig kam i den?

Tack på förhand :)
b230E har en roligare kam å bättre kam. den har den så kallad V-kamen med ca 250 grader duration å 11.4mm lyft. A-kamen har något lägre duration samt 10.4mm lyft.
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: 940 grenrör på 240? Även kamfråga

Inlägg av Dennis Öhman »

Bara b230e på 740, på 240 sitter a-kam i b230e, i 740 V-kam. Bara för att rätt ska va rätt :thumbright:
Dänniz 073-8447664
dennishusell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:51 pm

Inlägg av dennishusell »

Ok tack :)
Har även hittat en kille som säljer en VX3 kam för 500 och en ny K kam för 800, någon av dom man ska slå till på? Har hört att dom ska vara bland dom bättre.
Hur beter sig dom kammarna?

Edit: bilen ska ju även gå att köra vardagligt så vill inte ha en hostande hackande motor under 5000rpm som sedan flyger iväg som en raket upp till 10k :hihi:
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Jag kör en 405 med k-kam i min turbo b21a, fungerar jättefint. Trots stromberg.
Går som en vanlig b21a under 3000 rpm och vid ~3200 vaknar den ordentligt, drar bäst vid 4000 och drar bra till 7000 då jag växlar.

Inga brukisproblem alls. Rekomenderas.
Din blir antagligen lite slöare före turbotrycket pga lägre komp.
dennishusell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:51 pm

Inlägg av dennishusell »

Ok tack :)
Ingen som vet ang grenröret?
simon.s
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre jun 15, 2007 2:56 pm

Re: 940 grenrör på 240? Även kamfråga

Inlägg av simon.s »

Dennis Öhman skrev:Bara b230e på 740, på 240 sitter a-kam i b230e, i 740 V-kam. Bara för att rätt ska va rätt :thumbright:
Liten notis, vi plocka av en topp från en b230e från en 245 glt 85, satt v-kam i den iaf.

//mvh
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: 940 grenrör på 240? Även kamfråga

Inlägg av Dennis Öhman »

simon.s skrev:
Dennis Öhman skrev:Bara b230e på 740, på 240 sitter a-kam i b230e, i 740 V-kam. Bara för att rätt ska va rätt :thumbright:
Liten notis, vi plocka av en topp från en b230e från en 245 glt 85, satt v-kam i den iaf.

//mvh
Key, men läser du vad volvos papper säger så är det bara i 740..
Dänniz 073-8447664
dennishusell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:51 pm

Inlägg av dennishusell »

Nu bidde det en K-kam för 800kr :)
Vart på kammen står det vad det är för nån?
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Står in stansat i bakkant! :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
dennishusell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:51 pm

Inlägg av dennishusell »

Ok tackar :D
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

0,9 bar tryck är väldit lite på en så fin motor. :hihi:
Se bara till så den får tillräckligt med bränsle.
he dit några extraspridare med tryckvakt om du kör med mekaniskt sprut.
Bara ett tips.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21733
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

prio 1 är nog få kontroll över soppa och förtändningen (typ VEMS mm). ju vassare kam ju mindre laddtryck räcker K jeten till :thumbdown:

jag hadde en 240TIC för nåra år sen den vart soppa torsk redan på 0.45bar när jag fin lirat toppen och lite vassare kam.
dennishusell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:51 pm

Inlägg av dennishusell »

Ok, får titta lite på det där :)
Hur menar du med tryckvakt?

Edit: Vill helst inte hålla på med andra sprut osv då jag vill ha den "hyffsat original". Är ju ändå en fullutrustad 245 turbo i bra skick så man vill ju inte förstöra den som gatbil :) Bara lite lätt trimmad så den rör på sig.
Sen måste man ju kunna ha råd med soppan också :P

Men duger det med K-kam, IC, 940 grenrör och sen lite höjt laddtryck? ca hk?

Ägaren innan har bytt till vattenkyld turbo om det spelar någon roll.
242
För mycket laddtryck
Inlägg: 300
Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Ort: GBG

Inlägg av 242 »

du kommer närma dig 200hk som bäst sen e k-jet slut räcker inte längre
jag körde orginal 240 turbo b21et med k-jet kunde ladda 1,2bar på orginal motorn sen med portad topp och annan kam och 940grenrör med en 15g
så laddade jag 0,6bar och hade ändå spikmärken i kolvarna när jag rev motorn så som sagt nånstans runt 180-200hk sen e det roliga slut

så som alla andra säger ett nytt sprut kör själv med vems idag i min 240i och det har fungerat klander fritt i typ 3-4år

Mvh

Robban
Skriv svar