Sen tänker jag montera in en 200D motor. Fördelen med Asconan är att den väger 1000 kg och är smidig och lätt. 200D motorn och asconan är mycket billiga i dagens läge.
Turbokonverteringen gör jag endast för att den ska dra mindre om man ställer upp turbotrycket på max, utan att röra bränslepumpen. Jag har för mej att det är så iallafall.
Ska också montera en intercooler.
Med mina teorier så skulle asconan dra 0.5 liter milen. Med tanke på att W124 200D drar 0.6 och väger mycket mera och har högre luftmotstånd.
Ska endast ha trafikförsäkring. Mitt mål är att den ska dra runt 0.5 liter milen blandat.
Då har jag några frågor till er:
1. Gäller trafikförsäkring för mej om det skulle hända något, än fast den är turbokonverterad från 75 hk till 90 hk?
2. Visst drar en Turbodiesel mindre än en diesel utan turbo om man har ställt upp laddtrycket till max, utan att röra bränslepumpen?
3. Visst går det att montera en 200D i en ascona b som är nyare än 1975? Står att man behöver ändast ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning, på garaget.
Har ni några synpunkter eller kommentarer så är det bara posta

Jag bor i stan så jag har inte lust att betala 4000 i vägskatt