CR 500 Supermoto

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

CR 500 Supermoto

Inlägg av Dennis Öhman »

Har som länge haft planer på göra en sorts blogg här men aldrig blivit av pga jag har haft ett liv vid sidan av datorn.
Sen så har jag lagt av med bilbyggen pga platsbrist då jag inte bor i lilla Överkalix längre utan i ghettot Luleå.
Tidigare när jag skruvade var jag oftast på stora MECA garaget i Överkalix och skruva där alla tänkbara grejer man någonsin kunde behöva fanns, och världens bästa support igenom Robert som äger verkstaden. Även hans söner Jimmy och Linus måste få ett ord för all hjälp jag någonsin fått.
Nu har jag istället växlat ner och haft i tankarna sista året att hojjar är något jag sysslat med, kan och tar liten plats och blir jag less kan dom bara stå några veckor utan tanke på berörelse.
Ska även bli pappa till första barnet nu om 10-12veckor om bara allt går rätt till så tiden kommer vara begränsad så då känns en hoj som en bra hobby.

Hade länge siktat mej in på en ny sporthoj, närmare bestämmt 2år. Hittade en CBR 954RR-03 till drömpris, men ägaren var tvivelaktig att sälja hojjen, men efter vissa om och men gick han med på det hela. Jag förberedde en resa till Övik från Överkalix, avfärd kl 04.00.
Kvällen innan fick resekamraten lämna återbud. Lätt att hitta någon 22.00 en fredag kväll som orkar stiga upp 04.00.
Snacka med killen med hojen som faktiskt tackade mej för att han nu kunde ha kvar hojjen och ändå hade ångrat sig.

Sökte vidare på hojjar och hittade idag, inte en utan 2st riktiga monster jag bara var tvungen att köpa.
Honda CR 500R -94 och en Kawasaki KX 500 -93.
Kommer dock bara att behålla Hondan då mitt hjärta alltid varit rött :roll:
Kawan kommer komma till försäljning när jag snyggat upp den lite grann.
Bägge går skit bra och fick med nya dubbdäck i affären.

Hondan var utrustad med Renthal styre, pro circuit helsystem och nytt drivpaket vilket är många +
Kawasakin hade Öhlinsdämpare bak som sitt bling.

Planen är kort och gått att göra om Hondan till motard och få köra asfalt i sommar. Kommer bli skitkul med 500cc 2takt monster som käkar 450 4t till frukost :thumbright:

Kort och gått från mej :D
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Dennis Öhman den sön mar 27, 2011 6:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Re: Mina projekt, stora och små

Inlägg av mattias »

500 cc 2-takt är monster, värsta jag kört är en KTM 380SX för ett par år sedan och det räckte till för mig men för en som är van att hantera hoj är det nog hur ballt som helst. Övermotoriserat stöder vi! :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck

Inlägg av lahi »

Oooo, najs. Grattis till tuffa hojar :) Som motarder gör de sig väldigt fint. 500 cc tvåtakt är riktigt roligt på asfalt. Jag har hyfsat många mil i röven på en KTM 500 MX tvåtaktscross som jag enduroreggade och körde nästan enbart på gata med. 10 varv på crossbanan och 30 mil på gata i veckan under de två år jag hade den så det blev mest gata. Fan vad soppa den drog och fan vad trött man blev i hela kroppen efter en runda, men vad kul det var! Och fan vad den gick :hihi: Gick på bakhjulet på halvgas oavsett växel men att bromsa inför kurvorna på slingrande asfaltsvägar var spännande. (Kanske därför min nuvarande hoj har blivit som den har blivit. Den slangar också i alla växlar (fast i 3 x hastigheten) och bromsarna är inga höjdare.) Motorn på KTM:en var fan så mycket bättre än bromsarna. Såldes tyvärr för några år sedan alldeles för billigt...
Ett hett tips, dreva upp om du ska köra på gata.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jag vet inte om jag behöver dreva upp Hondan, har inte testat farten i den ännu. Hade ju en Kx500 tidigare, körde om lillebror i 140 på bakhjulet på 5an och det var inte riktigt järnet. Ska först skaffa motard däck som mest troligt är hittade redan, sen sälja kawan efter rengörning och genomgång.
Men kommer troligtvis få uppgradera fjädringen endel, den blir rätt mjuk på asfalt faktiskt vet jag av egen erfarenhet, den hade dugit gott på bana eller i skogen men asfalt kräver mer, kommer väl först testa justera järnet på hårdheten men troligtvis blir det fjäderbyte bak/omschimsning om det räcker.
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck

