Sida 1 av 3

Den optimala raggarbilen, Bonneville 64. 540in är hemma!!

Postat: tis jan 11, 2011 8:47 pm
av D.Svanberg
Tjena jag tänkte dela med mig av lite bilder på min bil som är på väg in i fas 3.

Bilen köpte jag som då var orginal i februari 2009 i norrköping på väg hem där ifrån så rasar lådan, väl hemma bestämmer jag
mig för att ta ut motorn (pontiac 389a) och kolla över och vässa lite. passade på att montera luftfjädring på den då också.

Så här såg den ut 2009
Bild

Sen så till 2010 ville jag ha lite mer fart i den och efter en del olika ideer (köpte först en halv färdig pontiac 428 kompressormotor men den vart ståendes) så byggde jag och farsan ihop en ganska snikig 454 chevabb med dubbelturbo och csu förgasare, bromsade den hos Dr ernie i början på juli. Gick riktigt bra men vi fick backa av väldigt med laddtrycket för jag ville bara ha cirka 600hk eftersom motor var heltgjuten.

Den här effekten körde jag med
Bild
Bild
lite bilder innan vi hitta rätt laddtryck, körde utan nån styrning bara på fjädrarna
Bild
Bild

Första riktiga provturen var på Hot Rod Reunion där jag även fick burnout priset :D
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Körde cirka 250 rätt hårda mil med den utan problem innan jag tappa oljepickupen men det hände hemma på uppfarten när
den gick på tomgång så det gick bra.

Men då mycke vill ha mer så har jag köpt en cbb 540 nu som ska turbomatas, men den kommer först om ett par veckor så
nu håller jag på att byta ut framvagnen till en corvette c4 87a,

Så här ser den ut i dagsläget
Bild
Bild
Bild
Bild

MVH Daniel

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Postat: tis jan 11, 2011 8:53 pm
av G.Nauta
Riktigt tuff bil! Har för mig att jag såg den på mantorp park någon gång i somras. Som sagt, optimal raggar bil med lagom mos! :thumbright:

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Postat: tis jan 11, 2011 8:56 pm
av Painlake Racing
Hoppas motorutrymmet blir lika snyggt med nya motorn :thumbright: Din bil är helt klart en inspirationskälla! Lite mer info om gamla motorn och kringutrustning vs nya skulle nog uppskattas av många ;)

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Postat: tis jan 11, 2011 9:32 pm
av johanF
skoj att se denna igen prata me dig i rätvik.ska bli skoj att se hur den blir denna gången. :thumbright:

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Postat: tis jan 11, 2011 10:45 pm
av Harmångersbon
Älskar bilar som bryter mönstret. Å denna ligger på Topplistan helt klart!!

Ska bli kul å se samt höra 540:n till sommaren..... 8)

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Postat: ons jan 12, 2011 5:20 pm
av D.Svanberg
PBM Racing skrev:Hoppas motorutrymmet blir lika snyggt med nya motorn :thumbright: Din bil är helt klart en inspirationskälla! Lite mer info om gamla motorn och kringutrustning vs nya skulle nog uppskattas av många ;)

Det var inga dåliga kommentarer tack så mycke.

Ja gamla motorn var eller är en 454 borrad 0,30 från mitten 70talet med såna där "truck" toppar dom med dom minsta kanalerna
som vi gröpde ur lite, sen vev och stakar är gjutna orginal grejer men i bra skick fortfarande.
Kamen är en comp cams mekan cam som är alldeles för vass men det var va som fanns tillgängligt, kan lägga in en bild på kamkortet sen. Vanligt edelbrock performer insug, msd btm tändnig, CSU 850 blåsigenom förgasare, aeromotive btr, turbos vet jag inte riktigt vad det är men typ från en volvo eller saab har folk sagt.

Den var ju tack vare att jag körde med en th350 och en standard turbin väldigt seg upp till cirka 3000rpm där laddtrycket kom och då vart det ju oftast hjulspinn.

