Volvo M45-46-47 - vad rasar och varför?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
G-son
Forumsberoende

Volvo M45-46-47 - vad rasar och varför?

Inlägg av G-son »

Ja, det är väl ganska allmänt känt att dessa växellådor inte tål några enorma effekter, men vad är det som brukar haverera och varför? Någon som har bilder på resultatet?

Man börjar fundera på så mycket dumma saker när man nyligen blivit arbetslös... :roll:
Crisse
För mycket laddtryck

Inlägg av Crisse »

Någon som har något att dela med sig av? Är dem verkligen så dåliga som det sägs? Eller har de fått ett falskt rykte?
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det vanliga är att man rensar 3:ans drev.
Dels är dreven klenare än 1:an och 2:an, dels är de mer mitt på axlarna så axlarna flexar mer.
Jag har även kört sönder dreven på ingående axel och bottenstock (drivningen till bottenstocken) men det var antagligen kuggar från 3:an som lade sig emellan den gången.
Har även spräckt huset på en äldre låda, från oljepluggen och neråt.
Det blev runt halva huset ungefär, alu hus.

Turbolådan har nållagrade drev (glidlagrade annars) och lite annan utväxling.
Ska vara lite hållbarare, men jag märkte ingen större skillnad.

Man kan väl göra en del för att minska flexet i axlarna, har hört att en del drar i skruvar genom huset upp mot bottenstocken så de håller emot när axeln pressas neråt.

En annan grej är väl att sänka lådan lite där den sitter skruvad mot svepet, eller svepet mot motorn.
Detta för att ingående och då även utgående axeln ska pressas ner mot bottenstocken.

Båda lösningarna känns väl mer busbil än bruksbil :wink:
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

ofta så rasar man växlar pga växel miss på m45-m47.. väldigt lätt o missa växlar när bussningarna o länkagen är slitna på dom lådorna så spaken glappar mycket..

jag brukar byta till bronsbussningar och stumma upphängningen till spaken mot lådan.. där brukar de glappa en hel del.. sen blir de mycket fastare o goare lägen..

pratade med Jerry på Videbilservice för ett tag sedan om varför man rasar volvo lådor så lätt.. han renoverar lådor o bakaxlar.

han sa att de beror mest på att volvo har Kassa lager i lådorna.. tydligen sitter de plast lager hållare på ingående axel. därför dom brukar surra om lådorna på tomgång..

han brukar byta ut dom mot riktiga stål skf lager då håller dom bra mycket bättre.. sen bör synkringaran bytas ut så inte dom ställer till de, så de blir växel miss..

i min rallycross 2150 bil kör jag utan synkringar de fungerar kanon.. snabbare växling.
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Thorsella
Forumsberoende

Inlägg av Thorsella »

utan synkring?
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

Thorsella skrev:utan synkring?
yes.. får växla lite brutalare men de fungerar bra..

skrapar o låter men de är fränt :thumbright:
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Tja, missar man växlarna kan man ju köra sönder vilken låda som helst.
Då spelar det ju ingen roll hur mycket vrid den tål.
Det har ju förstås just inget att göra med att dreven tappar kuggen heller.

Det klart, kör man sugmotor så kan det säkert hålla ganska bra, men som frågan var ställd tolkade jag det som att det var turbomotor det gällde, men det är ju inte säkert.

Rasmus, menar du rullagret mellan ingående och utgående axel?
Förutom det sitter det ju fasta kullager på in och utg. axel, och koniska rullager på bottenstocken om jag inte minns helt galet.

Stoppar man i lösa rullar istället för lagret mellan in och utgående kan det ju säkert stadga upp en del. Men då ska man nog inte sänka lådan något.
Sedan ska man ju självklart se till att ha ett fräscht stödlager i veven.
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

j björk skrev:Det klart, kör man sugmotor så kan det säkert hålla ganska bra, men som frågan var ställd tolkade jag det som att det var turbomotor det gällde, men det är ju inte säkert.
Gäller ingen specifik motortyp, mest en fundering över orsaken till dessa lådornas ganska dåliga rykte. Börjar man snacka om trimning brukar det ju inte dröja så länge innan någon vänligt påpekar att lådan inte kommer hålla - även om det är en B21A som bara ska sniktrimmas...

