Sida 1 av 1

schimsa sinter.

Postat: tor okt 07, 2010 4:25 pm
av icklas
hej, jag håller på att montera kopplingen på bilen nu, en ny std sachs turbo tryckplatta och 4p sinterlamell.

org.lamellen är ju 7,1mm och sinter lamellen 8,1mm alltså 1mm tjockare. ska ja då schimsa ut 1mm mellan svänghjul och tryckplatta och sedan trycka fast lamellen eller måste ja schimsa mellan svänghjul - tryckplatta så pass att det inte är nån glipa men ändå trycker fast lamellen?

förstår ni hur ja menar?..

MVH Nicklas

Re: schimsa sinter.

Postat: tor okt 07, 2010 10:10 pm
av jol

Postat: fre okt 08, 2010 6:31 pm
av icklas
den tråden besvarar inte min fråga då ja inte ska schimsa för att få max tryckpunkt.

frågan var igentligen hur mycket jag behövde schimsa med en tjockare lamell.. men nu har ja löst det att ja shimsade 1mm eftersom lamellen var 1mm tjockare än orginal.

tråd kan tas bort:)
MVH

Postat: sön okt 10, 2010 8:56 am
av jonte_boy
Hur schimsade du? la du bara 1mm brickor mellan tryckplattan och svänghjulet på insexbultarna?

Postat: sön okt 10, 2010 9:54 am
av Eric Wiklund
Varför vill man inte ha maxtryck?

Schimsningen gör du med "brickor" mellan svänghjul och tryckplatta.

Men att gissa sig till det är omöjligt, av 10st exakt likadana köpta samtidigt, samma batch nr så skilljde det över 120kg vid max tryck.
Och diffade 2.2mm som max mellan den som skulle schimsas mest och minst.

Men ligger man inte på gränsen vad kopplingen klarar så märks det så klart inte :)

Postat: sön okt 10, 2010 4:04 pm
av jol
Eric Wiklund skrev:Varför vill man inte ha maxtryck?

Schimsningen gör du med "brickor" mellan svänghjul och tryckplatta.

Men att gissa sig till det är omöjligt, av 10st exakt likadana köpta samtidigt, samma batch nr så skilljde det över 120kg vid max tryck.
Och diffade 2.2mm som max mellan den som skulle schimsas mest och minst.

Men ligger man inte på gränsen vad kopplingen klarar så märks det så klart inte :)
Precis det jag menade, följer man guiden uppifrån och ner får man svar på trådens fråga...som kanske inte var så svår med tanke på tredje inlägget :)

Jag och kompisen köpte varsin steg4 kennedy, skiljde 200kg tror jag. På ca 1400kg fjädertryck

Postat: sön okt 17, 2010 7:27 pm
av icklas
jonte_boy skrev:Hur schimsade du? la du bara 1mm brickor mellan tryckplattan och svänghjulet på insexbultarna?
jag la 1mm brickor mellan svänghjul å tryckplatta. alltså vid bultar och styrningarna.