problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr7 SIGNAL!
Moderator: backeliten
problem med rpm signal. ms1v3 ,sida nr7 SIGNAL!
Skulle testa mitt ms2 v3 ikväll men så klart vart det strul. när ja vrider på tändningen så blinkar boxen till och slocknar sedan. sedan när ja försöker få kontakt med alla givare så står det bara "no response".
det finns bra ström till boxen samt jord.
jag andvände megatune 2.25 och windows vista, samt sådan serial-usb hubb som funkat tidigare.
ändrade även runt i serial data rate utan nå träff..
det finns bra ström till boxen samt jord.
jag andvände megatune 2.25 och windows vista, samt sådan serial-usb hubb som funkat tidigare.
ändrade även runt i serial data rate utan nå träff..
Senast redigerad av icklas den lör maj 21, 2011 4:03 pm, redigerad totalt 6 gång.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: ingen kontakt med ms box.
Kolla om du får kontakt med TunerStudio, hade de problemet tidigare.
Jag fick kontakt med TS men ej på MT, så jag bytte till en annan Usb-converter och de hela gick mycket smidigare.
Oftast är de den där jävla konverterprylen som strular, funkar inte de så testa med en äldre dator typ Windows Xp.
Mvh
Jag fick kontakt med TS men ej på MT, så jag bytte till en annan Usb-converter och de hela gick mycket smidigare.
Oftast är de den där jävla konverterprylen som strular, funkar inte de så testa med en äldre dator typ Windows Xp.
Mvh
hej, ja sitter just nu med en äldre dator med com port men får ändå inte kontakt. när ja vrider på tändningen så blinkar dom 3 dioderna till en snabbis.
jag ska prova ladda ned tunderstadio nu och testa.
jag ska prova ladda ned tunderstadio nu och testa.
tack som fan! nu har ja kontakt, nu skulle ja vilja ha lite hjälp att ladda in en start mapp. fick ju en av dig Axxel_021 som ja tänkte prova men hur laddar ja in den?.
går mappar ifrån megatune att köra i tunerstudio?
Re: problem med tunerstudio.
deit: ändrad rubrik.
jag andvänder tunerstudio, men får inte nån mapp att sparas. dom mapparna ja provat ladda in kommer från ms1 v3 har det med saken att göra?
när ja ska bränna in i boxen får ja ett meddelande där det står
"signatures do not match!"
"tune file signature: null"
configuration signature: MSII rev 2.89000
vart kan problemet sitta?.
tändmappen är fylld med -214.. över varenda fällt.
jag andvänder tunerstudio, men får inte nån mapp att sparas. dom mapparna ja provat ladda in kommer från ms1 v3 har det med saken att göra?
när ja ska bränna in i boxen får ja ett meddelande där det står
"signatures do not match!"
"tune file signature: null"
configuration signature: MSII rev 2.89000
vart kan problemet sitta?.
tändmappen är fylld med -214.. över varenda fällt.
Du måste ha en mapp från MSII V3 verkar d som.. D va du som köpte mitt ms va? Isåfall är det ett MSII V3 

//Christian
hej jo det måste vara så att ja måste ha en mapp från samma ms. nej det är inte jag som köpt ditt. men funderar på att byta till ms1 v3 då det verkar va fler som kör det, och lättare att hitta mappar.
funkade inte med förra datorn att göra printscreen så va till garaget med en annan dator som det gick att göra det på men då fick ja ingen kontakt emd boxen igen fast jag andvände tunerstudio.
datorn har vista och andvände sådan dongel usb -> seriell. måste va det som spökar för det gick fint att få kontakt emd en dator tidigare med comport, alltså utan dongel.
Felmedelandet som kom upp med vista och dongel.

datorn har vista och andvände sådan dongel usb -> seriell. måste va det som spökar för det gick fint att få kontakt emd en dator tidigare med comport, alltså utan dongel.
Felmedelandet som kom upp med vista och dongel.

Det ska gå att konvertera MS1 mappar till MS2. Skillnaden är att man oftast väljer 16x16 istället för 12x12 i ms1.
om TS inte stödjer ditt ms kan man peka på den ini filen som finns med i zip filen som man hämtar för att flasha MSet med.
klas
om TS inte stödjer ditt ms kan man peka på den ini filen som finns med i zip filen som man hämtar för att flasha MSet med.
klas
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på http://www.rsport.se" onclick="window.open(this.href);return false; Man blir aldrig fullärd 

- Sleeper_86
- Forumsberoende
Se till att adaptern/donglen har Ftdi chip i sig, dom brukar de inte vara några problem med.
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Kaos: har ingen aning om nått det du sa tyvärr..
sleeper_86: har fått en mapp till ms2 v3 av grusbusen här på forumet så ska prova det imorgon med datorn som funka.
åter kommer imorgon kväll med resultat!:)
sleeper_86: har fått en mapp till ms2 v3 av grusbusen här på forumet så ska prova det imorgon med datorn som funka.
åter kommer imorgon kväll med resultat!:)
- backeliten
- MS-Guru
- Kontakt:
Nu vill jag inte vara negativ, men att byta mappar (msq-filer) med varandra är INGET jag rekommendera.
Om nu bilen inte startar med mappen som finns standard i boxen och man har angivit rätt reqfuel värde, då har du mest troligen nå problem med nått annat.
Om ni byter mappar med varandra tänk på att inte spara hela MSQ filen, då får ni med ALLA inställningar, inklusive inställningar för vilken typ av spridare ni använder, tändninsinställningar, triggertänder osv.
Det kan få katastrofala följder som brända tändsteg eller drivsteg till spridare, spridare, otäcka baksmällar om dessa är fel för din konfiguration.
Det man kan göra är att byta själva mappen. Den benämns .VEX, den kan man få genom att gå in i en mapp, (VE-table) och ta export.
Då får man bara med sig mappen, vilket ni mest troligen är ute efter. Men även här ett litet varningsfinger att även om ni till syntes har samma motor, kan det skilja en hel del på mappningen.
Så börja försiktigt och se till att ha koll på lambda o tändning innan gaspedalen börjar närma sig fullgasläget.
Om nu bilen inte startar med mappen som finns standard i boxen och man har angivit rätt reqfuel värde, då har du mest troligen nå problem med nått annat.
Om ni byter mappar med varandra tänk på att inte spara hela MSQ filen, då får ni med ALLA inställningar, inklusive inställningar för vilken typ av spridare ni använder, tändninsinställningar, triggertänder osv.
Det kan få katastrofala följder som brända tändsteg eller drivsteg till spridare, spridare, otäcka baksmällar om dessa är fel för din konfiguration.
Det man kan göra är att byta själva mappen. Den benämns .VEX, den kan man få genom att gå in i en mapp, (VE-table) och ta export.
Då får man bara med sig mappen, vilket ni mest troligen är ute efter. Men även här ett litet varningsfinger att även om ni till syntes har samma motor, kan det skilja en hel del på mappningen.
Så börja försiktigt och se till att ha koll på lambda o tändning innan gaspedalen börjar närma sig fullgasläget.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
"Det man kan göra är att byta själva mappen. Den benämns .VEX, den kan man få genom att gå in i en mapp, (VE-table) och ta export. "
för att göra det ovanstående är jag rätt ute som på bilden?, och sedan burn?

för att göra det ovanstående är jag rätt ute som på bilden?, och sedan burn?