Vinterprojekt, Crescent Skoterett (sleeper)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
patrikh
För mycket laddtryck

Vinterprojekt, Crescent Skoterett (sleeper)

Inlägg av patrikh »

Drog på mig ett litet vinterprojekt i helgen! Tanken är att behålla den härliga patinan, och gömma in en 80cc vattenkyld crossmotor under plåten utan att kapa något i det yttre! Blir nog en utmaning..

Nåja en halvtaskig bild på åbäket också:

Bild

Och är det någon som har en 80cc motor till salu, eller vet någon som har så är jag mer än tacksam för tips! Kan köpa en hel cross för rätt pris med.

(ps. original flintamotorn är även till salu, 2pet fot fläktkyld :wink: )
smokke
Forumsberoende

Inlägg av smokke »

he he den blir ball juh :thumbright:
Humbug
För mycket laddtryck

Inlägg av Humbug »

antar att d va du som mailade mig...angående hojen så är den såld för längesen....lycka till me projektet dock
Skrotsamlare, och skrotletare!

I min ägo just nu :

Yz426.
Apollo 1956 (14 års moppen...:)).
Nån drac i delar....säljes...finns ej motor.
atv 110cc kina maskin...
säkert mer skit.
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Crossmotor känns lite tråkigt när det ska föreställa en moped, det finns ju faktiskt moderna mopedmotorer som man kan få 70-90cc på och mer än tillräcklig effekt... :twisted:
patrikh
För mycket laddtryck

Inlägg av patrikh »

Jo visst är det en moppe, men det är inte så heligt för mig så länge det ser ut som en moppe!
Och då en moppemotor med 70-90cc trim kostar några gånger fler än en crossmotor som redan har den effekt jag eftersträvar är valet inte så svårt :wink:

Men en moppemotor med bra flås är absolut inte uteslutet, får se vad för kul man får tag i!
Användarvisningsbild
Linus Malmsten
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Linus Malmsten »

Det här kan nog bli riktigt roligt, som att stoppa in en Porsche motor i en Bubbla :lol: Undvik snabb gas så du inte sliter bort bakskärmen.
patrikh
För mycket laddtryck

Inlägg av patrikh »

Övermotoriserat är kul :wink:
En plan är skivbromsar från fiddy eller liknande så man får stopp på den också :hihi:
Humbug
För mycket laddtryck

Inlägg av Humbug »

om du kommer ha skivbromsar så kommer det ta bort sleeper utseendet lite. varför inte skaffa ett monarscoot vrak, o bygga om så att monarscooter bakdelen passar på crossdelen - massa arbete insparat, o sen montera lyse för att få sleeper look...?
Skrotsamlare, och skrotletare!

I min ägo just nu :

Yz426.
Apollo 1956 (14 års moppen...:)).
Nån drac i delar....säljes...finns ej motor.
atv 110cc kina maskin...
säkert mer skit.
patrikh
För mycket laddtryck

Inlägg av patrikh »

Vet inte om jag förstår riktigt hur du menar där humbug med monarscootbakdel och så men det går säkert det med!

Jag fortsätter dock på mitt spår, skivor påverkar såklart sleeperstuket lite men inte så iögonfallande ändå hoppas jag!
Användarvisningsbild
Linus Malmsten
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Linus Malmsten »

Det räcker såklart med skiva till framhjulet :D
patrikh
För mycket laddtryck

Inlägg av patrikh »

Det gör det nog!

Fick tag på en kx60 för vettig peng idag. Lagom liten motor så det ska nog både få plats och gå ganska bra tror jag :)
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

patrikh skrev:Det gör det nog!

Fick tag på en kx60 för vettig peng idag. Lagom liten motor så det ska nog både få plats och gå ganska bra tror jag :)
Najs! Upp med bilder! :thumbright:
patrikh
För mycket laddtryck

Inlägg av patrikh »

Provade att lägga i motorn igår, trångt blir det! Men ska röja lite i garaget så man kan flytta in den där istället för vardagsrummet :lol:
Sen ska vinkelslipen få tala ut så kanske den nästan får plats..

Märkte ett problem ganska snabbt, kommer förmodligen få köra mellanaxel för att få dreven att lira utan att motorn hänger ut på högersidan.
Någon som har några tips på lösningar? Om det finns något färdigt alternativ att köpa som man kan modifiera eller om det bara är att ställa sig i svarven och göra en egen?

Skulle även behöva få tag på drevämnen (små!) ca. 20-25 kugg som har samma bredd som crossdrev, tips?

Och bilder kan jag nog slänga upp ikväll! :thumbright:
patrikh
För mycket laddtryck

Inlägg av patrikh »

Här kommer lite bilder! Motorn är endast ditlagd, ska kapas bort lite fästen och annat så den ska både ner en hel del, plus bakåt så mycket det går!

Bild
Bild

Klurade lite idag, ifall man kör med mellanaxel för att få dreven att lira kan man kanske klämma dit en skivbroms på den axeln med om det får plats. Då får man både bra nyp i bromsen och så syns det inte så mycket! :thumbright:

Som ni ser så blir det trångt för kylare och avgas, får se hur det ser ut när motorn är på sin rätta plats!
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck

Inlägg av Lars J »

patrikh skrev:Provade att lägga i motorn igår, trångt blir det! Men ska röja lite i garaget så man kan flytta in den där istället för vardagsrummet :lol:
Sen ska vinkelslipen få tala ut så kanske den nästan får plats..

Märkte ett problem ganska snabbt, kommer förmodligen få köra mellanaxel för att få dreven att lira utan att motorn hänger ut på högersidan.
Någon som har några tips på lösningar? Om det finns något färdigt alternativ att köpa som man kan modifiera eller om det bara är att ställa sig i svarven och göra en egen?

Skulle även behöva få tag på drevämnen (små!) ca. 20-25 kugg som har samma bredd som crossdrev, tips?

Och bilder kan jag nog slänga upp ikväll! :thumbright:
Förmodligen är det 420 kedja på din motor, isåfall kan du köra med monkey bakdrev, finns ner till 24 tänder.
Skriv svar