Bmw E3 2800

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
BakAxel
För mycket laddtryck

Bmw E3 2800

Inlägg av BakAxel »

Köpte en lagomt fräsch E3:a -70 för någon månad sen med några tvåor på bromsar, styrleder samt "bra att veta" på ett rosthål i höger sparklåda, och lite fusklagningar som inte står i bes.protokollet men ändå ska fixas..

Så nu sitter jag och funderar på lite olika alternativ, trippel förgasare eller insprutning...jag siktar på mellan 220-270 körbara hästar, vad blir billigast och håller en orenoverad bottendel som gått 7 eller 17tusen mil för dom effekterna? vad ska jag göra/köpa till/byta med toppen, är det värt att låta en kille som vet vad han gör porta toppen? och passar en 5-växlad låda från nån nyare bmw med "gamla"M30 motorn på min?

om ni tycker att jag frågar dumma frågor så är det därför att jag inte har skruvat annat än lite diesel, b20 och tvåtaktare innan så det
skulle vara kul om nån kunde komma med lite tips och synpunkter på min fiina 18-årsbil :) Edit: det sitter en M30b28 i den..

bilder kommer så fort jag har en kamera som funkar..min mobilkamera är trasig, men den är mattsvart med röda stripes, den röda färgen är original..tror den heter Malaga
Senast redigerad av BakAxel den sön jul 10, 2011 12:07 am, redigerad totalt 3 gång.
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Kul med fler gamla e3!

Vad det gäller växellåda passar flera 5-Växlade på M30 motorn. (från e28,e24,e34 och tom. e32 Bara de suttit ihop med m30 tidigare.)
Dock kommer det saknas uttag för hastighetsmätare som du antagligen har nu.
Möjligen att det kan finnas någon 5-Vxl. låda från 633 eller e12 5-Serie som har wire.

Motortekniken överlåter jag till andra, men om det gäller nya prylar blir nog inte trippla förgasare någon billig historia.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
BakAxel
För mycket laddtryck

Inlägg av BakAxel »

jamen va bra, då kan man ju slänga i en 5-växlad låda i den :)

jo, det vet jag...och det är lite på grund av just priset på förgasarna som jag funderar på att ha insprutning
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det kan bli mer eller mindre spännande få plats med insprutnings-insug på en E3 på grund av det gigantiska broms-servot. Jag satte dit den hydrauliska från en E28 som får tryck av styrservo-pumpen, då sparar man mycket plats.

Jag skulle försöka trycka ner en 3.5 liter om du vill ha lite mer grund-effekt och kanske sikta på en kamaxel. Kanalerna är lätta att porta fel, de är redan "för stora" så man ska mest putsa till sätet och ta bort fula kanter fabriken lämnade efter fräsning. Med fritt avgassystem och bra tuning så har du 220+ hk sugmotor redan där.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende

Inlägg av E34 RRT »

mattias skrev:Det kan bli mer eller mindre spännande få plats med insprutnings-insug på en E3 på grund av det gigantiska broms-servot. Jag satte dit den hydrauliska från en E28 som får tryck av styrservo-pumpen, då sparar man mycket plats.

Jag skulle försöka trycka ner en 3.5 liter om du vill ha lite mer grund-effekt och kanske sikta på en kamaxel. Kanalerna är lätta att porta fel, de är redan "för stora" så man ska mest putsa till sätet och ta bort fula kanter fabriken lämnade efter fräsning. Med fritt avgassystem och bra tuning så har du 220+ hk sugmotor redan där.
för stora kanaler...har ni flödat en original topp??
Niklas.E
BakAxel
För mycket laddtryck

Inlägg av BakAxel »

okej, men hur ska man få tag i en M30b35 billigast då? vilka bilar sitter dom i...

sen har jag nog bestämt mig för att bygga insprutning, vilket märke ska man köpa...
om man kör korta "trattar" så borde det ju rymmas mellan bromsservot och motorn..eller?
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
E24
För mycket laddtryck

Inlägg av E24 »

[quote="Daniel-635"]Kul med fler gamla e3!

Möjligen att det kan finnas någon 5-Vxl. låda från 633 eller e12 5-Serie som har wire.{/quote]

Kul med E3or! ;)
Som Daniel skrev så finns de 5-Vxl låda från E12 och E12 baserade E24or.
En sån låda har jag på min. Alltså 5-Vxl låda med wire och funkar klockrent med hastighetsmätaren och allt.

/Farre
BMW E24 635 CSi (m106)
BMW E3 3.0Si
BMW E34 M5
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... sc&start=0
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

det ligger en komplett 3,5 med kabelstam, motorstyrning och allt i garaget till salu
Bild
BakAxel
För mycket laddtryck

Inlägg av BakAxel »

Jonas: du har pm

E24: tack för infon, är det bara växellåds balken/fästet som måste byggas om eller är det nå mer? :)
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

E34 RRT skrev:för stora kanaler...har ni flödat en original topp??
Det är för stora kanaler för det register den har, du måste till med mycket kamaxel och högre varv än de 6500 varv som den har original för att göra kanalerna rättvisa. Det är lite därför dom vaknar så fint högre upp i registret original, då börjar gas-hastigheten bli vettig.
Jo, jag har flödat en M30B35 med 47 mm insugsventil, helt orörd ligger den en bit över 200 cfm @ 28" vilket du måste kämpa rätt hårt för att komma ikapp med i en Volvo-topp, tyvärr är kamaxel-utbudet inte vad det borde vara men det beror ju mer på vippor och geometri-problem när man börjar trimma. Sen att svängningsdämparen har en tendens att vilja göra skilsmässa ifrån motorn vid 7200 rpm hjälper ju inte jakten på topp-effekt, åtminstone med sugmotor.
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende

Inlägg av E34 RRT »

hmmm...intressant, tycker det verkar som ingen riktigt har haft inresse att flöda och porta en topp från en M30, men det tycks ju finnas nån som har haft intresse!!! skulle gärna vilja veta lite mer om vad du/ni har kommit fram till!? förlåt att vi kladdar i din tråd.. :roll:
Niklas.E
BakAxel
För mycket laddtryck

Inlägg av BakAxel »

Det gör inget, man lär sig ju nåt iaf :)
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja, om det är nåt jag kommit fram till så är det : "Mer kamaxel!!" :)
BakAxel
För mycket laddtryck

Inlägg av BakAxel »

Jajjemen :D
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck

Inlägg av E3-Otto »

Fränt!!

grattis till den mest excellenta vagnen genom tiderna ;)

Ang bromsservo...

Ska du köra separata trattar.. bmw m5 så kommer dom luta 30gr vilket borde hjälpa till.

ska du köra med plenum så funkar den äldre typen av insug som förövrigt är bmws snyggaste också :D
Det finns i mitt förråd.

behövs mer plats så släng dit ett servo från 02 tex, det gjorde jag.

separata insug, kam och grenrör i en 3,5a borde ge 250hk plus. Jag bromsade samma som en 3,0 M3 med min gamla b9 spis omkring 280-290hk.
http://www.youtube.com/watch?v=Fbs4YdnK2oo
http://www.youtube.com/watch?v=fJuEOltjU8c

Nu har jag större motor och fuggar.

Lycka till! ska bli kul att se vad du hittar på!
Fråga på om det är något du undrar! :thumbright:

/Otto
Skriv svar