Kompressionsförhållande Rallymotor Ford Pinto
Postat: sön apr 17, 2011 12:34 pm
Hej!
Jag håller på att renovera en gammal rallymotor som suttit i en Ford.
Kom fram till att blocket var alltför slitet så jag har borrat ett nytt block. Kontrollmätte att blocket inte var planat. När jag monterat kolv och vevstake igen såg jag att kolven stannade 2mm under däcket på blocket, så jag kollade och mkt riktigt så var det likadant med det gamla blocket.
Tänkte att det är bäst att kolla vilken kompression det blir med denna setup.
När jag räknar får jag kompressionförhållandet att bli 8,2:1 vilket känns väldigt lågt!! ( blir samma när jag använder olika beräkning program)
Visst känns det som att denna motor gått med väldigt låg kompression för att vara en rallymotor?
Jag har läst i "How to powertune Ford SOHC" att kompet bör ligga kring 10,1 -10,3:1 på en rallymotor.
Jag vet att kolvarna och vevstakarna inte är dom bästa men visst borde det gå att öka kompet.
Vad brukar kompressionsförhållandet ligga på i en rally / rallycross motor för 95oktan??
Om jag skulle plana blocket 2mm så hamnar kompressionsförhållandet på 9.87:1 ...det kanske vore mera rätt?
Beräkningprogram för kompressionförhållande:
http://www.bostream.nu/racingparts/program.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Motordata:
Ford Pinto OHC
Borrning 94mm
Slaglängd 76,95mm (standard)
Förbränningsrummens volym 53cm3
Topppackning Ajusa (94,5mm) tjocklek 1mm
Standard vevstakar
Kolvar granada 2,8 överdimension
Kamaxel: ENEM A8 :304/102/12.7/4.6
http://www.enem.se/kamaxlar.asp#FORD" onclick="window.open(this.href);return false;
Ventil insug 44,5mm
ventil avgas 38mm
Weber 45 DCOE
Bränsle bensin 95oktan
Extraktorgrenrör Timo
Standard svänghjul
Sexpuck sinterlamell
Tacksam för ideer och synpunkter.
/Jonas
Jag håller på att renovera en gammal rallymotor som suttit i en Ford.
Kom fram till att blocket var alltför slitet så jag har borrat ett nytt block. Kontrollmätte att blocket inte var planat. När jag monterat kolv och vevstake igen såg jag att kolven stannade 2mm under däcket på blocket, så jag kollade och mkt riktigt så var det likadant med det gamla blocket.
Tänkte att det är bäst att kolla vilken kompression det blir med denna setup.
När jag räknar får jag kompressionförhållandet att bli 8,2:1 vilket känns väldigt lågt!! ( blir samma när jag använder olika beräkning program)
Visst känns det som att denna motor gått med väldigt låg kompression för att vara en rallymotor?
Jag har läst i "How to powertune Ford SOHC" att kompet bör ligga kring 10,1 -10,3:1 på en rallymotor.
Jag vet att kolvarna och vevstakarna inte är dom bästa men visst borde det gå att öka kompet.
Vad brukar kompressionsförhållandet ligga på i en rally / rallycross motor för 95oktan??
Om jag skulle plana blocket 2mm så hamnar kompressionsförhållandet på 9.87:1 ...det kanske vore mera rätt?
Beräkningprogram för kompressionförhållande:
http://www.bostream.nu/racingparts/program.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Motordata:
Ford Pinto OHC
Borrning 94mm
Slaglängd 76,95mm (standard)
Förbränningsrummens volym 53cm3
Topppackning Ajusa (94,5mm) tjocklek 1mm
Standard vevstakar
Kolvar granada 2,8 överdimension
Kamaxel: ENEM A8 :304/102/12.7/4.6
http://www.enem.se/kamaxlar.asp#FORD" onclick="window.open(this.href);return false;
Ventil insug 44,5mm
ventil avgas 38mm
Weber 45 DCOE
Bränsle bensin 95oktan
Extraktorgrenrör Timo
Standard svänghjul
Sexpuck sinterlamell
Tacksam för ideer och synpunkter.
/Jonas