Nya motorn är ett merlin 3 block med ohio vev och stakar, je custom kolvar 8,8 i kompression med mina 990 toppar.
Kam och turbos är inte bestämt än men jag kommer fortfarande att köra förgasare på den och antagligen en msd 7531 box med crank trigger och en crab fördelare då jag kommer flytta bak motorn typ 25cm.

Lådan är en th400med transbrake

Effekt målet är bara precis fyrsiffrigt och fortsatt gatvänligt.

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Postat: ons jan 12, 2011 7:23 pm
av Painlake Racing
Upphör inte att förvånas över hur bra V8:orna svarar på överladdning. 600hk vid 0,6bar på en snikmotor :thumbright: Man kanske skulle få tummen ur och muttra ihop en egen snikturbosmälla nån gång snart ;)

Några frågor till:

Bränslesystem? (98 oktan?)
Grund-bränsletryck?
Tändkurva?
Vad går slangarna precis i början på tryckrören till?
Hur har du gjort med vevhusventilationen? (gissar ju på varsin colaflaska ;))

Såå, nu fick jag nog med det mesta, så kan vi fortsätta med superlativen sen ;)

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Postat: ons jan 12, 2011 7:38 pm
av nicke.t
stenhårt de här kommer följas.V8+turbo is the shit. :thumbright:

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Postat: ons jan 12, 2011 9:03 pm
av Stener
Tror jag bodde granne med dig på Veidec Festival på Mantorp Park ifjol. Trodde inte de va sant när jag såg att någon äntligen vågat satt turbo(s) i en cruiser v8!

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Postat: ons jan 12, 2011 9:13 pm
av D.Svanberg
PBM Racing skrev:Upphör inte att förvånas över hur bra V8:orna svarar på överladdning. 600hk vid 0,6bar på en snikmotor :thumbright: Man kanske skulle få tummen ur och muttra ihop en egen snikturbosmälla nån gång snart ;)

Några frågor till:

Bränslesystem? (98 oktan?)
Grund-bränsletryck?
Tändkurva?
Vad går slangarna precis i början på tryckrören till?
Hur har du gjort med vevhusventilationen? (gissar ju på varsin colaflaska ;))

Såå, nu fick jag nog med det mesta, så kan vi fortsätta med superlativen sen ;)
Blyfri 95 givetvis :D
7 psi och stiger till 15.8 vid fullt ladd
Tändningen kommer jag inte ihåg men btm boxen sänker ju tändningen jäms med laddet jag sänkte 2 grader per psi
Wastegatearna
Tanke var ett snyggt uppsamlingskärl men det vart aldrig gick bara rakt ut i luften (den ventilera knappt nåt ändå)

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Postat: ons jan 12, 2011 9:14 pm
av D.Svanberg
Stener skrev:Tror jag bodde granne med dig på Veidec Festival på Mantorp Park ifjol. Trodde inte de va sant när jag såg att någon äntligen vågat satt turbo(s) i en cruiser v8!
Ja vi kanske talades vid någe?

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Postat: ons jan 12, 2011 9:16 pm
av D.Svanberg
johanF skrev:skoj att se denna igen prata me dig i rätvik.ska bli skoj att se hur den blir denna gången. :thumbright:
Ja det minns jag, får höra av mig nån gång när jag är på tjörn så jag får komma förbi och kolla dina projekt, Brosan min bor ju där

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Postat: ons jan 12, 2011 9:30 pm
av Christian L
Tuff bil! :thumbright:

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Postat: lör jan 15, 2011 11:56 am
av D.Svanberg
I går kom det hem ett par gördlar
Bild

Här är kam kortet, ganska vass men jag tyckte det gick ganska bra ändå lagom rupplig tomgång :D
Bild

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Postat: lör jan 15, 2011 11:59 am
av Geronimo
pörrigt :thumbright: