Maskin bussningar på Volvo 240?
Maskin bussningar på Volvo 240?
Håller på att samla ihop delar till väghållningen till min Volvo 245-75:a.
Och går i funderingar på att istället för delrinbussningar köra med hårdare gummibussningar.
Speciellt bak borde det vara bättre med tanke på stel bakaxel?
Kollat lite snabbt på bla. Kontima, men hur hårda är org. gummibussningar och vilken hårdhet (shore) ska man välja?
Kan tänka mig att svarva lite distanser om det skiljer i mått, speciellt yttermått, vill helst behålla så mkt som möjligt org. vad gäller fästen, skruvar etc.
Någon som kör med maskinbussningar?
Bilen ska gå lite gata och lite bana (ingen bruksbil) kanske 500mil om året.
Och går i funderingar på att istället för delrinbussningar köra med hårdare gummibussningar.
Speciellt bak borde det vara bättre med tanke på stel bakaxel?
Kollat lite snabbt på bla. Kontima, men hur hårda är org. gummibussningar och vilken hårdhet (shore) ska man välja?
Kan tänka mig att svarva lite distanser om det skiljer i mått, speciellt yttermått, vill helst behålla så mkt som möjligt org. vad gäller fästen, skruvar etc.
Någon som kör med maskinbussningar?
Bilen ska gå lite gata och lite bana (ingen bruksbil) kanske 500mil om året.
Garage och renovering färdigt år 2...
-
Martin H
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Maskin bussningar på Volvo 240?
varför inte polyrethan? mjukt i slitstarkt.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Re: Maskin bussningar på Volvo 240?
Menar du köpa färdiga bussningar eller svarva egna?
Garage och renovering färdigt år 2...
-
Martin H
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Maskin bussningar på Volvo 240?
det är väl vilket som.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
thebringer
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 34
- Blev medlem: fre sep 29, 2006 5:29 pm
- Ort: småland
Re: Maskin bussningar på Volvo 240?
Tack för tipsen, har kollat på den sidan tidigare.
Tveksam till livslängden på ledlager.
Bla. därför jag överväger gummibussningar.
Poly bussningar är jag lite tveksam till.
Tycker en del bussningar saknar bla. stöd i sidled.
Mvh AN
Tveksam till livslängden på ledlager.
Bla. därför jag överväger gummibussningar.
Poly bussningar är jag lite tveksam till.
Tycker en del bussningar saknar bla. stöd i sidled.
Mvh AN
Garage och renovering färdigt år 2...
Re: Maskin bussningar på Volvo 240?
Sunt tänkande enligt mig, fast alla håller säkert inte med
Det finns aspekter till när det gäller stumma lager, metall/plast
Stumma lager dämpar inte.. om vi bortser från komfort så gör det att stötar och slag inte längre dämpas av gummit och tas upp direkt av infästningspunkterna.. det kan ge/ger sprickbildningar och i värsta fall göra att man tappar en infästningspunkt.
Infästningar är inte alltid perfekt linjerade, för att konstruktören har tagit häsnyn till att det sitter gummibussningar.
Chassiet är inte stumt och infästningspunkter kan vrida sig under drift, så att det blir brytningar när lederna rör sig.
En del leder är faktiskt kontruerade med brytning när det rör sig. Mina bärarmar bak på min hobbybil t.ex. Där är det tänkt att led och bärarm skall vrida sig när det rör sig. Om man både boxar bärarmarna och sätter dit stumma bussningar/leder så tar det inte så lång tid innan man har bakaxeln på backen bortanför bilen. Sker det i starten så kan man vara glad.. sker det i en kurva i 100 knyck är det inte lika kul.
Inget fel på plast/stumma leder, MEN man skall tänka efter vad man gör och hur det kan påverka. Man skall heller inte lita på att bara för att det är nån firma som säljer, så är det uttänkt. Jag har sett flera exempel på farliga saker/lösningar som säljs av företag.
Det finns aspekter till när det gäller stumma lager, metall/plast
Stumma lager dämpar inte.. om vi bortser från komfort så gör det att stötar och slag inte längre dämpas av gummit och tas upp direkt av infästningspunkterna.. det kan ge/ger sprickbildningar och i värsta fall göra att man tappar en infästningspunkt.
Infästningar är inte alltid perfekt linjerade, för att konstruktören har tagit häsnyn till att det sitter gummibussningar.
Chassiet är inte stumt och infästningspunkter kan vrida sig under drift, så att det blir brytningar när lederna rör sig.
En del leder är faktiskt kontruerade med brytning när det rör sig. Mina bärarmar bak på min hobbybil t.ex. Där är det tänkt att led och bärarm skall vrida sig när det rör sig. Om man både boxar bärarmarna och sätter dit stumma bussningar/leder så tar det inte så lång tid innan man har bakaxeln på backen bortanför bilen. Sker det i starten så kan man vara glad.. sker det i en kurva i 100 knyck är det inte lika kul.
Inget fel på plast/stumma leder, MEN man skall tänka efter vad man gör och hur det kan påverka. Man skall heller inte lita på att bara för att det är nån firma som säljer, så är det uttänkt. Jag har sett flera exempel på farliga saker/lösningar som säljs av företag.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Maskin bussningar på Volvo 240?
Helt rätt tankesätt!
Nya original bussningar av gummi kan göra MASSOR på en gammal bil, tex på min BMW E30 -87 satte jag dit nya original på
och det vart som en helt ny bil!
Nya original bussningar av gummi kan göra MASSOR på en gammal bil, tex på min BMW E30 -87 satte jag dit nya original på
och det vart som en helt ny bil!
Jonas Rithell
Re: Maskin bussningar på Volvo 240?
En bussning i tex. Delrin blir ju ett glidlager istället 
Det lutar åt gummibussningar, men vilken hårdhet är lämplig?
Ska boxa främre bärarmar och förlänga dom 2cm.
Bak blir det kortade och boxade länkarmar.
Kommer att köra med Bilstein rally dämpare runt om.
Och smalfjäder fram o bak (justerbart).
Det lutar åt gummibussningar, men vilken hårdhet är lämplig?
Ska boxa främre bärarmar och förlänga dom 2cm.
Bak blir det kortade och boxade länkarmar.
Kommer att köra med Bilstein rally dämpare runt om.
Och smalfjäder fram o bak (justerbart).
Garage och renovering färdigt år 2...
-
Martin H
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Maskin bussningar på Volvo 240?
varför inte poly då har du ju både glid o gummi i ett?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Re: Maskin bussningar på Volvo 240?
http://www.uw-elast.se/produkter.asp?vi ... ategori=19" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Maskin bussningar på Volvo 240?
Går det att svarva i poly?Martin H skrev:varför inte poly då har du ju både glid o gummi i ett?
Eller får man gjuta egna bussningar?
(om man nu inte skaffar färdiga)
mvh//AN
Garage och renovering färdigt år 2...
Re: Maskin bussningar på Volvo 240?
jo det går bra att svarva i om man har vassa stål
-
Martin H
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Maskin bussningar på Volvo 240?
ja man köper ju ämnesrör eller stänger precis som med andra mtrl på dm vara. som sagt det det
är snabbstål som gäller men ju lägre shore ju mer krävs ju av operatören. 90shore är väl vanligast
till bussningar i upphängning och det är inga problem att svarva.
är snabbstål som gäller men ju lägre shore ju mer krävs ju av operatören. 90shore är väl vanligast
till bussningar i upphängning och det är inga problem att svarva.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
