VW AAZ 1.9TD Vilken turbo/pump?

En plats för olje-brännare!
Båtdoktorn
Ganska mycket laddtryck

VW AAZ 1.9TD Vilken turbo/pump?

Inlägg av Båtdoktorn »

Håller på byta motor i en golf mkIII
Kamrersdrevet har lossnat på den som sitter i. Fick även med en 1.6td

Vilken turbo /diesel pump är "bäst"?
Ska va pendlar bil så gå bra å dra lite soppa.... om det går

Har tre pumpar

(1) 0460494286 1.9Td
(2) 0460494388 1.9Td (EGR)
(3) 0460494182 1.6Td

och två olika agg
K03
k14
FredrikMoström
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av FredrikMoström »

Beror lite på vad du vill ha för karaktär på bilen? K14 tål lite mer effekt men har lite långsammare spoolup man den hänger med långre upp i registret. Med k03 så har du betydligt mindre avgashus och mycket snabbare spoolup men turbon tappar sin effektivitet strax över 3000rpm så den är egentligen bättre om man drar mycket släpvagn och inte gillar och gasa så mycket. Pumpen ska inte spela någon roll för det sitter 9mm fördelarhuvud i alla tre. Men turbopump är ju att föredra iaf. Billigt kommer den att gå oavsett om inte någon har varit och ställt på pumpen.

Mvh/Fredrik
Båtdoktorn
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Båtdoktorn »

Läst att det går att byta "Boost pin" från 1,6td för den ska ge mer bränsle vid laddtryck.

Någon som har provat?
Hur mycket mer bränsle drar den mot vad det ger?

http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=579.0
FredrikMoström
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av FredrikMoström »

Jo det är no inga problem att göra det. jag moddade min egen genom att kapa ett djupare jack i den och jag har då inte upplevt att den skulle dra så hemstk mycket mer.
Rasmus 85
För mycket laddtryck

Inlägg av Rasmus 85 »

FredrikMoström skrev:Beror lite på vad du vill ha för karaktär på bilen? K14 tål lite mer effekt men har lite långsammare spoolup man den hänger med långre upp i registret. Med k03 så har du betydligt mindre avgashus och mycket snabbare spoolup men turbon tappar sin effektivitet strax över 3000rpm så den är egentligen bättre om man drar mycket släpvagn och inte gillar och gasa så mycket. Pumpen ska inte spela någon roll för det sitter 9mm fördelarhuvud i alla tre. Men turbopump är ju att föredra iaf. Billigt kommer den att gå oavsett om inte någon har varit och ställt på pumpen.

Mvh/Fredrik
Har en liten fråga,varför går 1,6 d pumparna att skruva upp minst 4-5 varv,å ändå kan man ha en normal tomgång,om man har skruvat bort tomgångsskruven vill säga,har haft några 1,6 d caddy,men på min nuvarande golf 3td från 97 med egr skiten,så gick det knappt att skruva 1 varv på bränslet,innan tomgången rusade upp till ca 1500 varv,trots att jag skruvat bort tomgångsskruven,en kompis hade samma problem på sin turbokonverterade 1,9d,fick ingen fjong alls i bilen förrän jag lånade ut en av mina trogna 1,6d pumpar :twisted: som var skruvad till max,men som sagt pumparna ska ju ha 9mm bränslehuvud på både 1,6d/td samt 1,9d/td men det måste ju vara något inne i pumpen som begränsar bränslet.. :?:
wccc.fi är ett forum
Båtdoktorn
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Båtdoktorn »

Bild

Startade den igår men det droppar lite diesel ur "15".
Har fått fram att det ska sitta någon oring runt pinnen som är märk "4".
Hur ska jag komma åt den. Måste hela pumpen rivas?

eller droppar det tät som rörmokaren brukar säga..
:roll:
Båtdoktorn
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Båtdoktorn »

noech
Forumsberoende

Inlägg av noech »

nån som kan leta fram hur man byter till 10mm pumphuve från en tdi pump till 1.9td pumpen å kanske?
de vore mycke tacksammt
"En snöboll i skrevet"
Båtdoktorn
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Båtdoktorn »

noech skrev:nån som kan leta fram hur man byter till 10mm pumphuve från en tdi pump till 1.9td pumpen å kanske?
de vore mycke tacksammt
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=6427.45

Tror att det är rätt
Båtdoktorn
Ganska mycket laddtryck

Re: VW AAZ 1.9TD Vilken turbo/pump?

Inlägg av Båtdoktorn »

Vad kan det vara om aaz suckar till vid 2800rpm känns mest på högre växlar?
Skriv svar