Jag har en 528i som jag har funderat på att konvertera... Är motor koden M50B28 eller M52B28 på en som, vad skiljer M50 från M52?
Jag har för mig att det blocket inte är det bästa att bygga på men en snik konvertering med typ en HX35, större spridare, nån lite IC och cirka 0.6 i ladd... Skulle det hålla?? Bör jag byta koppling?
Tanken är ett effektmål på ca 300hk och körbarhet då jag använder bilen nästan dagligen...
Jag har söktrunt lite på forumet, men dom flesta verkar bygga motorer med mycket högre effektmål, det är inte tanken i första steget!
Du har inte bara för dig att det inte är bäst att bygga på, du har en M52B28, och det är aluminium-blocket där gängorna brukar ge sig. Ett block från en M50 så har du en stabil motor men det ska nog hålla för lite lågt laddtryck. Du kanske kan klara dig med kopplingen, men det brukar vara på håret på de där nivåerna.
Jag har inga direkt bra förslag på hur styrsystemet ska anpassas, men det ska gå att byta spridare och mappa om med eventuellt byte av luftmasse-mätare (sug-sidan av turbon).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jag sa inte vilket laddtryck det inte håller för, 0.6 tror jag du kan köra med bekymmersfritt med rätt tuning.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.