Tackar för infon som dykt upp, tog ett tag innan tråden vaknade men nu börjar den bli intressant! :thumbright:
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Inlägg av Robert Markström »

åkt med m47 överfylld med 75-100olja. ca08-1.0L för mycket. kört sen i höstas fram tills nu i augusti å den funka rätt ok. drygt 300hp. sköt den vid full gas 5500-6000rpm på 3an, inte växelmiss. men då hade den gått 42kmil sen 700mil med 300hp så den skötte sig bra. bara växla försiktigt :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende

Inlägg av Henrik Braun »

Jag är missnöjd med dom! Rasade 3 på raken, kom lika långt med alla 3. ut genom byn försiktigt, sen full gas på 3:an och när det laddade på som bäst så small det. Gjorde ju iof inga försök att förbättra, det blev en Getrag istället!

Killen som körde dragrace med BAMazonen vet jag körde en hottad m45 som höll ganska bra så visst kan det funka, han kördu ju ändå 12:or!
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
TVR
För mycket laddtryck

Inlägg av TVR »

Jag tycker inte att lådorna har direkt dåligt rykte om hållbarhet. Undantaget M47 som ju uppenbart har vissa problem och överväxeldelen i M46.

Man måste ju inse att en låda som sitter i en standardbil på som mest 160 hk (eller hur mycket var det i turbon) inte håller för vad som helst. Speciellt inte efter 20000+ mil vilket de flesta av dem kommit upp i vid det här laget.
Laddar man då på med dubbelt så mycket effekt och vrid (eller mer) så borde man inse att det inte håller....
Ferken
För mycket laddtryck

Inlägg av Ferken »

Lådorna pallar med typ 250-300hk, vet en som körde en lättade ascona på typ 1000kg 350hk nm?.. med m46 på strippen, med riktiga sulor och det höll rätt friskt faktiskt....

Det är väll rätt bra att lådorna pallar med så långt ändå! dom är ju inte direkt gjorda för bus och härj :P

En bmw låda i en volvo är väll enklaste sättet att lösa det på, M90 är väll rätt grym den med...
Fredrik
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Robert Markström skrev:då hade den gått 42kmil sen 700mil med 300hp så den skötte sig bra. bara växla försiktigt :thumbright:
Det som Robert skriver är väl huvudproblemet för hållbarheten på många prylar när det sniktrimmas.
Man köper/får en gratis grej som gått okänt antal mil och sen när den rasar när man kör med 3-5x effekten den är avsedd med så är man "förvånad" och säger att grejerna är skit 8)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
orvid
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av orvid »

Jag har aldrig rasat någon m45-47 låda, vill inte säga att jag är snäll mot dom men verkar funka sålänge man växlar "rätt".

Jag har en m47 på min 242a kört kanske 300mil, so far so good.
Sitter ett ombyggt spakställ som är väldigt tight och "utan" glapp, känns som man kan växla hur snabbt som helst.
Detta är med ca 300hp och har hållt, är nog dock gräsen :P.
Blir att byta låda till nästa år..

Anledningen till att dom rasar tror jag som föregående säger är att man missar en växel pga ett glappt och slitet spakställ.

Mvh
riverdick_racing
Lite mer laddtryck

Inlägg av riverdick_racing »

har rasat 3st m46 på min 740 turbo nu..de e trean som kuggen blir rensade på...har inte massa effekt utan kanske 270-320 hk

tror min utväxling i axeln kan ha nått med de o göra, att den får grepp o inte spinner på trean..

fick för mig att den jag våldade mest höll längst..

hade varit roligt o höra om någon som har en 4.10 utväxling i axeln som kört med runt 300 hk fick de hålla med den?

mvh fredde
Skriv svar