Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Har skrivit och tittat på andras byggen här på forumet nu ett tag, så det är väl dags att starta en egen tråd då.
Ska samla ihop lite info (var att tag sedan man började med bilen, så man har glömt en del) så att ni får hela historien.
Här några smakprov så länge.
Först en bild på besiktnings "stuket".
Sen en bild på utprovningen av nya bakaxeln och 11" fälgarna.
Kommer mer så fort jag kan.
Ska samla ihop lite info (var att tag sedan man började med bilen, så man har glömt en del) så att ni får hela historien.
Här några smakprov så länge.
Först en bild på besiktnings "stuket".
Sen en bild på utprovningen av nya bakaxeln och 11" fälgarna.
Kommer mer så fort jag kan.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 816
- Blev medlem: ons apr 26, 2006 5:50 pm
- Ort: Karlstad
- Kontakt:
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Så trevligt att du starta en projekttråd.. hoppas den blir välfylld med bilder och info !
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Är i dagsläget utan garage då jag la ner firman i höstas, så några nya uppdateringar blir det inte än på ett tag.
Men jag tänkte visa lite bilder från projektets början, så får det bli aktuella bilder när jag får bilen under tak igen.
Men här i alla fall en bild på turbos,IC och primärtryckrör monterat.
Och här även med sekundär tryckrör på plats.
Men jag tänkte visa lite bilder från projektets början, så får det bli aktuella bilder när jag får bilen under tak igen.
Men här i alla fall en bild på turbos,IC och primärtryckrör monterat.
Och här även med sekundär tryckrör på plats.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
- Ort: Månkarbo
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Vet inte riktigt, jag hade turen att hitta dom på Blocket för en massa år sen.
Men jag har inte kunnat montera dom förrän jag bytte axel, då dom breddar 180mm inåt så tog dom i innerskärmarna med originalaxeln.
Men axeln jag har på nu är ca 50mm bredare/sida och då gick det precis.
på bilden ovan är det bara 245/60x15 däck men jag har nu 275/50x15 på och då fick rondellen jobba lite på skärmarna bak.
Ska på med breddare till sommarn.
Ska lägga ut lite mer bilder som visar/förklarar "problemet".
Men jag har inte kunnat montera dom förrän jag bytte axel, då dom breddar 180mm inåt så tog dom i innerskärmarna med originalaxeln.
Men axeln jag har på nu är ca 50mm bredare/sida och då gick det precis.
på bilden ovan är det bara 245/60x15 däck men jag har nu 275/50x15 på och då fick rondellen jobba lite på skärmarna bak.
Ska på med breddare till sommarn.
Ska lägga ut lite mer bilder som visar/förklarar "problemet".
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Här syns det lite hur djupa dom är innåt.
Monterade på Dana 35 axeln, hade precis fått drivaxlarna omborrade till 120x5, kvar var här att kapa gamla fästen och svetsa dit nya.
Monterade på Dana 35 axeln, hade precis fått drivaxlarna omborrade till 120x5, kvar var här att kapa gamla fästen och svetsa dit nya.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Det roliga med "nya" axeln och fälgarna är att spårvidden skiljer bara lite mot originalet.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Letar febrilt efter all beskrivning av bygget, men måste tyvärr få igång gamla datorn då den finns i den.
Men under tiden bjuder jag på några fler bilder.
Vänster downpipe påbörjad:
Här en bild på kardantunneln färdig svetsad:
Samma tunnel målad:
Fjäderbenen som ska på bak:
Skärmbreddningen som tyvärr måste till för att rymma 275 eller möjligen 295 däcken:
Sittastillstol:
Men under tiden bjuder jag på några fler bilder.
Vänster downpipe påbörjad:
Här en bild på kardantunneln färdig svetsad:
Samma tunnel målad:
Fjäderbenen som ska på bak:
Skärmbreddningen som tyvärr måste till för att rymma 275 eller möjligen 295 däcken:
Sittastillstol:
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Skoj med en tråd!
Ska bli kul att se hur det funkar med dubbelturbo
Ska bli kul att se hur det funkar med dubbelturbo
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Med en bil på 1200-1300kg och kanske +500hk så lär det nog skjuta på rätt ok tror/hoppas jag.
