triggerfel/tändfel m50 vems 3,6. PROBLEM LÖST

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

dka525
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån feb 28, 2011 5:27 pm
Ort: Uppsala

triggerfel/tändfel m50 vems 3,6. PROBLEM LÖST

Inlägg av dka525 »

har kommit så långt att bilen ska startas.
prövade idag.

det kommer ingen gnista när man kör på startmotorn
och spolarna har ström.
men om man kör cyclerun på vemset så ger spolarna gnista.
har provat byta VR givare men ingen skillnad.
hur stort avstånd ska det vara mellen vr och triggerhjul?

vi prövade även att logga vr signalen på starten och den gav 58 59. så den hoppade imellan 58 59.
någon som har en aning vad det kan vara för fel.
vemset fick rpm signal ifrån vr givare. dock bara 100-130

vemset är inkopplad på orginal kabelhärva. klippt motronic handske 525 e34 m50b28
och har kontakt med alla givare
Senast redigerad av dka525 den mån maj 16, 2011 6:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
e34 m50b28 turbo 427whp 581wnm @ 1,0bar med kina turbo
dka525
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån feb 28, 2011 5:27 pm
Ort: Uppsala

Re: triggerfel/tändfel m50 vems 3,6

Inlägg av dka525 »

läste något om ett dme relä. som har med tändningen att göra. kan det vara det som strular?
e34 m50b28 turbo 427whp 581wnm @ 1,0bar med kina turbo
dka525
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån feb 28, 2011 5:27 pm
Ort: Uppsala

Re: triggerfel/tändfel m50 vems 3,6

Inlägg av dka525 »

måste man strobba tändningen på m50? med vems.
hur gå tillväga?!
e34 m50b28 turbo 427whp 581wnm @ 1,0bar med kina turbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: triggerfel/tändfel m50 vems 3,6

Inlägg av mattias »

Har du läst min guide om hur man kopplar in och startar upp?
Jag hoppas du inte gett nån spänning till spridarna ännu, om du nu dubbelkollat att alla givare fungerar så bör du veta att det också går att test-köra alla utgångar utan att först koppla in boxen genom att bara använda en kabel mot jord - och det mesta går att sen repetera en gång till när du kopplat in boxen och använder testläget i dialogrutorna för tändutångar och spridare, samt i Tools-menyn för tomgångsmotor, osv.
Du kan lätt se om du lyckats koppla om huvudrelät när du har spänning på alla stift där du har strömförbrukare (spolar, spridare, reläer, ..), annars lär du märka att du inte gjort det när det inte kommer någon gnista eller klickar i spridarna när du trycker på test-knappen för varje utgång.

Jag vet inte vad du loggat, men i triggerloggen så ser man om du polvänt triggern om tiden mellan första och andra tanden efter de saknade tänderna är lite längre än mellan andra vanliga tänder.

Och ja, du ska stroba tändningen, oavsett styrsystem.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
dka525
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån feb 28, 2011 5:27 pm
Ort: Uppsala

Re: triggerfel/tändfel m50 vems 3,6

Inlägg av dka525 »

spridarna har spänning.
men eftersom vemset ger spolarna gnista när man gör testet. så kan det ju inte vara något som e felkopplat.
hur polvänder man tillbaka givaren då
har ingen aning om hur man strobar en m50 motor
Senast redigerad av dka525 den ons maj 11, 2011 6:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
e34 m50b28 turbo 427whp 581wnm @ 1,0bar med kina turbo
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: triggerfel/tändfel m50 vems 3,6

Inlägg av Erikk »

Vänta tills nästa gång vi kan koppla in datorn, när du har ström i bateriet.

Chilla lite helt enkelt.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
dka525
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån feb 28, 2011 5:27 pm
Ort: Uppsala

Re: triggerfel/tändfel m50 vems 3,6

Inlägg av dka525 »

har felsökt och kollat.
bilen vill inte starta, crankar man den går den till 130rpm sen ner till 10. har lyckats att få en svag gnista men inget mera,till och från
har kollat ohm på givaren den har 500ohm ,har prövat att polvända den
e34 m50b28 turbo 427whp 581wnm @ 1,0bar med kina turbo
dka525
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån feb 28, 2011 5:27 pm
Ort: Uppsala

Re: triggerfel/tändfel m50 vems 3,6

Inlägg av dka525 »

ska pröva att nolla veven igen till OT och kolla TDC. kör med dubbla insugskammar. så tdc stämmer säkert inte
e34 m50b28 turbo 427whp 581wnm @ 1,0bar med kina turbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: triggerfel/tändfel m50 vems 3,6

Inlägg av mattias »

Har du gjort en ordentlig triggerlog som du åtminstone kan visa upp?

Tänder den inte ens till så är du nog inte ens nära att ha rätt tändföljd (eller mycket för magert/fett med bränsle).
"svag gnista" ? När, hur? Har du inte jordat stiftet ordentligt (linda kopparkabel runt gängan och jorda) eller använder något gammalt släckt stift du har på hyllan för att prova så blir det så..

Antingen vill du inte ha hjälp eller så har du för bråttom bara..
Vet du inte om tändningen fungerar som den ska, och sen lägger till bränsle, så blir det oftast dåligt. Det är ju en sak om det är en gammal Volvo B23 med fördelare, det här är lite svårare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
dka525
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån feb 28, 2011 5:27 pm
Ort: Uppsala

Re: triggerfel/tändfel m50 vems 3,6

Inlägg av dka525 »

logga på triggern kommer upp
det sitter sprillans nya stift. det kommer svag gnista till och från, när man kör på starten.

har räknat tänderna på triggerhjulet från första missing tooht till vr givaren. givaren sitter mellan tand 43 och 44.. 16*6 96g 17*7 102grader


prövade att ta ur stiften och körde på startmotorn. då blev det bra och ordentlig signal ifrån vr givaren
men om man satt tillbaka stiften och körde på start så blev det dålig signal
e34 m50b28 turbo 427whp 581wnm @ 1,0bar med kina turbo
dka525
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån feb 28, 2011 5:27 pm
Ort: Uppsala

Re: triggerfel/tändfel m50 vems 3,6. PROBLEM LÖST

Inlägg av dka525 »

har löst problemet. helt SJUKT. det var tro det eller ej startmotorn som var trasig så kugghjulet på startmotorn låg imot svänghjulet hela tiden.
det åkte inte tillbaka,

bytte den och bilen starta och går bra :) :)
e34 m50b28 turbo 427whp 581wnm @ 1,0bar med kina turbo
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: triggerfel/tändfel m50 vems 3,6. PROBLEM LÖST

Inlägg av Erikk »

:thumbright:
Erik Englund

Dahlbäck Racing
dka525
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån feb 28, 2011 5:27 pm
Ort: Uppsala

Re: triggerfel/tändfel m50 vems 3,6. PROBLEM LÖST

Inlägg av dka525 »

vill tacka ERIKK för installation och all suport.
e34 m50b28 turbo 427whp 581wnm @ 1,0bar med kina turbo
Skriv svar