Inlägg av lahi »

Aha, ja, jag vet ju inte hur just dessa hojarna är drevade. Men min KTM 500 var drevad för 110 km/h original så den behövde uppdrevning om den skulle köras på gata. På crossbanan var däremot original lämpligt. Testade dreva för ca. 140 men på gata gillade den ännu högre utväxling så till slut gjorde den ca 160 eller strax över och det var en ganska lämplig utväxling för gata. Hjulade på alla växlar ändå, och det hände lite på hastigheten när man gasade. När den var drevad för 110 ökade den inte så mycket på varje växel tyckte jag. Skramlade mest. Men 160-170 i toppfart funkade kanon och hojen behövde inte varva ihjäl sig i långa svepande böjar där man kanske ligger i 110. Och så kunde man ändå lyfta hjulet närsom.
Nä, originalfjädringen är ingen höjdare på asfalt. På crossbanan är den ju ok, men inte på gata. Alldeles för svampigt. Styva upp den rejält. Både bak och fram. När det skulle bli gatåka (ofta) så bytte jag bakdämpare till en med hårdare fjäder och framgaffel till en likadan fast lite lägre och med hårdare fjädrar. Fick rutin på att byta eftersom jag gjorde det varje vecka :)

Vad vill du ha för Kawwan? :)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Coolt me 2 takt motard.
Jag har dock provat en annan motardhoj som var TOTALT sinnessjuk.
En Aprilia 550 nånting.. 70hk på hjulet vid 13000rpm 4takt.. sjuk är namnet..
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jag kommer först testa styva den utan att byta i mån att det går, annars fjäderbyte, känns som att det blir dyrt byta hela stötdämpare då det inte är något fel i den.
Sen blir prio 1 efter kawan är såld att hitta motard sulor. Och det var ingen lek hitta som passar rakt av, blir modifiera dit några rån troligtvis ktm.

Kawasakin kommer jag troligvis annonsera ut för 10k. Billigast på blocket då det bara finns 2st idag, en för 17lax och en för 26. Borde inte vara omöjlig få iväg den för det.
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

En bekant till mig kör med fälgar från nån sporthoj på sin KTM
Funkar förträffligt.

Vill du ha hojen riktigt fet ska du byta sving bak också så du får in ett rejält hjul.
På den där Aprilian satt det ett 190 brett :)
///AMG
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Pervers CR 500 cylinder :)

http://www.cpindinc.com/pub/view_produc ... 1-9779-144" onclick="window.open(this.href);return false;
///AMG
PiLlEvAN
För mycket laddtryck

Inlägg av PiLlEvAN »

jag har honda motard hjul med stor bromskiva och ok adapter till honda
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Grym cylinder :)
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

PiLlEvAN skrev:jag har honda motard hjul med stor bromskiva och ok adapter till honda
Har du till nyare crf:arna eller till cr500:ans hjulaxlar? Hur breda är däcken på bredaste stället? Pris?
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Kadett4wd skrev:En bekant till mig kör med fälgar från nån sporthoj på sin KTM
Funkar förträffligt.

Vill du ha hojen riktigt fet ska du byta sving bak också så du får in ett rejält hjul.
På den där Aprilian satt det ett 190 brett :)
Jag har faktiskt sett det på endel, hittar jag dessutom fälgar från en honda cbr 600 så har jag samma hjulaxlar fram till 97 tror jag det var. Bak tror jag dock blir gränsfall på för brett. Men fram funkar.
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

http://www.motostrano.com/sucokibabo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lutar mer och mer mot ett sånt, allt finns bara att bulta på istället för jävlas med distanser o för breda fälgar osv.. Lätt..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Bild

Tvättad, nybytt olja och smort kedjan. Nyss provkörd på bilden, fan va bra den gick. Har bara isdäck på bak men nog kom den upp på baken med lätthet på 4an, vågade inte mer i toppluva och utan isdäck fram :hihi: Gick fort igenom Hertsön :thumbright:
Mot blocket.se med den bara.
Dänniz 073-8447664
Skriv svar