M20B20 Turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
z3fox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis mar 24, 2009 5:04 pm
Ort: Jakobstad Finland

M20B20 Turbo

Inlägg av z3fox »

tänkte ladda min 320 e30 med turbo och nu är motorn upplockad.. Men tänkte höra mig för lite vad ni rekomenderar för komp, Svardade kolvar eller mls packning.
Tänker köra ms och tänkte ladda cirka 1-1,5 bar.
Projekt : e30 320
Brukis : e30 325
Leksak:Ski-Doo Mxz 700
FredhHolma
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: sön okt 24, 2010 9:02 pm
Ort: Luleå

Re: M20B20 Turbo

Inlägg av FredhHolma »

~8:1
mls så måste du plana topp och block
så rekomenderar svarvade kolvar om du har tight budget.
Men en svetsad topp och limmad originalpackning med svarvade kolvar skulle jag köra!
KÖPES!
328 eller e30 m3 kardan
Spridare 800cc+
E30 lamelldiff
618 tryckplatta
Bosch 040/044 pump
Ludde_
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: ons jun 17, 2009 12:08 am
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: M20B20 Turbo

Inlägg av Ludde_ »

b20 topparna har lite bättre gjutning än b25 topparna så om du känner att budgeten inte tillåter en svetsning och planing så hade jag bara monterat en ny original elring packning och ett par 12,9 bultar och åkt på original kompf.
e85 i tanken och någon som vet vad han gör framför datorn så är det troligtvis så du har roligast för minst slantar.
Turbo med lite luftigare avgasdel är inte heller fel så du slipper mottryck --> värme --> spikningar.

polaren åkte 430-440hk med ny packning och arp i sin b25a några hundra mil så bevisligen håller det om mapparen vet vad han håller på med!

skulle du tycka det är helfestligt med bmw turbo (vilket du kommer att göra 8) ) och tröttnar på effekten så skaffar du dig en b25 och gör det ordentligt!
Personligen tycker jag det känns lite "kasta pengar i sjön" att lägga ner tid/stålar på en b20


Mvh
Bmw m50b25turbo hx40 e85 192hk+
Kalle Ludvigsson
Ludde206@hotmail.com
0733644112
FredhHolma
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: sön okt 24, 2010 9:02 pm
Ort: Luleå

Re: M20B20 Turbo

Inlägg av FredhHolma »

98% går ju att flytta över till b25an :)

Även om du kör på e85 rekommenderas det ju att kompsänka ändå, om du inte kör bilen i bänk med knackavlyssning.
Gatmappa så är chansen att man spikar sönder motorn stor!
KÖPES!
328 eller e30 m3 kardan
Spridare 800cc+
E30 lamelldiff
618 tryckplatta
Bosch 040/044 pump
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: M20B20 Turbo

Inlägg av mattias »

Mycket bygger på att motorn mappas av någon med erfarenhet, det hjälper en hel del med E85 och jag skulle inte röra kolvar och förbränningsrum med det bränslet. M20B20 kanske inte låter så häftigt, men allt blir roligt med laddtryck. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
krillian
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2007 2:14 pm
Ort: Eslöv

Re: M20B20 Turbo

Inlägg av krillian »

M20b20 låter ballare än m20b25 speciellt på högre varv ;)

Jag skall köra turbo på min b20.

"recept" blir lite snik aktigt.

9.8 i komp. limmad packning, 12:9bultar. Audi s2/s4 wg och en schwitzer turbo med 48mm in.
Megasquirt ,e85 och ingen intercooler :mrgreen: :thumbright: . Koppling består av en in schimsad IX tryckplatta och 4puck sinter. Hade tänkt ladda ett 1bar vilket bör vara drygt 300hk.

