Saab 9000 fördelare på B20

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Saab 9000 fördelare på B20

Inlägg av Rogge »

halloj, efter att ha fått igång min 140 nu och är lite skeptisk till tändningen på den och den inte känns speciellt driftsäker, så har jag bestämt mej för brytarlös tändning från en Saab 9000, va på skroten idag och skulle plocka av en, men kunde inte lista ut vilka delar förutom fördelaren och tändmodulen jag skulle ha, och hur ska det kopplas sen? det var 2 kablar från fördelaren, (tror jag då dom låg i förpackade) som gick upp i kabelstammen och sen från tändspolen var det några kablar, som också gick upp i kabelstammen..

så, vilka delar behöver jag och hur gör jag?
är det bara att svarva till fördelaren så att den passar på b20in?
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hello, i use a distributor from a 9000 16V engine yes, mine has no vacuumklock it's a straight ignition line, i run it at about 28 degrees and have avout 1 bar boostpreassure..
i used the cables from a 740 breakless distributor and leaded it togheter with the hallsensor on the saab distributor..
to get it fitted into the block i took a cylinder of steel and cut out the right shape using a "turningmachine".. to hold it in place i cut out a 10mm steel plate with laser and welded on the cylinder, thats it, works pretty nice...
actually i thought i had some seriuos problems with the ignition before but i don't think it's because of the distributor anymore, i've tried it with 1 bar boost and i't worked fine, i hope to buy a MSD 6AL box to get stronger sparks in the future... hope you understood or just ask more, good luck! //larsat
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

hmm ok, jag fattar lite bättre nu hur man ska göra, men ett par frågor bara..

"breakless" är brytarlös?
vad är en "turningmachine"

kan man inte bara svarva om den så den passar direkt på b20in?
som dom gjort här: http://hem.passagen.se/v8rod/tech/fordelare.html

may i ask varför du svarar på engelska :roll:
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

du borde göra en sån här istället!!!

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=4517

Men sen beror det ju på om du har något att styra det med.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

jo, det hade inte vart helt fel, men jag har ju fortf förgasare, men nån gång ska det hoppa i nån form av sprut på den.. men det dröjer ett ganska bra tag tror jag..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

jag körde också med förgasare och den där triggern.

fast jag hade ett vems och styrde den med.
Men med MSD 6orna kan du köra de där givarna och fast tändpunkt.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

ok, men är det lönt å ha MSD tändning och så om motorn är så gott som orginal?

är inte MSD dyrt?
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

nja, lönt och lönt....men det kanske inte är värt pengarna om den är orginal.

En msd kostar ca 2000-2500kr
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

ok, det kommer ju mer trim framöver men..handlar ju om tid och pengar..

ok, det var ju inte så farligt iaf
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Qzmo
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön okt 24, 2004 11:41 am
Ort: Umeå

Inlägg av Qzmo »

Rogge skrev:hmm ok, jag fattar lite bättre nu hur man ska göra, men ett par frågor bara..

"breakless" är brytarlös?
vad är en "turningmachine"

kan man inte bara svarva om den så den passar direkt på b20in?
som dom gjort här: http://hem.passagen.se/v8rod/tech/fordelare.html

may i ask varför du svarar på engelska :roll:
Jag tror han menar breakerless = brytarlöst
Turningmachine är inte svarv som larsat skriver, svarv är lathe. Däremot är svarva = turning, att svarva = to turn......

Lite engelska så här på torsdagskvällen...... :P
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

ja det känns ju som att han menar nått sånt!
Rogge skrev:kan man inte bara svarva om den så den passar direkt på b20in?
som dom gjort här: http://hem.passagen.se/v8rod/tech/fordelare.html
men jag ställer samma fråga igen, kan man inte görs som dom gjort i länken?

usch ja!.. engelska är inte så skoj som det låter
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Hasse63
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
Ort: Åskilje
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 »

det ska gå rogge...är inne på samma idé som du...men du har kommit länge än mig...
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

har jag? hur då? jag har inte köpt fördelaren än, då jag inte vet vad för delar jag ska ha..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

du ska ha fördelaren med hallgivare från saab 9000 16V motorn, om du ska ha rak tändkurva är det fördel att ta den utan klocka, annars finns det med klocka men den är nog enkelverkande så vet inte varför man ska ha så mycket nytta av den, det finns på nyare motorer fördelare utan hallgivare så se till så du inte tar en sådan
jag skrev på engelska för att jag inte orkade skriva om allt till svenska, klistrade bara in från ett PM jag skickat..
jag tog kablarna från 740 och lödde ihop trådarna in i hallgivaren eftersom det inte är samma stickkontakt, det var smidigt tyckte jag, dock så kanske saabs tändspole är något bättre om man dessutom tar deras förstärkare som sitter inne i instrumentpanelen bakom handskfacket, men det blev en jävla massa kablar & dessutom är vissa skärmade, så ja slängde de åt helvete & de funkar för mig som jag kör nu, vad är det eg du vill veta? man kan inte misslyckas
jag tog ett rör & svarvade upp så fördelaren gick trycka i, lämnade en liten kant längst ner, sedan filade jag den änden precis som de ser ut på 140 adaptern i alu som sitter orginal, det är bara se till så fördelaren passar i drevet, sedan svetsade jag på en fläns så det gick skruva fast i blocket.. till hallgivaren är 3 små kablar, en röd en grön & en svart, det är samma till 740, bara löda ihop rätt färger, sätta en kabel på + på spolen & jorda den svarta kabeln, sedan sätta tändmodulen i karossen :roll:
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

ok!

jag får kolla upp fördelaren ordentligare nästa gång jag är på skroten.. kommer inte ihåg i huvet hur det ser ut..

jag vet egentligen inte vad jag vill veta men det löser sig..
jag tackar så mycket för hjälpen!
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Skriv svar