RWD bil med bakmonterad motor som går regga med 86hk?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

RWD bil med bakmonterad motor som går regga med 86hk?

Inlägg av larsat »

Snackat runt lite o tydligen ska VW typ 3 gå regga med 90hk, tänkte kolla om någon vet om några andra intressanta bilar som har motor bakmonterad orginal?

Fiat Abarth har väll bakmonterad motor o RWD oxå, fler förslag på vettiga bilar, hellst som inte kostar en förmögenhet :)
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Renault 8 är helcoola! tror dom fanns med 110hp!

/F
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Visst fanns Skoda Rapid med turbomotor på 90hk?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jonas Bylund
Bild
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Simca 1000/1100 eller nåt sådant.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

fredde_vit_pv skrev:Renault 8 är helcoola! tror dom fanns med 110hp!

/F
reneult 8 fanns med en gordini utgave.. tror det var åver 140hk, da topplokket åsså var xflow.. med 2x doble 40mm forgassere..
løsning: reneault 16 motor, vil passe mot lådan, da det er reneult 330 lådan fra r 16 i reneult 8 å 10( som åsså var hekkmotor) kansje r20 å lådan passer??

psst. var skivebromsar på dom rundt om :thumbright: dog bare 3 :twisted: hjulbolter
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Tack för svar! Resonerar lite såhär:

Renault 8 verkar ju skapligt lätta runt 7-800kg o finnas med rätt starka motorer 89hk iaf.

Skoda Rapid är för ny, bilen måste vara äldre än 76.

Corvair'en är för stor o tung.

Simca 1000 verkar intressanta dom finns med upp till 103hk o väger runt 7-800kg, 1100an däremot är tydligen framhjulsdriven.

I övrigt vad jag hittat som är intressant är Fiat 500, 600, 850, 126 & 133 men dom verkar ha ganska låg effekt, runt 30hk orginal så det blir nog svårt att regga med 86hk.

Målet är att ha nån liten rolig bil med MC motor som drar lite soppa o som ändå rör på sig skapligt o med vettiga bromsar & väghållning samtidigt.

Alternativet är att köpa en mindre MC motor, typ 250-500 & skaffa en Fiat 126a o regga med bytt motor.
Visserligen vill man säkert byta bromsar fram/bak o även diff bak m.m. o då kanske man ändå blir tvungen regga som ombyggt fordon, o då är det väl helt plötsligt totalvikten som gäller, o då kan man förstärka karossen med bur m.m. likagärna.

En fördel med dom är att de tillverkades i Polen fram till -00 så man kan nog få tag i en gammal bil + en reservdelsbil, även om årsmodellen kanske inte är så viktig om man ska regga som ombyggt fordon, bara den är äldre än 88 så man slipper katalysator.


Suzuki 750ES -82 motor är bara vad jag har just nu, men det går ju skaffa klenare motor oxå för att få godkänd men då måste man ju på me turbo direkt efter bes :)
Dessutom kan man ju köra MS sprut o då går de ju klena ner effekten lite om man bromsar den i bänk.

Fiat 127 verkar ju ändå finnas med 1,3L 8V 74hk motor, så en sådan borde rent effektmässigt inte vara några problem att regga med 86hk?
MEN ska jag ha MC motor så vill jag nog bygga en fastmonterad diff i chassiet bak o bygga dit några lämpliga drivaxlar o då får man kanske bygga egna bärarmar oxå bak, helt plötsligt kanske det inte går regga den utan att göra en SFRO bes?
Dessutom gäller detta bilar efter -77 o då kanske man ska rikta in sig på en SFRO ombyggt fordon direkt?

Golvet behöver jag inte bygga om allt, men lite i bakänden o en bur vore ju inte fel, samt att man byter bromsar runt om o gör om bakvagnen helt o byter motor, något mer som krävs för ombyggt fordon?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Blandade visst ihop Fiat 126 & 127, 127an är framhjulsdriven så det är inget alternativ.

Ska man iofs regga som ombyggt fordon får man väll sätta motorn var man vill?

126orna har svansmotor däremot.. men verkar svårt hitta nån gammal modell i Sverige? Dom har iaf tillverkats från 72 så kanske går hitta utomlands.

Dock så har dom bara 26hk som mest, det är lite väl klent :P

Dom kanske går regga med 40hk & då får man ladda 1 bar om det ska hända nått..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Har börjat vela lite om man inte ska ta o skaffa en golf 1 -75a o köra framhjulsdrift istället, dom verkar ligga på 50-69hk o bör väll klara att reggas med en 86hk motor?
Eller en Fiat 127.

