max lutning på kardanen??

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
D.Svanberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre apr 23, 2010 4:05 pm
Ort: kilsmo

max lutning på kardanen??

Inlägg av D.Svanberg »

finns det nån max vinkel man kan ha (i höjdled) på kardanen?? den är cirka 140 cm lång

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Re: max lutning på kardanen??

Inlägg av Lasse »

Det beror ju lite på hur mycket bakaxel och sånt kan röra sig, men ca 5 grader i pinjongvinkel är nog en bra utgångspunkt på en bil med bakaxel och bussningar.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: max lutning på kardanen??

Inlägg av caterpillar »

skriften sier; ca 2gr.. pinjongenska peke ca 2gr nedåt; pga kræftene å gummiforinger som gir seg under ax...
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: max lutning på kardanen??

Inlägg av hauge »

I princip kan man ha så mycket som den tillåter utan att knyta sig. Problemen som uppkommer vid stora vinklar är vibrationer och förkortad livslängd. Minnet säger att man bör hålla sig under sju grader med tanke på livslängden.

5 grader som någon sade är väl vad jag personligen skulle sätta som max för att hålla vibrationerna nere och ha lite säkerhetsmarginal.

det som caterpillar var ute efter var att man brukar ha någon grads nedåtvinkling av pinjingen för att den skall hamna parallellt med utg. axel under belastning. Hur mycket beror på flex i bakvagn och vid vilken belastning man vill ha minst vibrationer.

Skall man ha större vinklar än nämnda kan man dela upp kardanen o använda stödlager. En som jag tycker snyggare lösning än det är att använda annan typ av knutar.
1: CV - knut ... (constant velocity) samma typ som används på framhjulsdrivna bilar
2: dubbel kardanknut - två knutkors som sitter väldigt nära varandra och i praktiken funkar som en cv - knut. Kommer inte ihåg vad man kallar den typen av "dubbelkardanknut". Tror man använder sånna ibland på kraftuttaget på traktorer.. på traktor/arbetsfordons-firmor borde man iaf hitta sånt.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar