Sida 1 av 1
Shimsa Oljepump
Postat: ons apr 06, 2011 8:06 pm
av corpsegrinder
Hur gör man för att shimsa upp oljetrycket i b230 pumpen? Har hört att man ska använda en 2mm bricka. Visa gärna med någon bild.
Re: Shimsa Oljepump
Postat: tis apr 26, 2011 11:36 pm
av corpsegrinder
Är det vid röda pilen jag ska lägga brickan?

Re: Shimsa Oljepump
Postat: ons apr 27, 2011 7:36 am
av Jens Gustavsson
varför vill du ha högre tryck?
Re: Shimsa Oljepump
Postat: ons apr 27, 2011 9:57 am
av corpsegrinder
Har byggt om till b230 16v och har sätt att många shimsar oljepumpen 1-2mm. Dock har jag stumma lyftare så det kanske itne behövs. Har runt 600 kusar i maskinen.
Re: Shimsa Oljepump
Postat: mån maj 02, 2011 8:12 pm
av dundersmurfen
Du höjer väl bara trycket när regulatorn öppnar. När den är stängd så är den ju..
Re: Shimsa Oljepump
Postat: tis maj 03, 2011 5:55 pm
av TurboFransson
högre tyck ger väl sämre flöde o de vill man ju inte ha, shimsade upp pumpen på min förra sugmotor, när jag demonterade den i samband med turbokonverteringen, hade vevstakslagren slitits onormalt mkt för de få mil, o de hade nog mkt med försämrat flöde
Re: Shimsa Oljepump
Postat: tis maj 03, 2011 6:26 pm
av Kristoffer Helle
Mindre effekt med mer oljetrykk
som dom över sejer, motorn slits fortare
Re: Shimsa Oljepump
Postat: ons maj 04, 2011 11:02 am
av 24516vtic
hei.. Jag bygger en B230 16V turbo med org lyftare og med oljekylningen på stemplene ... tycker ni jag ska kjøra uten shimsad oljepump? motorn e inte startad. håper på svar!
Re: Shimsa Oljepump
Postat: ons maj 04, 2011 2:16 pm
av jonas landin
Shimsning höjer bara trycket! Inte flödet!
Om man e orolig för flödet, skaffa högflödes!
E många som åker med org.pump å de funkar!
Håll koll på trycket med en mätare å se så det e stadigt.
Dalar trycket så hjälper det inte med shimsning, det e flödet som ska räcka!
Re: Shimsa Oljepump
Postat: mån maj 23, 2011 5:46 pm
av LindqvisT
när öppnar övertryckventilen på standard b230 pump? vid vilket tryck.
Mvh