Nu är min motor lite av ett hopkok, då toppen är den "nyare" 2 liters toppen samt
har dubbla ventilfjädrar, inget som rör direkt motorn så men aa.
Kristian Svendsen
0735008489
z3fox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis mar 24, 2009 5:04 pm
Ort: Jakobstad Finland

Re: M20B20 Turbo

Inlägg av z3fox »

ok tack för alla svaren..:) Bilen i sig själv är gamla brukisen som lämnade och stå efter att ha köpt ny brukis ( e30 325)
Budgeten är ingen större skillnad men tänkte prova laga en Snik motor först för att motorn i sig själv var mycket bra i skick och tänkte skulle se vad som lossar med orginal kolvar och orginal stackarna..
Får jag 300 pollar i den så är jag mycket nöjd då redan..:)
Projekt : e30 320
Brukis : e30 325
Leksak:Ski-Doo Mxz 700
krillian
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2007 2:14 pm
Ort: Eslöv

Re: M20B20 Turbo

Inlägg av krillian »

Oavset vad så snåla inte på en BB-mätare. Nu tänker jag iofs försöka låta någon annan mappa min bil åt mig, om jag inte ger mig på ett försök själv.
Kristian Svendsen
0735008489
dan vikman
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: ons apr 23, 2008 6:38 pm
Ort: Luleå

Re: M20B20 Turbo

Inlägg av dan vikman »

Jag kör också med m20b20 med turbo, 12.9 och MS. Sköt två topplockspackningar i somras som jag tror beror på dålig kunskap om mappning... Men jag tänkte fråga om ni kan rekommendera några turbos till en som inte är så insatt.

Kör nu med en TE05-12B turbo från en saab 9000 tror jag, har laddat typ 0.5-0.6 bar. Men om man ska ladda 1-1.5 bar på en sån här motor vad är då en lämplig turbo?
krillian
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2007 2:14 pm
Ort: Eslöv

Re: M20B20 Turbo

Inlägg av krillian »

Jag har valt en större turbo, närmare 400hk. För att få ner mottrycket ( som jag tror lite av en bov till att packningarna går ).

även lite också av att få laddtryck senare i registret. 1bar vid drygt 3500-4000varv hade varit perfekt för att sedan kunna dra till drygt ~7500rpm.
Kristian Svendsen
0735008489
dan vikman
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: ons apr 23, 2008 6:38 pm
Ort: Luleå

Re: M20B20 Turbo

Inlägg av dan vikman »

Jo större ska det bli. Får fundera och se vad det blir för nåt
krillian
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2007 2:14 pm
Ort: Eslöv

Re: M20B20 Turbo

Inlägg av krillian »

Nån som börjat bygga än?

Hämtat ut flänsar å lite annat smått. Även letat fram mitt gamla icke kat m20b20 block, funderar dock på att slänga i 323vev jag har liggandes och skaffa 323kolvar så man får 2.3liter istället. Fortfarande samma komp.

Ska se om jag får i något gammal m20 block&topp i min projekt bil ikväll som står stilla för tillfället så man kan bygga grenrör för turbo (orginal grenrör med påsvetsade rör/turbofläns)..
Kristian Svendsen
0735008489
dan vikman
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: ons apr 23, 2008 6:38 pm
Ort: Luleå

Re: M20B20 Turbo

Inlägg av dan vikman »

Sätter ihop min i helgen. Blev en HX35a med avgashus 12=)
krillian
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2007 2:14 pm
Ort: Eslöv

Re: M20B20 Turbo

Inlägg av krillian »

Smutt. Väldigt bra turbo val.

Ta lite bilder och släng upp här i tråden? Jag tänker göra likadant mest för att få visat lite olika installationer så det kanske underlättar för andra som är i samma stadie.
Kristian Svendsen
0735008489
z3fox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis mar 24, 2009 5:04 pm
Ort: Jakobstad Finland

Re: M20B20 Turbo

Inlägg av z3fox »

var kommer kompen att landa på om ja svarvar bort squishen helt på b20 kolvarna?? samt om jag inte svarvar kolvarna och lägger 3mm mls vad får jag för komp då??

har val 9,8.1 orginal?
Projekt : e30 320
Brukis : e30 325
Leksak:Ski-Doo Mxz 700
Skriv svar