Broms på 740 -91 ABS hur gör man??

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Broms på 740 -91 ABS hur gör man??

Inlägg av Painlake Racing »

Har en Volvodepression :(

Hur jag än gör så går bromspedalen ner i golvet. Det bromsar bra men finns ingen reserv. Den läcker ingen olja. Slangarna flexar inte mycket heller.

ABS:en är för närvarande ur funktion (fattas givare vänster fram)


Bilen är en 745 gl/t -91 med ABS.
Från huvudcylindern går det två rör till ABS grunkan. Därifrån går det tre rör, ett till bakbromsarna och två till frambromsarna.

Huvudcylindern är bytt till en begagnad.
Har luftat bromsarna flera gånger med övertryck i behållaren, även testat att lufta med en person i bilen.


Någon som har några idéer? Ska till skroten igen och hämta en ABS grunka och byta den också.

Tacksam för snabba svar :)
Mvh Andreas
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Broms på 740 -91 ABS hur gör man??

Inlägg av Painlake Racing »

Vi har testat att lufta utan och med motorn igång.

Bak: Övertryck på oljebehållaren + traditionell luftning med person i bilen (pumpar upp tryck innan jag öppnar luftnippeln). Resultat: Högre pedal

Vänster fram: Samma tillvägagångsätt. Kommer knappt någon olja alls, bara rinner lite, ingen luft vad jag kan se. Resultat: Lägre pedal (mycket sämre)

Minns inte nu hur det fungerade höger fram.

Någon som har några idéer?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
izefuzzy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre sep 11, 2009 11:27 am

Re: Broms på 740 -91 ABS hur gör man??

Inlägg av izefuzzy »

renoverat eller bytt bromsok på bilen? för då kan det vara så att du satt oken på fel sida så luftnippeln hamnar nedåt. då får man inte ut luften.
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Broms på 740 -91 ABS hur gör man??

Inlägg av Painlake Racing »

Ska köpa en renoverad huvudcylinder och hoppas att problemet försvinner. Dyrt att köra Volvo!

Nej har inte haft bort något, nipplarna är uppåt :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Alex0512
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: tis okt 06, 2009 7:39 pm
Ort: Sala

Re: Broms på 740 -91 ABS hur gör man??

Inlägg av Alex0512 »

Har ingen aning om det kan ha något med det att göra.. Men det kan inte ha nått med bromsservon att göra? Bara en vild chansning.. Men har du kanske tänkt på.. hehe
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Broms på 740 -91 ABS hur gör man??

Inlägg av Painlake Racing »

Ja bromsservon hjälper ju bes killen att få ner pedalen i golvet ;) Utan servon känns det ganska ok. Men kopplar jag ur den så klagar de ju på det ;)

Men ok, det kan vara vettigt med bromsreserv om man nån gång måste tvärnita med fullastad bil.

Nu fungerar ju ABS också så jag kan bes helt ärligt :) Så ska ta och beställa en nyren, svindyr huvudcylinder och hoppas att det ger med sig.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Broms på 740 -91 ABS hur gör man??

Inlägg av Painlake Racing »

satt dit ny huvudcylinder men problemet är kvar. Ska plocka isär bromsarna igen och jobba lite med kolvarna och se till att de går lätt.

Sen kanske jag svarvar skivorna och byter belägg utifall att skivorna är koniska??

Några andra idéer? Skulle ABS klumpen kunna vara boven??? Vad innehåller den?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Broms på 740 -91 ABS hur gör man??

Inlägg av Painlake Racing »

Snart ställer jag bilen på skroten. Visst det brukar vara dålig broms på traktorer, men det här är ju löjligt!

Är det ingen som haft det här problemet eller är min bil så unik? Volvo ska ju vara så mycket enklare än allt annat... Så säg vad jag ska göra! Har aldrig haft det här problemet på en Saab...

Har bytt huvudcylinder, spärrat oken så det inte kan flexa nåt alls, kollat att slangarna inte bular sig när man bromsar, luftat på all möjliga och omöjliga vis!

Kan det ha med ABS klunsen att göra???
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Broms på 740 -91 ABS hur gör man??

Inlägg av Daniel-635 »

Hur började detta fenomen ?

Eller var det bilprovningen som kom med en första anmärkning ?
På en bil med ABS bromsar kan bromsrören gå knepiga vägar vilket gör dem extra svåra att lufta.

Om Huvudcylindern är 100% ok måste vätskan ta vägen någonstans!

Börja med att plugga bromsrören som går till ABS enheten, då ska pedalen bli stum annars är det huvudcylindern som är boven.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Broms på 740 -91 ABS hur gör man??

Inlägg av Painlake Racing »

Ja som vanligt så började problemen på Bilprovningen i Nybro, måste vara Sveriges bästa Volvo utrotare!

*Fick tvåa på rost i framvagnen som jag fick leta efter ett tag innan jag hittade.
*ABS indikering (någon hade plockat bort lampan).
*Bromskraftreserv otillräcklig (nåt i den stilen)
OCH hör och häpna:
*Ljudsignal ej tillfredställande :p

Samma bil rullade igenom året innan precis likadan :p

Huvudcylindern är ny! Så hoppas verkligen att den fungerar.

Men om det med ny huvudcylinder, nyren bromsar och nya slangar fortfarande är svampigt... Så måste det vara luft nånstans och enda stället jag kan tänka mig är om det är luft i ABS enheten, eller nåt annat fel i den, nåt membran eller nåt?? Vet ju inte hur den ser ut inuti :(

Det är lätt att stirra sig blind så inlägg likt det förra uppskattas.
Har bestämt mig för att lösa problemet, kosta vad det vill, posta resultatet här och sen be någon snäll moderator rensa bort allt Volvorelaterat i just den här tråden :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Broms på 740 -91 ABS hur gör man??

Inlägg av Painlake Racing »

Edit: Trodde du hade svarat i min projekttråd :p
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Skriv svar