Sida 1 av 1

Bygga om bromssystemet till tvåkrets?

Postat: tor jan 20, 2011 1:45 pm
av Race-Jimmy
sitter å lurar, visst borde man kunna köra bak och frambromsarna på varsin utgång på huvudbromscylindern? ena fram å den andra bak å bara fördela med T-kors? eller blir de tvärdåligt?? har en bil med ABS som skall bantas bort

Sen en reducering till bakbromsarna bara innan T-kopplingen... eller? :whistle:

Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?

Postat: lör jan 22, 2011 11:59 pm
av j björk
Det går väl, annars kan man ju köra som vanligt med hö fram vä bak på en krets, och vise versa

Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?

Postat: mån jan 24, 2011 8:02 am
av Race-Jimmy
tänkte köra med hydraulisk handbroms, då skulle de passa bättre på detta vis, å en backventil till bakre kretsen. Men vad händer om man får haveri på rören bak tex. tappar man all bromsverkan då, fram oxå?

Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?

Postat: ons jan 26, 2011 10:36 pm
av Johan Posth
Det fungerar, så har jag byggt på banracebilarna.
e36 m3 bromsar runt om och m3 huvudcylinder.
Tog främre uttaget på cylindern till fram och bakre till bakkretsen.
Har inte fått några konstiga fenomen att den bromsar mer bak eller fram utan det fungerar riktigt bra.
Kör helt utan reduceringar. Och bilen har haft ABS innan

Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?

Postat: tor jan 27, 2011 12:28 pm
av Race-Jimmy
sen, om man ska koppla bakbromsarna ihop med en hydraulisk handbroms, maste man ha en san har backventil innan eller efter handbromsen? http://www.raidopower.se/fordelningsventil/1018-0" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?

Postat: tor jan 27, 2011 4:49 pm
av JoBy
Nån sån borde inte behövas. Fattar inte vad den ska lösa för problem.

Med handbroms-spaken i viloläge är 'in' och 'ut' portarna ihopkopplade. Det är för att oljan i oket ska kunna pressas tillbaka till oljebehållaren. 'In' porten kopplas inte till någon behållare utan till bromsledningen som kommer framifrån. Med handbroms-spaken i viloläge är den bara en del av bromsledningen.

När man drar i handbromsen stängs kanalen mellan portarna och kolven pressar oljan till bromsoket.

Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?

Postat: fre jan 28, 2011 12:12 am
av Race-Jimmy
hehe, ok, tackar för den joby! ska testa utan först

Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?

Postat: ons jan 28, 2015 5:36 pm
av wiseby
Vad säger SFRO om detta?
Hade tänkt att göra detta på min golf och den ska ju vara gatreggad.

Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?

Postat: ons jan 28, 2015 6:00 pm
av StefanM
det går nog inget bra, handbromsen ska vara ett separat system

Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?

Postat: ons jan 28, 2015 6:07 pm
av wiseby
Jo handbromsen måste vara mekanisk.
Hydraulisk handbroms kopplas i serie med bakre kretsen och har bara en in och en utgång, kopplas efter eventuell red-ventil för att inte påverka kraften från den hydrauliska handbromsen.

Frågan var då hur SFRO reagerar på att man kör en enkel krets bak till reducerings-ventilen och Hydraulisk handbroms och efter det splittar det med ett T.kors till varje hjul? Orginal på min golf mk2 går det 2 ledningar ifrån huvudcylindern och bak till den lastkännande ventilen.
Orginal är det 2.krets med diagonal indelning på kretsarna.

Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?

Postat: tor jan 29, 2015 9:03 am
av therealpinto
Kretsindelning fram/bak är inget problem i sig, bara bromskraftfördelningen blir rätt. Vissa rekommenderar att anslutningen närmast servot/tryckstången ska gå till främre kretsen men i praktiken tror jag inte det spelar så stor roll.

Hydraulisk "sladdbroms" är lite känsligt, enligt reglerna ska bromsarnas manöverorgan påverka alla fyra hjul. Jag har någon gång godkänt bilar där själva cylindern till "sladdbromsen" sitter monterad men spaken är borttagen. Då kan man ju inte bromsa bakhjulen separat i det utförande som bilen godkänts i.

En rent teknisk kommentar; om man inte har backventilen/fördelningsventilen så kan bakbromsarna låsa sig om man trycker på fotbromsen samtidigt som "sladdbromsen" är åtdragen. Det släpper normalt sett om man trycker ned fotbromsen tillräckligt hårt men det är ju inte så bra om det händer när man kör. Står man still är det mest bara irriterande...

Gustaf

Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?

Postat: tor jan 29, 2015 10:34 am
av JoBy
Att ha ett helt separat system med egna ok på bakskivorna borde väl vara ok? Då är ju bilen original bromssytem orört.

Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?

Postat: tor jan 29, 2015 4:40 pm
av therealpinto
Mja...det är ju det där med att manöverorgan till bromsarna ska påverka alla fyra hjulen (undantaget parkeringsbroms). Så det är ett gränsfall.

Gustaf

Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?

Postat: fre jan 30, 2015 5:50 am
av wiseby
Är det ok att dra bromsrör i kupén?
Och sätta reduceringsventilen i kupén?

Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?

Postat: fre jan 30, 2015 4:11 pm
av therealpinto
Bromsrör i kupén är okej.

Reglerna säger att det inte får finnas manuellt manövrerbara anordningar för att justera bromsverkan mellan fram- och bakaxel. SFRO brukar tolka det som att reduceringsventil som går att justera är okej, om det krävs verktyg för att justera. Man bör inte heller montera den så den går att nå under färd.

Gustaf