Vad tror ni om att bulta fast en diffklump mellan rambenen fram o ha en MC motor snett ovanför/framför med kedja imellan, alternativt en kort kardan o sedan försöka hitta några drivaxlar som passar eller göra egna?

Borde inte detta gå igenom en vanlig regbes som utbytt motor?
Är ju inga direkta ingrepp på karossen mer än nå stag lite här o där.

Någon som har nån bra lösning på hur man skulle lösa det med back, vet att det ska gå använda sig av en startmotor men hur ska man lösa drivningen isåfall?

Mycke frågor, har eg aldrig hållt på med framhjulsdrift heller :)
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Inlägg av SRyLul »

Valmöjligheterna ökar ju rejält om du kan tänka dej framhjulsdrift.
Enligt bilprovningens lista får en Golf B, dvs från -75, reggas med 74kW (ca101hk) utan ombyggnad. Bara att boka tid för regbes mao.
Ett alternativ kan kanske vara Saab V4? -66 eller nyare kan reggas med upp till 110kW,150hk. 8)
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Men låt säga att man skaffar en Golf1a o plockar ur motor o låda o sen svetsar en ram som passar mot orginalrambenen, var i man placerar en diffklump av RWD modell ex. Mercedes eller BMW, (hellst en med lamelldiff), och sedan gör adaptrar till antingen orginaldrivaxlar för Golfen, eller att man gör adaptrar i båda ändar o kör med några av andra märken..
Sedan förhöjer man ramen uppåt o placerar MC motorn ovanför diffen o kör kedja mellan motor o diffklump?

Detta förutsätter ju att drivaxlarna i sig har någon slags splines, det kanske brukar sitta i lådan?
Är inte så insatt i delade bakaxlar överhuvudtaget..

Kan bilprovningen börja gnälla då på att man gjort för stora modifikationer, även om motorn ligger innanför effektgränserna men påstå att man måste göra en SFRO besiktning eller dyligt?

Visserligen har man bytt ut växelådan och ersatt den av en lamelldiffklump men det är väll inget som BORDE förbjuda en vanlig regbes, lådan sitter ju i MC motorn o att man har kastat dit en diffklump för att kunna fästa drivaxlarna ska väll dom inte behöva bry sig om? :roll:

Visserligen går det inte sladda runt i en FWD bil på samma sätt som en RWD men å andra sidan blir det ett ganska roligt bygge iaf o förhoppningsvis går den köra rätt snålt o ha som pendlarbil, tyvärr så väger väll en Golf1a endel mer än t.ex. en Fiat 126a.

Blir man tvungen att göra SFRO besiktning så kan jag likagärna skaffa en 126a o bygga RWD med en vassare motor..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Om det går att regbes en Golf 1a -75a med bakaxeldiffklump fram o MC motor över/framför samt nåra distanser till drivaxlarna och ha en startmotor som backfunktion så känns det som det skulle kunna vara ett kul projekt att börja med iaf, men om det krävs SFRO besiktning så känns det tveksams då blir det nog till att bygga på nå annat..
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Finns flera hundkojor besiktigade med Suzuki Swift GTImotor i Sverige.
Kolla hundkoja.com. Även om nån lyckats få igenom utan att besiktiga som ombyggt fordon så är det nog det lättaste och egentligen enda möjligheten.
När du besiktar som ombyggt fordon så behöver man inte ta hänsyn till hur mycket hästar bilen haft från början heller.
Jag tycker du ska leta upp nån gammal svansmotor bil. Och det finns Skoda äldre än 75 också.
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Inlägg av SRyLul »

Om du inte ändrar bromsarna så kan den antagligen inte klassas som ombyggt fordon?
För att förenkla bygget, kan du inte behålla transmissionen? Då slipper du massor av bekymmer.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Om bilen är en 75a så är det nog skapliga bromsar (skivor fram iaf) men äldre bilars bromsar är ju inte mycke att hurra för.
Ombyggt fordon är helt klart intressant då bilen fortf är skattefri o får ha betydligt mer effekt än orginal.
Amatörbyggt fordon med rörchassie osv är inte intressant till att börja med.
Sen är det ju självklart roligare med RWD men får fundera vidare lite..
Det ska ju hellst inte vara nån väldigt udda bil heller, blir så dyrt med delar o framförallt svårt att hitta..
Har för dålig koll på FWD för att veta om man kan behålla transmissionen, vet inte hur det ser ut, det går säkert men har man MC motor får man ju dubbla växellådor även om man inte använder den som sitter på MC motorn.

Det som är kul med MC motor är ju att man får lite annan växling o dom är rätt ettriga om det är skapliga kammar om man jämför me en tråkig bilmotor.
Största problemet att lösa är väll att man måste ha backväxel men det tror jag går lösa med en startmotor någonstans.
Skriv svar