Vad för pump till ett K-jetronik?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre aug 22, 2008 11:10 am

Vad för pump till ett K-jetronik?

Inlägg av Lepsyl »

Köpte nyligen en 242a med b21et och K-jetronik och pumpen under bilen kärvar och vill bara hoppa igång när man sparkar på den så tänkte byta innan bilen blir okörbar :roll:

Men då är frågan var man får tag i en pump?

Kollade mekonomen men dom skulle ha 2800kr vilket kändes lite väl.

Biltema har en pump dom påstår är till b23et vilket jag antar borde vara samma som b21 men den kostar bara 500kr och då står det att det är samma till 940 och då funderar jag på om det är tank pumpen och inte högtryckspumpen under bilen?

Någon som vet var man kan få tag i en pump som inte kostar så extremt mycket men som funkar? behöver ej vara original.
Oves Bror
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: fre mar 30, 2007 3:14 pm
Ort: Arvika

Re: Vad för pump till ett K-jetronik?

Inlägg av Oves Bror »

Funkar med en pump till en vanlig insprutare, typ F motor.
Vet att K-Jet använder högre bränsletryck men har kört med en vanlig pump på min B23E och inte märkt nån skillnad, kört den så i 2 år snart.
Nu är det möjligt att en ET kräver mer bränsle så att en vanlig pump inte räcker till men har svårt att tro det.
Och ja pumparna som biltema säljer för 5-600 är huvudpumpen. Söker du lite här på forumet så hittar du garanterat nån tråd där man testat hur bra dom är oxå.
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Vad för pump till ett K-jetronik?

Inlägg av *L.R* »

Det skiljer mellan pumparna till motorer med elektronisk insprutning och mekanisk.

Har svårt att tro att en vanlig pump levererar samma mängd bränsle vid de tryck som krävs.
ace_of_cloves
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: sön feb 06, 2011 8:23 pm
Ort: Finland

Re: Vad för pump till ett K-jetronik?

Inlägg av ace_of_cloves »

b23et har elektronisk insprutning av typ motronic, b23et har ju k-jetronic.
Oves Bror
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: fre mar 30, 2007 3:14 pm
Ort: Arvika

Re: Vad för pump till ett K-jetronik?

Inlägg av Oves Bror »

*L.R* skrev:Det skiljer mellan pumparna till motorer med elektronisk insprutning och mekanisk.

Har svårt att tro att en vanlig pump levererar samma mängd bränsle vid de tryck som krävs.
Om du läser mitt inlägg så står det där att jag kört så i min bruksbil i ett par år!
Så jag tror det funkar....
ace_of_cloves skrev:b23et har elektronisk insprutning av typ motronic, b23et har ju k-jetronic.
B23et har motronic ja B21et däremot har K-Jet
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
ace_of_cloves
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: sön feb 06, 2011 8:23 pm
Ort: Finland

Re: Vad för pump till ett K-jetronik?

Inlägg av ace_of_cloves »

:doh: blev visst b23 på båda.. :doh:
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Vad för pump till ett K-jetronik?

Inlägg av loop »

Lepsyl skrev:Köpte nyligen en 242a med b21et och K-jetronik och pumpen under bilen kärvar och vill bara hoppa igång när man sparkar på den så tänkte byta innan bilen blir okörbar :roll:

Men då är frågan var man får tag i en pump?

Kollade mekonomen men dom skulle ha 2800kr vilket kändes lite väl.

Biltema har en pump dom påstår är till b23et vilket jag antar borde vara samma som b21 men den kostar bara 500kr och då står det att det är samma till 940 och då funderar jag på om det är tank pumpen och inte högtryckspumpen under bilen?

Någon som vet var man kan få tag i en pump som inte kostar så extremt mycket men som funkar? behöver ej vara original.
Renovera pumpen? Köpa en på skroten? Om jag fattat rätt så är det samma till Audi 100 och SAAB 900 med K-jetronik.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Vad för pump till ett K-jetronik?

Inlägg av jonas landin »

biltemas -202 pump är till K-jet! många som åker med dom i diverse konstillationer, enl. knotan ska dom räcka till ca. 350hk på E85
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Skriv svar