Toyotas F1 motor 2009

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Toyotas F1 motor 2009

Inlägg av norrback »

I nyaste RET (Race Engine Technology) finns en artikel på 16 sidor om denna motor, mycket intressant.

Borr 96.8mm
Slag 40.77mm
Vevstake 111mm
41mm insug, 33,5mm avgas. 15.4 mm lyft respektive 13.6 mm.
13.6:1 kompression
Ventilerna har båda ca 10 graders vinkel, sen lutar dom 3 grader från varandra, för att inte vara skymda och för att få ett bättre förbräningsrum.

ca 735hk på 18000rpm. Det blir runt 15.5 bar BMEP på max effekten.



/Andre'
Senast redigerad av norrback den lör okt 09, 2010 8:19 am, redigerad totalt 1 gånger.
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

2640mm2 ventilarea in, 1762mm2 ventilarea ut, 66.7% förhållande mellan insug och avgasventils arean. 91hk/ cylinder.



/Andre'
power
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:shock: vevstaks/slaglængde forhold: 2,722 :D
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

Stroka ner en B234F då :D ;)
Några cylindrar kort o så iofs.. :)
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

BlackShark skrev:Stroka ner en B234F då :D ;)
Några cylindrar kort o så iofs.. :)
Tror inte den hade gillat 18tusen rpm..
Hur ser ventilfjädrarna ut i en f1 motor?
Dänniz 073-8447664
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Pneumatisk system kanske utan ventilfjädrar?

Insugsventilarean blir 60% av cylind.dia?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jarmo Y skrev:Pneumatisk system kanske utan ventilfjädrar?

Insugsventilarean blir 60% av cylind.dia?
Jo dom har pneumatisk retur av ventilen kammen går mot en finger follower som är lagrad vid sidan av kammen, som BMW 1000RR. Titanventilens ända har en stål hatt som followerngår mot.

2640mm2/7359mm2 = 0.358 så 35.8% av borr arean, vilket är vad dom flesta race motorer ligger runt, 33-36%.

Ändrade i först inlägget om 3 grader som dom lutade, hade förstått fel när jag läste.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Borr 96.8mm
Slag 40.77mm

:hihi: :hihi:

vilka motorer.. ujujuj :thumbright:
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

OT

Inlägg av calle Bengtsson »

Hej Andre, jag har precis hittat fått det nummret av RET, BMW 1000 Motorn är ruggigt fin :) Fina ventiler åxo har tittat på en sådan på mitt jobb :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

vart får man tag på denna tidning? :shock:
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Henrik Braun skrev:Borr 96.8mm
Slag 40.77mm
Halv-kvadratisk (knappt!)???

Sjuka varvtal....
Men livslängden är ju inte heller trettitusen+mil...
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kristoffer Helle skrev:vart får man tag på denna tidning? :shock:
http://www.highpowermedia.com/

här kan du köpa enskilda nummer och köpa årsprenumerationer.

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

fugazi skrev:
Henrik Braun skrev:Borr 96.8mm
Slag 40.77mm
Halv-kvadratisk (knappt!)???

Sjuka varvtal....
Men livslängden är ju inte heller trettitusen+mil...
Och dom skulle varva mera om dom bara fick, reglementet förbjuder.

/Andre'
power
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Jo, är det nån som mins hur mycket dom varvade då maxvarvtalet var oreglerat?
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Jakesta »

bmw var uppe strax över 20krpm och närmare 21000 på monzas kvalificering sista året har jag för mig.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 -81
Alfa Giulia Super -72
Skriv svar