Tips angående turbokonvertering av Cheva 6,2D

En plats för olje-brännare!
Bubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 21, 2008 4:47 pm
Ort: Skellefteå

Tips angående turbokonvertering av Cheva 6,2D

Inlägg av Bubbe »

På detta forum håller det ju till en hel del turbokunnigt folk :)
Skulle vilja ha lite råd och tips...

Jag är sugen på att prova överladda min pickis med 6,2 diesel v8.
Min fråga är vilken turbo som skulle kunna passa bra och vara lämplig för detta ändamål?

Alltså en diesel med ganska stor volym och som är lågvarvig (dom varvar väl knappt 4k dom här motorerna).

Original effekt är 140hk, och jag skulle väl vilja hamna kring 180-200hk.

Det ska ju inte heller bli någon racer :wink:
Bara en lite trevligare brukspickis tänkte jag.
Så man vill ju ha hjälp av turbon på rätt så låga varv.

Så kom gärna med några bra råd & tips :D
Även andra tips utöver just turbomodell är välkomna.
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av joel »

http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... ight=nutti

läs i denna tråden.. han turbokonverterar sin blazer
180zx..

joel lindell
Bubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 21, 2008 4:47 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Bubbe »

joel skrev:http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... ight=nutti

läs i denna tråden.. han turbokonverterar sin blazer
Hmm... Inga direkt bra svar där...

Han körde ju först med en KKK k29, och sedan med en turbo från Sierra Cosworth.

Han fick sedan tips av någon att en HX35 nog skulle bli bra på hans bil...

Sen trodde han att en T04 skulle sitta fint...

Men han har ju aldrig fått den att fungera.
Sen verkar han mest modifiera chassit.

Så den tråden gav inga bra tips.
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av joel »

Bubbe skrev:
joel skrev:http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... ight=nutti

läs i denna tråden.. han turbokonverterar sin blazer
Hmm... Inga direkt bra svar där...

Han körde ju först med en KKK k29, och sedan med en turbo från Sierra Cosworth.

Han fick sedan tips av någon att en HX35 nog skulle bli bra på hans bil...

Sen trodde han att en T04 skulle sitta fint...

Men han har ju aldrig fått den att fungera.
Sen verkar han mest modifiera chassit.

Så den tråden gav inga bra tips.

förlåt de va dumt av mig.. ska aldrig hända igen
180zx..

joel lindell
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Hx35w med 14cm^3 avgashus sitter väl på cummins dieslarna i dodge ram, torde väl passa rätt bra på en cheva med?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Bubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 21, 2008 4:47 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Bubbe »

joel skrev:förlåt de va dumt av mig.. ska aldrig hända igen
Det är väl ingen fara, får ju tacka för tipset i alla fall :)
Kunde ju ha stått något intressant där, men nu gjorde det inte det...
Bubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 21, 2008 4:47 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Bubbe »

The skrev:Hx35w med 14cm^3 avgashus sitter väl på cummins dieslarna i dodge ram, torde väl passa rätt bra på en cheva med?
Så det sitter en sån på Cumminsmotorerna.

Har även försökt hitta nån information om vad det är för turboaggregat i kiten som Banks säljer till 6,2:orna, men har ej lyckats få fram någon info...
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Den jag köpte beg på Ebay skulle då ha suttit på en cummins i en dodge iaf. Om säljaren var ute och cyklade vet jag ju inte. :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Bubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 21, 2008 4:47 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Bubbe »

The skrev:Den jag köpte beg på Ebay skulle då ha suttit på en cummins i en dodge iaf. Om säljaren var ute och cyklade vet jag ju inte. :)
Men det verkar ju kunna stämma.
Hittade en tråd där det står lite om olika turboaggregat på Cummins.

Där står det att hx35 användes:
56mm 8 blade comp 60mm turbine 12 cm² ex housing

Verkar dock ha varit med 12cm^3 avgas.


Här är länk till tråden i alla fall:

http://www.cumminsforum.com/forum/94-98 ... chart.html
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Ah ja jag var inte helt säker på om det var 12 eller 14cm^3 så jag chansade lite :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
p7100
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons jun 24, 2009 11:27 pm
Ort: säffle

Inlägg av p7100 »

Cummins motorerna använde olika avgas hus till hx35'orna beroende på årsmodell. De första hade större avgashus och utan wastegate sen blev det mindre med wastegate.
Dodge ram 350 -1993 cummins kommande race truck

Dodge ram 2500 -1995 Åkbilen
Bubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 21, 2008 4:47 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Bubbe »

p7100 skrev:Cummins motorerna använde olika avgas hus till hx35'orna beroende på årsmodell. De första hade större avgashus och utan wastegate sen blev det mindre med wastegate.
Jo, enligt min tidigare länk så verkar det stämma att dom hade större avgashus på dom tidigare modellerna. Dock verkar dom inte ha kört med hx35 då, utan med h1c. Och då prövade dom med både 18 och 21 cm^3, ej WG.

Sen blev det wh1c med 12 cm^3 avgashus med WG

Sen blev det då hx35 med 12 cm^3. Som verkar ha funnits i två varianter, en med 54 och en med 56mm comp wheel.
Bubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor feb 21, 2008 4:47 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Bubbe »

Nån som vet vad det sitter för turbo på Cheva´s 6,5:a?
Skriv svar