Får jag dessutom råd med M/H gatslicksen (325/50x15) jag kollat på så tror jag inte att det blir nåt problem med fästet.
Om tiden räcker till ska jag iväg på fredag och kolla på c4 lådan jag har blivit erbjuden.
Följde även med en "ny" converter med ca 2400rpm i stall.
Med lite tur har jag fullt ladd vid ca 2500rpm så det ser ut att kunna bli en bra kombo.
Men det är alltid lite lurt med converters, det som på en motor stallar vid 2400 kan ju på en annan motor stalla både högre och lägre.
Så framtiden får väl visa hur det blir med den saken.
Får jag dessutom råd med M/H gatslicksen (325/50x15) jag kollat på så tror jag inte att det blir nåt problem med fästet.
Om tiden räcker till ska jag iväg på fredag och kolla på c4 lådan jag har blivit erbjuden.
Följde även med en "ny" converter med ca 2400rpm i stall.
Med lite tur har jag fullt ladd vid ca 2500rpm så det ser ut att kunna bli en bra kombo.
Men det är alltid lite lurt med converters, det som på en motor stallar vid 2400 kan ju på en annan motor stalla både högre och lägre.
Så framtiden får väl visa hur det blir med den saken.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Har du tänkt göra något åt topparna eller så?
Har liggandes ett par E7TE toppar samt insug + gasspjäll från min Mustang...
Har liggandes ett par E7TE toppar samt insug + gasspjäll från min Mustang...
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Ang. mina toppar så är dom helt STD, är ju ganska lågt komp å så då motorn är "smoggad", så jag hade tänkt köra med dom från början.
Men annars lät ju dina toppar lite intressanta freddan302.
Passar på att lägger in även här mitt svar på en fråga jag fick om min bakaxeljigg i min tråd på filmer/bilder.
Då jag skulle på med mina 11" fälgar bak, som har extremt högt ET (breddar 80mm mer inåt) 180mm djupa på insidan, så behövde jag en axel som var lite bredare.
Alternativet hade annars varit inflyttning av hjulhus eller spacers.
Så valet föll på en Dana 35 från en Jeep Cherokee.
Denna axel är ca 50mm bredare/sida än originalet dessutom har de flesta Jeepaxlar en bra diff som bromsar diffen hårt.
Ang. jiggen så är det busenkelt att göra. (Har den en bit hemifrån så bilder kommer vid ett annat tillfälle.)
Det jag gjorde var att svetsa ett stort T av 50x50 fyrkantprofil.
Sen kapade jag ett 50mm långt 3" rör och delade det på mitten så jag fick 2 C-formade halvor, dessa svetsade jag sedan på 2 lika långa stumpar av 25x25 fyrkantsprofil som sedan svetsades på varsin sida av T-ets tak.
Sen svetsades en justerskruv på T-ets ben (för att kunna justera pinion-vinkeln).
Nu kunde jag lägga på en original axel på jiggen, axelrören i de C-formade rörhalvorna och diffhusets främre del (strax bakom medbringaren) på justerskruven.
Nästa steg var att mäta in mitten på både axeln och jiggen och se till att dessa hamnade i linje, samt att sen justera in medbringaren i 90gr vinkel mot jiggen.
När detta var gjort skruvade jag fast ett rör med rätt innerdiameter (så originalbultarna passade) i varje originalfäste.
Sen när det var gjort svetsade jag stag från dessa rör ner till jiggen och då det var gjort så var det bara att ta bort bultarna och lyfta bort axeln.
Nu sitter det alltså rör på rätt ställe i förhållande till jiggen.
Sen kan man antingen gör egna fästöron eller göra som jag gjorde, man är ju lite bekväm av sig, jag kapade helt enkelt bort fästena från originalaxeln.
NU ÄR DET DAGS FÖR DEN NYA AXELN!!!!!
Efter att alla fästen var bortkapade på Dana axeln så lade jag den i jiggen och mätte in mitten och pinionvinkeln.
Sen skruvade jag fast fästena i rören som jag hade svetsat tidigare i jiggen och VIPS så sitter alla fäste i rätt vinkel och på rätt plats.
Sen är det bara att svetsa fast dessa i axeln, MEN, svetsa lite växelvis mot föregående så inte axeln slår sig.
Sen är det bara att skruva lös den nya axeln från jiggen och montera den på bilen.
HEPP!
Men annars lät ju dina toppar lite intressanta freddan302.
Passar på att lägger in även här mitt svar på en fråga jag fick om min bakaxeljigg i min tråd på filmer/bilder.
Då jag skulle på med mina 11" fälgar bak, som har extremt högt ET (breddar 80mm mer inåt) 180mm djupa på insidan, så behövde jag en axel som var lite bredare.
Alternativet hade annars varit inflyttning av hjulhus eller spacers.
Så valet föll på en Dana 35 från en Jeep Cherokee.
Denna axel är ca 50mm bredare/sida än originalet dessutom har de flesta Jeepaxlar en bra diff som bromsar diffen hårt.
Ang. jiggen så är det busenkelt att göra. (Har den en bit hemifrån så bilder kommer vid ett annat tillfälle.)
Det jag gjorde var att svetsa ett stort T av 50x50 fyrkantprofil.
Sen kapade jag ett 50mm långt 3" rör och delade det på mitten så jag fick 2 C-formade halvor, dessa svetsade jag sedan på 2 lika långa stumpar av 25x25 fyrkantsprofil som sedan svetsades på varsin sida av T-ets tak.
Sen svetsades en justerskruv på T-ets ben (för att kunna justera pinion-vinkeln).
Nu kunde jag lägga på en original axel på jiggen, axelrören i de C-formade rörhalvorna och diffhusets främre del (strax bakom medbringaren) på justerskruven.
Nästa steg var att mäta in mitten på både axeln och jiggen och se till att dessa hamnade i linje, samt att sen justera in medbringaren i 90gr vinkel mot jiggen.
När detta var gjort skruvade jag fast ett rör med rätt innerdiameter (så originalbultarna passade) i varje originalfäste.
Sen när det var gjort svetsade jag stag från dessa rör ner till jiggen och då det var gjort så var det bara att ta bort bultarna och lyfta bort axeln.
Nu sitter det alltså rör på rätt ställe i förhållande till jiggen.
Sen kan man antingen gör egna fästöron eller göra som jag gjorde, man är ju lite bekväm av sig, jag kapade helt enkelt bort fästena från originalaxeln.
NU ÄR DET DAGS FÖR DEN NYA AXELN!!!!!
Efter att alla fästen var bortkapade på Dana axeln så lade jag den i jiggen och mätte in mitten och pinionvinkeln.
Sen skruvade jag fast fästena i rören som jag hade svetsat tidigare i jiggen och VIPS så sitter alla fäste i rätt vinkel och på rätt plats.
Sen är det bara att svetsa fast dessa i axeln, MEN, svetsa lite växelvis mot föregående så inte axeln slår sig.
Sen är det bara att skruva lös den nya axeln från jiggen och montera den på bilen.
HEPP!
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Då jag fortfarande har gamla datorn "trasig" (där all bygginfo finns) så kan jag bara bjuda på lite bilder.
Men här är i alla fall en bild på "hjärnan"/sprutet:
Den tillfälliga tanken (en omsvetsad 10l Jeepdunk):
Turbo grenrören:
Och här även en bild på det vänstra röret efter omsvetsning för att gå fri från styrsnäckan:
Men här är i alla fall en bild på "hjärnan"/sprutet:
Den tillfälliga tanken (en omsvetsad 10l Jeepdunk):
Turbo grenrören:
Och här även en bild på det vänstra röret efter omsvetsning för att gå fri från styrsnäckan:
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Det skulle vara väldigt roligt med lite kommentarer eller frågor, för då kanske jag kommer på saker jag ev. har glömt.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Re: Opel Commodore Coupé -70 V8 TT
Nån som har nåt bra förslag på hur man skall kalibrera mina wastegate's?
Vill ju att dom ska öppna lika på båda aggen.
Vill ju att dom ska öppna lika på båda aggen.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)