jag har sedan en tid skissat på och knåpat ihop ett nytt styrsystem som jag tänkte släppa Open Source när jag känner att det finns en grund att bygga vidare på. Med Open Source menar jag att t.ex. källkod och de hårdvaruunderlag man behöver för att utveckla vidare på systemet kommer finns tillgängligt att ladda ner.
Det kan tyckas konstigt att ta fram ännu ett styrsystem när det finns så många att välja på, men några av mina anledningar var att:
-Det finns väldigt få öppna styrsystem på marknaden mig veterligt och de som finns har ofta massor med år på nacken med alla nackdelar detta medför.
-De som finns tycker jag till viss del saknar funktionalitet.
-De som finns går lätt sönder om man kopplar fel, kräver konfigurering av hårdvara för att fungera och är allmänt svåra att koppla in.
-Och den största anledningen: Det är roligt att göra något eget.
![:hihi:](./images/smilies/hihi.gif)
Det finns säkert fler anledningar också men dessa var de som krävdes för att jag fick den motivation som behövdes för att börja. Syftet med denna tråd är för att kolla lite vad det finns för intresse av ett nytt styrsystem och då kanske främst intresset för att själv vilja hjälpa till att utveckla ett sådant system. Skriv gärna en kommentar eller skicka ett PM.
Fakta kring hårdvaran (som är den del som till största delen är klar och även provad och som är mitt huvudområde):
- Bygger på en Arm Cortex M3 som snurrar i 100 MHz.
- 8 tändutgångar med kortslutningsdetektering.
- 8 spridarutgångar med kortslutningsdetektering och stöd för lågohmsspridare genom PWM.
- 2 0-400 kPa trycksensorer, t.ex. insugstryck och avgasmottryck.
- 2 bredbandslambdasondsstyrningar.
- 8 avgastemperaturingångar.
- 1 USB för mappning.
- 1 Micro-SD-hållare för loggning till SD-kort.
- 2 CAN-bussar för kommunikation med t.ex. displayer, I/O-moduler.
- 2 VR-givaringångar för t.ex. vev- och kamaxelgivare.
- 2 Hall-ingångar för t.ex. vev- och kamaxelgivare.
- 1 K-linjeinterface för att t.ex. prata OBD2 med standardbilar.
- 5 analoga in 0-5 Volt.
- 2 digitala in för t.ex. strömbrytare.
- 8 generella 2 Amp. digitala ut för drivning av t.ex. reläer eller lampor.
- 1 realtidsklocka med batteribackup för att t.ex. få korrekt tid på loggar på SD-kort.
- 1 expansionsport för tillkoppling av t.ex. blåtandsmodul (blåtandskort finns framtaget och är provad mot en Android-telefon).
Dessa funktioner är tänkt att täcka de flesta personers behov. Om inte detta är tillräckligt så finns en tanke på att bygga ut systemet genom att koppla till olika typer av I/O-kort som kommunicerar med en av CAN-bussarna på styrkortet. I princip är det bara fantasin (och utvecklingstiden av hård- och mjukvara förstås
![:doh:](./images/smilies/doh.gif)
Det mesta av hårdvaran är testat och mjukvara finns för att hantera denna. Grundfunktioner som t.ex. att styra ut utgångar, USB- och CAN-kommunikation, SD-loggning, lambdastyrning och avgastempmätning finns. Det saknas dock väldigt mycket funktionalitet för knyta samman allt för att fungera som ett komplett styrsystem. Det är främst här den "stora" massan kan hjälpas åt för att utveckla ett bättre system. Min förhoppning är också att kunna ta fram eller hitta en ny PC-programvara för att ersätta MegaTune som just nu används. Om någon vet något om eventuella Open Source-verktyg liknande just MegaTune så får ni gärna skriva det i tråden eller skicka ett PM.
Såhär ser kortet ut i prototyp-stadiet. Kortet passar just nu i samma låda som används för VEMS-korten. Kontaktdonskortet används som en gavel:
![Bild](http://www.ditron.se/pellewallberg/r1_top_components_small.jpg)
Två kontaktdonskort har tagits fram. Det med skruvplintar är tänkt i labsyfte. Det lösa kortet är uppdelat i olika don för lättare inkoppling. 6-poligt don = Lambdasond, 4-poligt don = Matningsspänning och CAN-buss, 10-poligt don = Avgastemperaturingångar o.s.v.
![Bild](http://www.ditron.se/pellewallberg/r1_connectorboard_small.jpg)
Vad tror ni, är det dömt att misslyckas?
-Pelle