Gammal kaross på nytt chassie
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: mån dec 29, 2008 5:52 pm
- Ort: Mariestad
Gammal kaross på nytt chassie
Hejsan!
Har en idé som ligger och gror...
Har en gammal amerikansk midsizebil med självbärande kaross stående, dålig botten.
Någon som vet om någon har flyttat över en kaross på en modernare, sportigare bilchassie och fått det genom SBP?
Typ ta bort karossen på en krocka Supra och ersätta den karossen med tex en Ford Falcon (exempel).
Är lite less på vingliga jänkare, men gillar utseendet...
Åsikter, idéer och tips är välkomna...
Har en idé som ligger och gror...
Har en gammal amerikansk midsizebil med självbärande kaross stående, dålig botten.
Någon som vet om någon har flyttat över en kaross på en modernare, sportigare bilchassie och fått det genom SBP?
Typ ta bort karossen på en krocka Supra och ersätta den karossen med tex en Ford Falcon (exempel).
Är lite less på vingliga jänkare, men gillar utseendet...
Åsikter, idéer och tips är välkomna...
Dodge Coronet -66
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
Klart det GÅR att ta plåt från en gammal bil och bygga ihop med en nyare, men det är ju inte nått pissenkelt när man bygger på bilar med självbärande kaross (som typ allt i normalbilsväg varit läääänge).
Finns ju en S70 som är "ombyggd" till en PV look med skärmar osv, men det är ju som sagt inte nått man bara monterar på. Allt utom skärmarna är ju bärande del av konstruktionen på en bil med självbärande kaross.
Finns ju en S70 som är "ombyggd" till en PV look med skärmar osv, men det är ju som sagt inte nått man bara monterar på. Allt utom skärmarna är ju bärande del av konstruktionen på en bil med självbärande kaross.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Som The säger vist går det och det är ju inte helt omöjligt . Men man ska ha en jäkla massa kunskap å ett helvetes tålamod . Men varför inte göra ett helt nytt chassi och tex ta som du nämde grejer från en krockad Supra alternativt nån större BMW som donator bil . Vilket är betydligt enklare å tar förmodligen mindre tid oxå och kostnaden blir nog den samma om inte mindre i slut ändan
mvh AFFE
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: mån dec 29, 2008 5:52 pm
- Ort: Mariestad
Nej, jag pratar bara om bilar med självbärande kaross, både den nya och gamla...hauge skrev:du blandar inte ihop kaross med ram nu????... för på en supra t.ex är ram o kaross samma sak (förutsätter att supran har självbärande kaross)
Det jag tänkte var att typ dela bilarna vid trösklarna och låta innerskärm och torped följa med chassiet (från den nyare bilen) och sen ställa på den gamla karossen och skarva ihop där... Ungefär så att innertröskeln kommer från det nyare chassiet och yttertrösklen från den gamla karossen...The skrev:Klart det GÅR att ta plåt från en gammal bil och bygga ihop med en nyare, men det är ju inte nått pissenkelt när man bygger på bilar med självbärande kaross (som typ allt i normalbilsväg varit läääänge).
Finns ju en S70 som är "ombyggd" till en PV look med skärmar osv, men det är ju som sagt inte nått man bara monterar på. Allt utom skärmarna är ju bärande del av konstruktionen på en bil med självbärande kaross.
Vid överdelen av torpeden blir det en skarv... Hmm... Vet inte om jag förklarar nog bra..
Men den gamla bilen som jag har, är helt utan golv (efter en misslyckat försök att bygga en helt ny framvagn/subframe) men trösklarna och uppåt finns kvar...
Jag tänker lite som med bubbla/beach byggy... typ...
Dodge Coronet -66
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: mån dec 29, 2008 5:52 pm
- Ort: Mariestad
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 34
- Blev medlem: ons jun 11, 2008 1:02 pm
Du tenker som denna Mustangen som blev uppbygd førr några år sedan.??....
http://www.sn65.com/SN65%20story.htm
http://www.sn65.com/SN65%20story.htm
Jag hittade ingen bra artikel men den här Chevyn fick modernare hjulupphängning och motor från BMW fast behöll orig utseende
http://www.bilsport.se/news.php?id=53852
http://www.bilsport.se/news.php?id=53852
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Jo där var den http://www.wheelsmagazine.se/nyhetsarki ... 345951.ece
Film http://www.streetfire.net/video/1961-ch ... 167433.htm
Film http://www.streetfire.net/video/1961-ch ... 167433.htm
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: mån dec 29, 2008 5:52 pm
- Ort: Mariestad
Japp, SÅÅ tänkte jag...blazerteam skrev:Du tenker som denna Mustangen som blev uppbygd førr några år sedan.??....
http://www.sn65.com/SN65%20story.htm
Inte plocka på en massa eftermarknadsgrejor, utan helt enkelt kombinera en gammaldags kaross med ettt nyare chassie...
Dodge Coronet -66
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
Dodge Coronet cab -66
Plymouth Barracuda -65
Mitsubishi Legnum VR4 -97
Mitsubishi Starion -86
Impalan i Wheels blev aldrig godkänd utan hamnade visst hos nån ny ägare i USA
J-O Arthursson
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Generellt sett är den typen av bygge inget som SFRO rekommenderar. Det är svårt att få balksystemen i olika självbärande karosser att lira ihop. Det blir ofta rätt mycket pusslande och mekande, som gör att det blir onödigt tungt och klumpigt.
Dessutom klassas ett sådant fordon normalt sett som amatörbyggt fordon ändå, vilket gör att man vinner inte så mycket på att använda en befintlig platta.
Jag tycker att det brukar bli en bättre lösning att bygga en ny bärande ram istället, en balkram eller någon fackverkslösning.
Alternativt bygga om den självbärande karossen man har och anpassa den till den nya drivlinan. En Falcon med Supradrivlina skulle inte behöva så fantastiskt stora ändringar i bottenplattan, och då behåller man ju Falconens identitet normalt sett, vilket kanske kan vara trevligt på vissa sätt.
/Gustaf
Dessutom klassas ett sådant fordon normalt sett som amatörbyggt fordon ändå, vilket gör att man vinner inte så mycket på att använda en befintlig platta.
Jag tycker att det brukar bli en bättre lösning att bygga en ny bärande ram istället, en balkram eller någon fackverkslösning.
Alternativt bygga om den självbärande karossen man har och anpassa den till den nya drivlinan. En Falcon med Supradrivlina skulle inte behöva så fantastiskt stora ändringar i bottenplattan, och då behåller man ju Falconens identitet normalt sett, vilket kanske kan vara trevligt på vissa sätt.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå