Tips angående turbokonvertering av Cheva 6,2D
Tips angående turbokonvertering av Cheva 6,2D
På detta forum håller det ju till en hel del turbokunnigt folk
Skulle vilja ha lite råd och tips...
Jag är sugen på att prova överladda min pickis med 6,2 diesel v8.
Min fråga är vilken turbo som skulle kunna passa bra och vara lämplig för detta ändamål?
Alltså en diesel med ganska stor volym och som är lågvarvig (dom varvar väl knappt 4k dom här motorerna).
Original effekt är 140hk, och jag skulle väl vilja hamna kring 180-200hk.
Det ska ju inte heller bli någon racer
Bara en lite trevligare brukspickis tänkte jag.
Så man vill ju ha hjälp av turbon på rätt så låga varv.
Så kom gärna med några bra råd & tips
Även andra tips utöver just turbomodell är välkomna.
Skulle vilja ha lite råd och tips...
Jag är sugen på att prova överladda min pickis med 6,2 diesel v8.
Min fråga är vilken turbo som skulle kunna passa bra och vara lämplig för detta ändamål?
Alltså en diesel med ganska stor volym och som är lågvarvig (dom varvar väl knappt 4k dom här motorerna).
Original effekt är 140hk, och jag skulle väl vilja hamna kring 180-200hk.
Det ska ju inte heller bli någon racer
Bara en lite trevligare brukspickis tänkte jag.
Så man vill ju ha hjälp av turbon på rätt så låga varv.
Så kom gärna med några bra råd & tips
Även andra tips utöver just turbomodell är välkomna.
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... ight=nutti
läs i denna tråden.. han turbokonverterar sin blazer
läs i denna tråden.. han turbokonverterar sin blazer
180zx..
joel lindell
joel lindell
Hmm... Inga direkt bra svar där...joel skrev:http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... ight=nutti
läs i denna tråden.. han turbokonverterar sin blazer
Han körde ju först med en KKK k29, och sedan med en turbo från Sierra Cosworth.
Han fick sedan tips av någon att en HX35 nog skulle bli bra på hans bil...
Sen trodde han att en T04 skulle sitta fint...
Men han har ju aldrig fått den att fungera.
Sen verkar han mest modifiera chassit.
Så den tråden gav inga bra tips.
Bubbe skrev:Hmm... Inga direkt bra svar där...joel skrev:http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... ight=nutti
läs i denna tråden.. han turbokonverterar sin blazer
Han körde ju först med en KKK k29, och sedan med en turbo från Sierra Cosworth.
Han fick sedan tips av någon att en HX35 nog skulle bli bra på hans bil...
Sen trodde han att en T04 skulle sitta fint...
Men han har ju aldrig fått den att fungera.
Sen verkar han mest modifiera chassit.
Så den tråden gav inga bra tips.
förlåt de va dumt av mig.. ska aldrig hända igen
180zx..
joel lindell
joel lindell
Så det sitter en sån på Cumminsmotorerna.The skrev:Hx35w med 14cm^3 avgashus sitter väl på cummins dieslarna i dodge ram, torde väl passa rätt bra på en cheva med?
Har även försökt hitta nån information om vad det är för turboaggregat i kiten som Banks säljer till 6,2:orna, men har ej lyckats få fram någon info...
Men det verkar ju kunna stämma.The skrev:Den jag köpte beg på Ebay skulle då ha suttit på en cummins i en dodge iaf. Om säljaren var ute och cyklade vet jag ju inte.
Hittade en tråd där det står lite om olika turboaggregat på Cummins.
Där står det att hx35 användes:
56mm 8 blade comp 60mm turbine 12 cm² ex housing
Verkar dock ha varit med 12cm^3 avgas.
Här är länk till tråden i alla fall:
http://www.cumminsforum.com/forum/94-98 ... chart.html
Jo, enligt min tidigare länk så verkar det stämma att dom hade större avgashus på dom tidigare modellerna. Dock verkar dom inte ha kört med hx35 då, utan med h1c. Och då prövade dom med både 18 och 21 cm^3, ej WG.p7100 skrev:Cummins motorerna använde olika avgas hus till hx35'orna beroende på årsmodell. De första hade större avgashus och utan wastegate sen blev det mindre med wastegate.
Sen blev det wh1c med 12 cm^3 avgashus med WG
Sen blev det då hx35 med 12 cm^3. Som verkar ha funnits i två varianter, en med 54 och en med 56mm comp wheel.