Turbokonvertera W124 200D i Opel Ascona B

En plats för olje-brännare!
volvo740-88
För lite laddtryck

Turbokonvertera W124 200D i Opel Ascona B

Inlägg av volvo740-88 »

Jag håller på med ett litet projekt. Jag ska införskaffa mej en Opel Ascona B mellan 70-talet och 1981. Alltså skattebefriad.

Sen tänker jag montera in en 200D motor. Fördelen med Asconan är att den väger 1000 kg och är smidig och lätt. 200D motorn och asconan är mycket billiga i dagens läge.

Turbokonverteringen gör jag endast för att den ska dra mindre om man ställer upp turbotrycket på max, utan att röra bränslepumpen. Jag har för mej att det är så iallafall.
Ska också montera en intercooler.

Med mina teorier så skulle asconan dra 0.5 liter milen. Med tanke på att W124 200D drar 0.6 och väger mycket mera och har högre luftmotstånd.

Ska endast ha trafikförsäkring. Mitt mål är att den ska dra runt 0.5 liter milen blandat.

Då har jag några frågor till er:
1. Gäller trafikförsäkring för mej om det skulle hända något, än fast den är turbokonverterad från 75 hk till 90 hk?

2. Visst drar en Turbodiesel mindre än en diesel utan turbo om man har ställt upp laddtrycket till max, utan att röra bränslepumpen?

3. Visst går det att montera en 200D i en ascona b som är nyare än 1975? Står att man behöver ändast ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning, på garaget.

Har ni några synpunkter eller kommentarer så är det bara posta :)
Jag bor i stan så jag har inte lust att betala 4000 i vägskatt :hihi:
Rasmus 85
För mycket laddtryck

Inlägg av Rasmus 85 »

Utan att ställa upp pumpen har du nog svårt att få laddtryck..
wccc.fi är ett forum
volvo740-88
För lite laddtryck

Inlägg av volvo740-88 »

Rasmus 85 skrev:Utan att ställa upp pumpen har du nog svårt att få laddtryck..
Det jag mest undrar är om en Turbodiesel drar mindre än en diesel utan turbo?
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

Intressant projekt! Har själv funderat en del på ett liknande projekt. Har faktiskt ett lite på g, kolla opellänken i min signatur.

Problemet med just en 200d i en Ascona blir tråget. 200'an har bulan framåt, medans Asconan har den bakåt. Går såklart att bygga om tråget. Men både tråg och oljepumparna på dom motorerna är i aluminium, så alusvets lär behövas. Annars tror jag att man får ner en 200 i Opeln ganska lätt.

Se till att få fatt på en femväxlad låda med överväxel också. Många 200'or har 4 växlat, utan överväxel på fyran. Asconan brukar väl ha 3.6? någonting i utväxling i bakaxeln? Då behövs lite överväxel för att det skall bli behagligt att köra diesel.

"Rätt" turbo bör ge bättre (lägre) bränsleförbrukning. Tror att man i det läget är ute efter laddtryck ifrån ganska låga varv, dvs en ganska liten turbo. Kanske ifrån VW 1.9 tdi? Ungefär samma motorstorlek.

Sedan tror jag inte att man behöver vara så rädd för att skruva upp lite på pumpen. Mer bräsnle ger ju mer laddtryck, så man kan få effekt på lägre varv. Åker själv 1450kg Merca med 250 turbo, påställd ungefär halvvägs. Den ligger ganska stadigt på ca 0,7 liter milen. Inte så illa.

Reggning är busenkelt. Så länge man håller sig inom effektgränserna, och inte bilen blir för tung på framaxeln. Lär inte vara några problem för din del. Årsmodell -75 spelar ingen roll om du byter till diesel. Det går alldeles utmärkt att byta till diesel fram till -92 utan några intyg osv.

När och om bygget kommer igång, så får väldigt gärna visa bilder!
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Laddtryck och lite bränsle ger väl mest en sänkning av utsläppen, inte så mycket sänkning av förbrukning?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
volvo740-88
För lite laddtryck

Inlägg av volvo740-88 »

The skrev:Laddtryck och lite bränsle ger väl mest en sänkning av utsläppen, inte så mycket sänkning av förbrukning?
Vad menar du? Vi säger att en 2 liters motor drar 0.6 liter milen.
Sen monterar man en turbo och IC, sedan höjer turbotrycket till max, utan att ändra bränslepumpen. Hur mycket skulle den dra då?

Jag vet att mer sås = mer effekt. Men man kan faktiskt få mer effekt utan att ha mer sås.

Effektivare förbränning kallas det. Men hur effektivt det är är en annan fråga.
volvo740-88
För lite laddtryck

Inlägg av volvo740-88 »

Kjell Niklasson skrev:Intressant projekt! Har själv funderat en del på ett liknande projekt. Har faktiskt ett lite på g, kolla opellänken i min signatur.

Se till att få fatt på en femväxlad låda med överväxel också. Många 200'or har 4 växlat, utan överväxel på fyran. Asconan brukar väl ha 3.6? någonting i utväxling i bakaxeln? Då behövs lite överväxel för att det skall bli behagligt att köra diesel.

"Rätt" turbo bör ge bättre (lägre) bränsleförbrukning. Tror att man i det läget är ute efter laddtryck ifrån ganska låga varv, dvs en ganska liten turbo. Kanske ifrån VW 1.9 tdi? Ungefär samma motorstorlek.

Sedan tror jag inte att man behöver vara så rädd för att skruva upp lite på pumpen. Mer bräsnle ger ju mer laddtryck, så man kan få effekt på lägre varv. Åker själv 1450kg Merca med 250 turbo, påställd ungefär halvvägs. Den ligger ganska stadigt på ca 0,7 liter milen. Inte så illa.

Reggning är busenkelt. Så länge man håller sig inom effektgränserna, och inte bilen blir för tung på framaxeln. Lär inte vara några problem för din del. Årsmodell -75 spelar ingen roll om du byter till diesel. Det går alldeles utmärkt att byta till diesel fram till -92 utan några intyg osv.

När och om bygget kommer igång, så får väldigt gärna visa bilder!
Vad menar du?

Ja, en liten enkel lätt-tryckare som hjälper till. Men hur mycket man får ner är också viktigt att veta. Kan ju vara onödigt om det kostar mer än vad det ger.
bonden
För mycket laddtryck

Inlägg av bonden »

1. Gäller trafikförsäkring för mej om det skulle hända något, än fast den är turbokonverterad från 75 hk till 90 hk?

Om den ökade motoreffekten upptäcks, och kan ha varit en del av orsaken till olyckan så riskerar du att få sänkt eller ingen ersättning.. Dvs om du skrapar nån när du fickparkerar så har det ingen betydelse t.ex.
Din effekt kommer för övrigt inte att öka till 90 häst om du låter pumpen vara.

2. Visst drar en Turbodiesel mindre än en diesel utan turbo om man har ställt upp laddtrycket till max, utan att röra bränslepumpen?
Ja, förbränningen förbättras. Hur mycket detta rör sig om varierar mellan motorer. På en 200d borde det göra ganska liten skillnad, men dock en skillnad.
3. Visst går det att montera en 200D i en ascona b som är nyare än 1975? Står att man behöver ändast ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning, på garaget.

Samt att den nya motorn måste uppfylla krav för vridmoment och effekt. Om det inte är specifierat av biltillverkaren gäller max 20% effektökning och 10% vridmoment ökning. kolla upp detta noggrant då 200D:n Kan vara för vridstark för din bil! (enl. sbp)

Mvh
volvo740-88
För lite laddtryck

Inlägg av volvo740-88 »

bonden skrev:1. Gäller trafikförsäkring för mej om det skulle hända något, än fast den är turbokonverterad från 75 hk till 90 hk?

Om den ökade motoreffekten upptäcks, och kan ha varit en del av orsaken till olyckan så riskerar du att få sänkt eller ingen ersättning.. Dvs om du skrapar nån när du fickparkerar så har det ingen betydelse t.ex.
Din effekt kommer för övrigt inte att öka till 90 häst om du låter pumpen vara.

Ja, förbränningen förbättras. Hur mycket detta rör sig om varierar mellan motorer. På en 200d borde det göra ganska liten skillnad, men dock en skillnad.

Samt att den nya motorn måste uppfylla krav för vridmoment och effekt. Om det inte är specifierat av biltillverkaren gäller max 20% effektökning och 10% vridmoment ökning. kolla upp detta noggrant då 200D:n Kan vara för vridstark för din bil! (enl. sbp)

Mvh
Okej, en 200D har 74 hk och virdmoment 123 Nm

Men hur blir det om jag väljer en 1.6 eller 2.0?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Opel_Ascon ... 1975-81.29

Jag tänkt att går man då från hur många hk bilen har just med den motorn eller är det ca en gräns?
Freddas_ascona
För mycket laddtryck

Inlägg av Freddas_ascona »

Asconan är godkänd för 150hästar och 300 nm om man monterar tex rekordens bromsar fram..

Det är 1.9an

1.2 och 1.6 vet jag inte
Fredrik Lindgren.. Umeå

Bygger på en Ascona b även kallad Saapel
Knacket
Lite mer laddtryck

Inlägg av Knacket »

Men snälla vän, hur har du tänkt att få nått laddtryck utan bränsle?
Mer bränsle=Mer avgaser=Mer laddtryck.

En turbokonvertering av din typ av motor är värdelös både för bränsleförbrukningen och effekten om du inte ökar bränslet!

Ställ upp pumpen det som går och var mindre hård på gasen istället! :thumbright:
Användarvisningsbild
daniel.s
För mycket laddtryck

Inlägg av daniel.s »

håller med knacket till 100%...för att öka laddtryck måste du ha mer avgaser och de får du om du ställer på pumpen inte till max men näst intill! lycka till med projektet dit!
Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

Knacket skrev:Ställ upp pumpen det som går och var mindre hård på gasen istället! :thumbright:
Precis! Det var ungefär det jag var ute efter, fast min förklaring kanske inte var lika tydlig. Bränsleförbrukningen styr man med gaspedalen.

Den här är kanske av intresse också? http://opelsportclub.net/FAQ/regpapper/110056.pdf
bonden
För mycket laddtryck

Inlägg av bonden »

Knacket skrev:Men snälla vän, hur har du tänkt att få nått laddtryck utan bränsle?
.....
Ställ upp pumpen det som går och var mindre hård på gasen istället! :thumbright:
Min 300d laddade 0.6 med original pump inställning och utan belastning. Laddtryck är inga problem bara han använder rätt turbo.

Att ställa upp pumpen, är att göra det möjligt att gasa mer tekniskt sett.
Att ställa upp pumpen och sen gasa mindre kommer inte att ge mer ladd än originalpump och full gas t.ex.
Det kommer högst sannolikt att ha negativ inverkan på bränsleförbrukningen om inte pumpen ställs in noggrant, Eftersom påställningsskruven påverkar även andra saker som t.ex att varvtalet sjunker saktare = mer diesel under motorbromsning.
Men om pumpen ställs in av kunnig så kan du få en motor med mer effekt men oförändrad eller t.om. förbättrad bränseförbrukning.
Användarvisningsbild
kim_kim
För lite laddtryck

Inlägg av kim_kim »

Varför ladda i mer luft utan att ge mer bränsle? Det blir bara mottryck på avgassidan (skapat av turbon) som kommer att fungera som en strypning. Hela konceptet med förbränningsmotorer är att tillsätta lagom mycket luft till lagom mycket bränsle, speciellt om du vill köra snålt.

Min 250d är påställd max och verkar gå bäst vid 0,7bar, vid 0,9bar så verkar den istället gå sämre pga. ovanstående. Skulle tippa på att turbon går att skruva upp till 1,2-1,4bar men det är fullständigt meningslöst i mitt fall med orginalpump.

Tekniken är att ställa upp pumpen så mycket det går, sedan ställer man upp laddtrycket så att motorn inte ryker vid fullt gaspådrag.
MB L408D-73 Med 250D från W124-87 Under pågående renovering och ombyggnad!
SAAB 95 pågånde trimprojekt söker turbo!
Skriv svar