Hallgivar signal utseende

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Juggas
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre sep 05, 2008 9:57 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Hallgivar signal utseende

Inlägg av Juggas »

Hej

Har lite trubbel med ett sprut som inte vill göra som jag vill, därför vill jag passa på att konsultera detta superforum :) i en fråga.

Jag hoppas att ngn vet ngt om detta, ser denna signal från en Hallgivare normal ut för att just komma från en Hallgivare?


Bild


/Juggas
Tack till:
Alutech Raceparts
Däckcentrum
Pennzoil
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

det gör den inte, du skall ha fyrkant våg ur hall givaren.

0V när den inte är aktiv och 5V eller 12V (finns nog andra spänningar också) när du har triggning.

Bild

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Jo det borde vara en fyrkantsvåg men varför är det inte det?
Givaren är en Haltech s3 med en syd och en nord magnet i remskivan.

Mattz
Användarvisningsbild
Juggas
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre sep 05, 2008 9:57 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Juggas »

norrback skrev:det gör den inte, du skall ha fyrkant våg ur hall givaren.

0V när den inte är aktiv och 5V eller 12V (finns nog andra spänningar också) när du har triggning.

Bild

/Andre'

Precis min tanke speciellt eftersom sprutet triggar på rising flank på ena och falling flank på andra .......... måste bli .......... lite slumpmässigt...

Undras bara vad det beror på S3 givaren är ju lite speciell eftersom den har en kanal som reagerar på syd OCH nord magneter och den andra kanalen bara på nord eller finns det andra sådana givare "därute" ?

/Juggas
Senast redigerad av Juggas den fre nov 12, 2010 2:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Tack till:
Alutech Raceparts
Däckcentrum
Pennzoil
JÖRGEN.G
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: ons aug 20, 2008 11:27 pm
Ort: NORRTÄLJE

Inlägg av JÖRGEN.G »

Hej! :) Det kan vara pulupp motståndet på ingången som är för stort.
(ger lite ström) Eller filtreringen som är för kraftig. (för kraftig kondensator)
Men om du triggar på fallande flank spelar detta ingen roll.

m.v.h JG
Användarvisningsbild
Juggas
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre sep 05, 2008 9:57 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Juggas »

JÖRGEN.G skrev:Hej! :) Det kan vara pulupp motståndet på ingången som är för stort.
(ger lite ström) Eller filtreringen som är för kraftig. (för kraftig kondensator)
Men om du triggar på fallande flank spelar detta ingen roll.

m.v.h JG
Hej

Tack för ditt svar.

Pullup skall jag testa att disabla i sprutet på listan att testa är även att trigga både Home och Trigger på fallande flank, hoppas inte ECU'n misstycker med exakt samma home och trigger punkt.

Filter däremot så är allt redan avslaget.

/Juggas
Tack till:
Alutech Raceparts
Däckcentrum
Pennzoil
Användarvisningsbild
turboamazon
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
Ort: Västerås

Inlägg av turboamazon »

Tror inte det är så bra att få båda signalerna ungefär samtidigt. Kan ju bli så att den ena kommer före den andra en gång och sen tvärtom vid nästa triggning. Autronic larmar om man har triggningen för nära varandra.

Det går inte att flytta en magnet?
10,15s @ 219km/h i en bubbla från 1960
6 sidor reportage i Street & Strip nr 6 2009

9,55s @ 236km/h med 1641cc i en Ghia
Användarvisningsbild
Juggas
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre sep 05, 2008 9:57 am
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Juggas »

turboamazon skrev:Tror inte det är så bra att få båda signalerna ungefär samtidigt. Kan ju bli så att den ena kommer före den andra en gång och sen tvärtom vid nästa triggning. Autronic larmar om man har triggningen för nära varandra.

Det går inte att flytta en magnet?
Vi testade med båda signalerna på falling flank och det gick "bra" dvs det vart ingen skillnad, tändningen backades ändå....
Pullup test gav heller ingen skillnad.
Vad vi däremot gjorde som nu gör att tändningen är där den skall vara och inte backas är att vi ställde in Variable Trigger Angle i en map, så nu gör tändningen det den skall göra......MEN (som amen i kyrkan) inte fan varvar bilen mer ändå......Variable Trigger Angle känns bara som en workaround eftersom Triggern inte fungerar som den skall men för stunden och felsökningen funkar det.

Motorn varvar upp till 7000 en kort stund sen faller den till 6500 där står den och vandrar lite upp och ner utan att vare skjuta på insug eller avgassidan........ungefär som ett soft övervarvningskydd, nu bygger den ju inte laddtryck längre dock eftersom inte tändningen backas........så det är troligen alltså två fel, tändningsbackning och varvbegränsning av ngn anledning.

Ideer som poppar upp är:
- ventilsläpp.....det rasslar dock inget......55kg inspänningstryck på den primära fjädern, kör dubbla..

- ngt med bränslesystemet, vågor/pulser i fuelrailen kanske.....dock magrar den inte ut.......

- ngt med tändningen trots allt, att vi tappar gnistor.........skall testas med att köra fördelare istället och helt utesluta sprutets tändningsstyrning.

/Juggas
Tack till:
Alutech Raceparts
Däckcentrum
Pennzoil
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Använd Honeywell GT1, och punkter av vanligt blötjärn att trigga på.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Fast nu kör väl Juggas med cop spolar och en trigger. Nord och syd magneter för att sprutet ska veta vart motorn är
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Såg inte sista kommentaren från honom om att byta till fördelare igen. Läste faktiskt i feber-diset inte så koncentrerat genom de andra inläggen.

Den här typen/metoden att trigga på är inte vanlig. Är styrsystemet Haltech och hur exakt ser remskivan ut? var sitter magneterna och så vidare.

Min rekommendation står kvar..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar