som tråden tyder undrar jag om ni kan hjälpa mej lite på traven med el.
jag håller på att slutföra bygget med en B230et motor och låda. var nu och plockade ur hela kabelhärvan till motor mm från en volvo 240 90-91a. fick med komplett system med lmm boxar. men ser nu att jag kan ha lite problem. på motorn som nu sitter i bilen sitter sväng hjuls givaren från Et. samt att jag har bakmonterad fördelare. men från donatorbilen har jag block monterad fördelare.
lite fakta.
motor och låda b230Et från 86-87
spridare från en fk 94+
elhärva med lmm och boxar från 240 90-91 slutnummer 016
box nummer bosch 0280 000 561
andra boxen. bosch 0227 400 169
tror det kan vara LH 2.4 men jag kan ha fel
funderar nu på om jag fortfarande kan ha den bakmonterade fördelaren eller om jag skall byta till den blockmonterde från den andra motorn. sitter det spår i mellan axeln på ET motorn. sedan far funderingarna runt svänghjuls givaren. är det bara och köra på de jag har eller skall jag byta givare eller blir det oxå bye av svänghjul i sådana fall.
mvh andreas
koppla volvo 240 motor el på en b230ET
Moderator: backeliten
bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!
Svänghjulsmonterad givare går bra. Fördelaren får du ta bort och plugga (finns pluggar på Volvo) och sätta fördelaren på blocket som på 240. För att det ska funka så måste du mest troligt byta aggregataxel då det fattas drevet för att driva fördelaren.
Chevelle SS -65
- backeliten
- MS-Guru
- Kontakt:
Re: koppla volvo 240 motor el på en b230ET
b230et har väl motronic styrsystem som standard, dvs 2 givare vid svänghjulet. (en läser referenstand, andra läser startkransen)
Den är inte kompatibel med nyare styrsystem som vill ha ett 60-2 triggerhjul på svänghjulet.
Fördelaren kan du använda vilket som, eftersom det inte sitter nån sensor i den.
Så du måste byta svänghjul om du ska köra med det nyare systemet.
Den är inte kompatibel med nyare styrsystem som vill ha ett 60-2 triggerhjul på svänghjulet.
Fördelaren kan du använda vilket som, eftersom det inte sitter nån sensor i den.
Så du måste byta svänghjul om du ska köra med det nyare systemet.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
ska fara ut i garaget idag och kolla hur det ser ut med aggregataxeln. vill minnas att vissa motorer hade kvar drev på axeln fast fördelaren blev toppmonterad.
stämmer bra att det sitter en dubbel givare på min. men om jag inte är helt fel ute så kan jag ta givare och svänghjul från donator bilen så skall det inte vara några bekymmer. eller har jag fel. finns det någon nolla på de svänghjulet så man inte sätter den fel.
stämmer bra att det sitter en dubbel givare på min. men om jag inte är helt fel ute så kan jag ta givare och svänghjul från donator bilen så skall det inte vara några bekymmer. eller har jag fel. finns det någon nolla på de svänghjulet så man inte sätter den fel.
- backeliten
- MS-Guru
- Kontakt:
Jepp, det stämmer, har du de två kommer de fungera.
de 2 icke borrade hålen i svänghjulet ska sitta mitt för hållet på startmotorn när motorn är i topp. (hålen ska ha passerat givaren med 90 grader när motorn står i topp)
de 2 icke borrade hålen i svänghjulet ska sitta mitt för hållet på startmotorn när motorn är i topp. (hålen ska ha passerat givaren med 90 grader när motorn står i topp)
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
okej. då får jag tacka för hjälpen på förhand. visslar säkert till när andra funderingar kommer. jo en sak till. har chippade boxar till 940ft kan jag använda dom boxarna på detta system.
Jo vissa har kvar dreven på aggregataxeln men inte alla. Jag stod och rev isär min motor för att byta men visade sig att jag redan hade när jag plockade ur axeln. Så kolla i hålet först är mitt tips. Som sagt backeliten har rätt. Är ju motronic på dom motorerna, tänkte inte så långt.
Chevelle SS -65