VW AAZ 1.9TD Vilken turbo/pump?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lör jul 19, 2008 6:08 pm
- Ort: Övik
VW AAZ 1.9TD Vilken turbo/pump?
Håller på byta motor i en golf mkIII
Kamrersdrevet har lossnat på den som sitter i. Fick även med en 1.6td
Vilken turbo /diesel pump är "bäst"?
Ska va pendlar bil så gå bra å dra lite soppa.... om det går
Har tre pumpar
(1) 0460494286 1.9Td
(2) 0460494388 1.9Td (EGR)
(3) 0460494182 1.6Td
och två olika agg
K03
k14
Kamrersdrevet har lossnat på den som sitter i. Fick även med en 1.6td
Vilken turbo /diesel pump är "bäst"?
Ska va pendlar bil så gå bra å dra lite soppa.... om det går
Har tre pumpar
(1) 0460494286 1.9Td
(2) 0460494388 1.9Td (EGR)
(3) 0460494182 1.6Td
och två olika agg
K03
k14
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 73
- Blev medlem: ons okt 06, 2010 11:08 pm
- Ort: Bjurholm
Beror lite på vad du vill ha för karaktär på bilen? K14 tål lite mer effekt men har lite långsammare spoolup man den hänger med långre upp i registret. Med k03 så har du betydligt mindre avgashus och mycket snabbare spoolup men turbon tappar sin effektivitet strax över 3000rpm så den är egentligen bättre om man drar mycket släpvagn och inte gillar och gasa så mycket. Pumpen ska inte spela någon roll för det sitter 9mm fördelarhuvud i alla tre. Men turbopump är ju att föredra iaf. Billigt kommer den att gå oavsett om inte någon har varit och ställt på pumpen.
Mvh/Fredrik
Mvh/Fredrik
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lör jul 19, 2008 6:08 pm
- Ort: Övik
Läst att det går att byta "Boost pin" från 1,6td för den ska ge mer bränsle vid laddtryck.
Någon som har provat?
Hur mycket mer bränsle drar den mot vad det ger?
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=579.0
Någon som har provat?
Hur mycket mer bränsle drar den mot vad det ger?
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=579.0
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 73
- Blev medlem: ons okt 06, 2010 11:08 pm
- Ort: Bjurholm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 171
- Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
- Ort: Pedersöre, finland
Har en liten fråga,varför går 1,6 d pumparna att skruva upp minst 4-5 varv,å ändå kan man ha en normal tomgång,om man har skruvat bort tomgångsskruven vill säga,har haft några 1,6 d caddy,men på min nuvarande golf 3td från 97 med egr skiten,så gick det knappt att skruva 1 varv på bränslet,innan tomgången rusade upp till ca 1500 varv,trots att jag skruvat bort tomgångsskruven,en kompis hade samma problem på sin turbokonverterade 1,9d,fick ingen fjong alls i bilen förrän jag lånade ut en av mina trogna 1,6d pumparFredrikMoström skrev:Beror lite på vad du vill ha för karaktär på bilen? K14 tål lite mer effekt men har lite långsammare spoolup man den hänger med långre upp i registret. Med k03 så har du betydligt mindre avgashus och mycket snabbare spoolup men turbon tappar sin effektivitet strax över 3000rpm så den är egentligen bättre om man drar mycket släpvagn och inte gillar och gasa så mycket. Pumpen ska inte spela någon roll för det sitter 9mm fördelarhuvud i alla tre. Men turbopump är ju att föredra iaf. Billigt kommer den att gå oavsett om inte någon har varit och ställt på pumpen.
Mvh/Fredrik


wccc.fi är ett forum
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lör jul 19, 2008 6:08 pm
- Ort: Övik
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lör jul 19, 2008 6:08 pm
- Ort: Övik
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lör jul 19, 2008 6:08 pm
- Ort: Övik
http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?topic=6427.45noech skrev:nån som kan leta fram hur man byter till 10mm pumphuve från en tdi pump till 1.9td pumpen å kanske?
de vore mycke tacksammt
Tror att det är rätt
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lör jul 19, 2008 6:08 pm
- Ort: Övik
Re: VW AAZ 1.9TD Vilken turbo/pump?
Vad kan det vara om aaz suckar till vid 2800rpm känns mest på högre växlar?